Coop byter förpackningar – sparar 57 ton ny plast årligen

coop plast

I ett pressmeddelande säger Coop att de under våren kommer att byta ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter.

De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen plast och kommer att bli helt återvinningsbara. I och med detta så minskar Coop användningen av oljebaserad plast med 57 ton per år.

​​Coops butiker använder idag livsmedelstråg i färgad frigolit eller polypropen för att butikspacka fisk- och köttprodukter. De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen PET-plast.

– Vi behåller samma höga kvalitetskrav men till ett lägre klimatavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef för Coop Sverige.

Alla plastförpackningar under Coops egna varumärken och i serviceförpackningar i butik ska senast år 2030 vara av 100 procent förnybar eller återvunnen råvara.

Under våren 2021 kommer också en stor mängd engångsplastartiklar i plast (bestick och dylikt) också att ersättas av produkter gjorda av förnybara råvaror.

De förpackningar som Coop idag använder för butikspackade kött- och fiskprodukter är gjorda av expanderad polysteren (EPS) samt polypropen (pp-plast).

De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen pet-plast (rPET).

Unitedprofile anställer Sale support

Senaste tillskottet på Unitedprofile är Jonatan Hillerstig som kliver in i rollen som sale support och kommer bland annat jobba med kunder och support.

Här har ni nästa stjärna på Unitedprofile! Välkommen Jonatan Hillerstig som kliver direkt in och axlar rollen som Sale support! Jonatan kommer närmast från återförsäljarledet där han jobbat under sex år. Hos oss på Unitedprofile så kommer han ansvara för kundrelationer genom support, försäljning och utbildning, skriver Unitedprofile till Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se

De får dela på upphandling värd 13 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Två branschaktörer gjorde upp i domstol rörande dåliga munskydd – fick betala tillbaka 180.000

munskydd skyddsutrustning
redaktionen@branschkoll.se

Konsumentverket släpper riktlinjer för vad som gäller kring miljömarknadsföring

hållbarhet miljö

Du som är påläst, tydlig och ärlig inom miljömarknadsföring har allt att vinna.

redaktionen@branschkoll.se