Gå till innehållet

Coop använder produktmedia i unik kampanj

I vad som sägs vara en kampanj för att minska matsvinn har Coop tagit fram produkten "Old Milk" en doft som ska lukta som mjölk gör när den har blivit dålig.Det är, om än oortodoxt, produktmedia vi talar om här. Produktmedia i formen av en slags "parfym" som luktar gammal mjölk, och som har Coops logga på sig.

Puls

– Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten innan du slänger den, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop, i ett pressmeddelande.

Svensken slänger en hel del mat, 26 kilo slänger varje person årligen enligt en undersökning som Coop hänvisar till. Till kampanjen så har de även tagit fram bland annat recept på maträtter som kan lagas av rester. Samt inlett samarbeten med olika organisationer som vill motverka matsvinn.

Och nu då senast, har de tagit fram en till synes helt unik typ av produktmedia som helt klart ligger en bit bort från pennor och usb-minnen. Produktmedia i händerna på stora bolag som Coop och Ikea har en förmåga att ibland bli något alldeles extra.

Det ska bli spännande att se hur kampanjen tas emot, för en matvaruaffär är det en sak att ta ställning mot matsvinn, och en helt annan att förknippas med sur mjölk.

Se mer om kampanjen i videon nedan.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll