Stockholm

Color Systems söker Resande servicetekniker / systemkonsult inom grafisk bransch

Color Systems Scandinavia AB är ett specialistföretag som tillhandahåller produkter och tjänster för storformatsproduktion. Vi har lång erfarenhet av storformatsskrivare, skärare och efterbehandlingsutrustning och är certifierad återförsäljare och servicepartner av Canon, Epson, Roland, Summa med flera. Serviceavdelningen består av 9 tekniker som tillsammans har en hög kompetens för att möta kundens behov av lösningar och service. Vi jobbar över hela landet och i dagsläget utgår alla medarbetare från kontoret i Vällingby.

Vi söker nu ytterligare en resande servicetekniker / systemkonsult.

Arbetsbeskrivning

Jobbet utförs till större del hos kund men även på kontoret i Vällingby. 

Arbetsuppgifterna består till exempel av:

  • Installation av nya maskiner. Montering, driftsättning och inkoppling mot befintliga system.
  • Operatörsutbildning. Vanligtvis innehållande säkerhetsgenomgång, underhåll, användning och effektivisering. 
  • Service. Felsökning, analys och åtgärd.
  • Support. Sker oftast på kontoret via telefon, fjärrstyrning och mail.
  • Systemkonsultation. Möjlighet finns till att anpassa tjänsten med mer fokus på system och mjukvaror för den med rätt kompetens.

Den viktigaste aspekten av tjänsten är att hjälpa våra kunder som själva ofta jobbar mot deadlines. För en servicetekniker betyder det ibland kort framförhållning och förändringar i planeringen.

Jobbet innebär daglig kontakt med kunder eller leverantörer och som servicetekniker är du företagets ansikte utåt. 

Profil

Vi söker dig som har erfarenhet av teknisk problemlösning, gärna inom grafisk bransch. Social kompetens och ett intresse för att träffa folk och lära ut är viktiga egenskaper för att trivas i rollen som servicetekniker. Du har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Då det är en resande tjänst måste man uppskatta att jobba hos kunder runt om i landet.

Krav:

  • Körkort
  • Tekniska kunskaper inom hård och mjukvara
  • God svenska och engelska

Meriterande:

  • Erfarenhet av servicearbete inom grafisk bransch
  • Teknisk eller grafisk utbildning
  • Kunskaper i programmering

Vi erbjuder

En flexibel organisation där det finns stora möjligheter att själv vara med och påverka och utveckla både tjänsten och vår verksamhet. Egna initiativ och projekt uppmuntras och varje medarbetares personliga preferenser tillgodoses så långt det är möjligt.

Företaget erbjuder förmånsbil, privatvårdsförsäkring, friskvårdsbidrag och pensionsavsättningar. 

För mer information om tjänsten kontakta servicechef Johan Enlund på tel 08-522 922 24 eller skicka e-post till jobb@colorsystems.se. Rekryteringen sker löpande.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Storbildsbolaget inviger nya lokaler med event för branschen

Storbildsbolaget i Helsingborg har nu flyttat in i sina nya lokaler på 3.500 skräddarsydda kvadratmeter och med 10 meters takhöjd.

– Detta har gett oss ett stort lyft i flera dimensioner och vi vill fira detta tillsammans med kunder, kollegor och samarbetspartners, säger vd Jonas Hellke till Branschkoll.

Den 27 april bjuder man in till ett öppet hus.

Föredrag, minimässa och fabriksvisning

Under dagen, som startar med lunch, bjuds det såklart på fabriksvisning men också demonstrationer från ett 15-tal partners i en minimässa vilket pågår fram till klockan 17.

Niklas Blonér, centrumchef för Väla, berättar under ett seminarium om handelns spännande utveckling och framtid.

– Tanken är att branschen ska få uppleva Storbildsbolagets nya lokaler och tillsammans med oss skapa en oförglömlig dag fylld av inspiration, nätverkande och nya möjligheter, säger Jonas Hellre.

Afterwork och mingel i nya lokaler

På eftermiddagen övergår firandet till en afterwork där maskinerna tystnar och minglet tar vid. En afterwork-buffé serveras från kl. 17:30.

Deltagande är kostnadsfritt, men det gäller att anmäla sig vilket man gör här.

De partners som är på plats den 27 april är:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dalatryckeri byter ägare

Henningsons Tryckeri i Borlänge blir en del av den växande grafiska koncernen Bokstaven.

Tryck- och mediekoncernen Bokstaven i Rättvik AB med 33 anställda tar från och med den 31 mars över Henningsons Tryckeri AB i Borlänge, som har 9 anställda.

”Vi bygger en stark koncern”

Verksamheten hos Henningsons kommer att drivas vidare i stort sett som tidigare, och kommer att stärka och komplettera Bokstavens utbud ytterligare, skriver man i ett meddelande till Branschkoll.

– Det här är det fina med Dalarna, det ena leder till det andra och eftersom vi har gemensamma bekanta fick jag höra att Henningsons Tryckeri ville hitta ett nytt sätt att driva sitt tryckeri på. Vi kommer inte att göra någon större förändring på Henningsons utan den här affären gör oss starkare och kompletterar vårt utbud ytterligare. Vi bygger en stark koncern med ambitionen att ta väl hand om våra kunder och anställda och erbjuda det mesta inom tryck, media och företagsprofilering, säger Håkan Johansson som är vd på Bokstaven.

Tredje generationen

Henningsons Tryckeri startades 1947 och har under tre generationer levererat trycksaker till Borlänge-Falunregionen med omnejd.

Henningsons har förutom tryckpressar även ett utvecklat bokbinderi och en layoutateljé.

Syskonen Dan och Eva Henningson säljer företaget men kommer att jobba kvar på Henningsons

– Visst är det ju sentimentalt, vi har ju vuxit upp i det här tryckeriet men å andra sidan känns det jättespännande. Vi är ju kvar och det kommer bli jättekul att få vara med på den här tillväxtresan, säger Henningsons Tryckeris ägare Dan och Eva Henningson.

Bokstaven i Rättvik, som grundades 1994, består i dagsläget av sex företag med produktion och tillverkning av trycksaker, tidningar, skyltar, banderoller, utställningsmaterial, packtejp, profilkläder, presentreklam, arbetskläder och bildekor. Dessutom har man fem annonsblad med utdelning på olika orter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skatteverket byter till papperskuvert av hållbarhetsskäl

En nyhet vad gäller årets deklaration är att pappersdeklarationen inte kommer vara inplastad som tidigare år utan kommer i ett kuvert av papper.

– Vi är glada att vi nu kan gå över till papperskuvert av hållbarhetsskäl. Av samma skäl skickas deklarationsblanketten dessutom bara i ett exemplar i år. Det följer alltså inte med någon kopia i pappersutskicket, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur blir man medlem i New Wave Profile – podd med Camilla Fjordland

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile. Det är hon som ytterst ansvarar för att hålla ihop kedjan och värva nya medlemmar.

Och vi pratar såklart en hel del om hur man blir medlem i kedjan, varför Camilla måste tacka nej till så många förfrågningar och varför det tycks vara så svårt att nå den ”magiska” 70-gränsen.

Podden finns på Spotify och Apple Podcast men du kan också lyssna på den här:

Några av de saker som vi pratade om i podden:

Hur blir man medlem i NWP?

– Vi söker aktivt nya medlemmar och i år tänkte vi försöka lägga lirte mer energi på det, nu är pandemin över och man kan resa runt och besöka fler. Antingen blir jag tipsad om potentiellt bra medlemmar, eller så hör ett företag av sig till mig och säger att de vill bli medlemmar. Därefter tar jag ett första möte och kollar in verksamheten och om både jag och företaget tycker ett medlemskap kan vara en möjlig väg framåt så får man skriva en verksamhetsberättelse, där man berättar om sitt företag och vad man ser för utveckling tre år framåt, säger Fjordland och fortsätter:

– Den presenterar jag sedan till marknadsrådet som består av fyra medlemmar i kedjan och fyra medlemmar av New Wave Mode. Då tittar vi på olika kriterier, där det första är omsättning, på en liten ort ska man omsätta 3 miljoner kronor och på en lite större ort 7 miljoner kronor, så man ska inte vara en nystartad verksamhet. Steg två är att man ska ha rätt driv och engagemang, om man inte redan är det så ska man åtminstone ha som drivkraft att bli marknadsledande på sin ort. Så den mentala inställningen är väldigt viktigt. Sen ska man inte heller konkurrera med befintliga medlemmar.

Finns det någon stad där NWP är urstarka?

– Hudiksvall skulle jag säga att vi är urstarka i, Lidköping, Uddevalla är bra, Halmstad är också ett bra exempel, vi är om svagast i de större orterna, Stockholm, Göteborg och Malmö finns det mycket mer marknad att hämta. Sundsvall, Linköping och Eskilstuna är också intressanta städer för nya medlemmar.

Vad är onboarding-processen för en ny medlem?

– När en ny medlem blivit godkänd så startar processen, vi har två datum på året då vi accepterar nya medlemmar 1 januari och 1 augusti. Och det beror på att man ska få bäst utväxling av marknadsföringen vi gör. Vi kommunicerar medlemmen till alla leverantörer så de ska få de villkor vi har förhandlat, som gäller oavsett hur stor eller liten du är. Sedan ska man göra fasadskyltar, fixa bygglovsansökningar, startpaket, inbjudningar till kundträffar och ägarträffar.

Vad är medlemsavgiften?

– Idag är vår avgift samma för alla medlemmar, den första enheten i ett företag kostar 84.000 kronor per år eller 7.000 kronor i månaden, har man en enhet till som är medlem så kostar den 3.000 kronor i månaden och då ingår hälften av allting. I medlemsavgiften ingår förutom att man får tillgång till ett marknadsledande varumärke får man tillgång till marknadsinsatser, allt från magasin som skickas ut, digitala nyhetsbrev, utbildningar, kundträffar och resor.

För att få veta mer om medlemskap och allt annat spännande vi pratade om (det nya magasinet, konsolideringar i branschen, NWPs planer framöver med mera) lyssna på hela avsnittet här nedan:

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons