Stockholm

Color Systems söker Resande servicetekniker / systemkonsult inom grafisk bransch

Color Systems Scandinavia AB är ett specialistföretag som tillhandahåller produkter och tjänster för storformatsproduktion. Vi har lång erfarenhet av storformatsskrivare, skärare och efterbehandlingsutrustning och är certifierad återförsäljare och servicepartner av Canon, Epson, Roland, Summa med flera. Serviceavdelningen består av 9 tekniker som tillsammans har en hög kompetens för att möta kundens behov av lösningar och service. Vi jobbar över hela landet och i dagsläget utgår alla medarbetare från kontoret i Vällingby.

Vi söker nu ytterligare en resande servicetekniker / systemkonsult.

Arbetsbeskrivning

Jobbet utförs till större del hos kund men även på kontoret i Vällingby. 

Arbetsuppgifterna består till exempel av:

  • Installation av nya maskiner. Montering, driftsättning och inkoppling mot befintliga system.
  • Operatörsutbildning. Vanligtvis innehållande säkerhetsgenomgång, underhåll, användning och effektivisering. 
  • Service. Felsökning, analys och åtgärd.
  • Support. Sker oftast på kontoret via telefon, fjärrstyrning och mail.
  • Systemkonsultation. Möjlighet finns till att anpassa tjänsten med mer fokus på system och mjukvaror för den med rätt kompetens.

Den viktigaste aspekten av tjänsten är att hjälpa våra kunder som själva ofta jobbar mot deadlines. För en servicetekniker betyder det ibland kort framförhållning och förändringar i planeringen.

Jobbet innebär daglig kontakt med kunder eller leverantörer och som servicetekniker är du företagets ansikte utåt. 

Profil

Vi söker dig som har erfarenhet av teknisk problemlösning, gärna inom grafisk bransch. Social kompetens och ett intresse för att träffa folk och lära ut är viktiga egenskaper för att trivas i rollen som servicetekniker. Du har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Då det är en resande tjänst måste man uppskatta att jobba hos kunder runt om i landet.

Krav:

  • Körkort
  • Tekniska kunskaper inom hård och mjukvara
  • God svenska och engelska

Meriterande:

  • Erfarenhet av servicearbete inom grafisk bransch
  • Teknisk eller grafisk utbildning
  • Kunskaper i programmering

Vi erbjuder

En flexibel organisation där det finns stora möjligheter att själv vara med och påverka och utveckla både tjänsten och vår verksamhet. Egna initiativ och projekt uppmuntras och varje medarbetares personliga preferenser tillgodoses så långt det är möjligt.

Företaget erbjuder förmånsbil, privatvårdsförsäkring, friskvårdsbidrag och pensionsavsättningar. 

För mer information om tjänsten kontakta servicechef Johan Enlund på tel 08-522 922 24 eller skicka e-post till jobb@colorsystems.se. Rekryteringen sker löpande.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Nyköpingstryckerier går samman

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Strålfors säljer etikettverksamheten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet förändrar förlagsekonomin

Branschkolls grundare, Ola Karlsson, blev tidigare i år intervjuad av tidningen Svensk Bokhandel inför ett temanummer om print on demand för böcker. Här kan du läsa artikeln.

Förändrar förlagsekonomin

SVENSK BOKHANDEL NR 9-2011 (sid 19)
Av Lasse Winkler

Den digitala tryckteknikens snabba utveckling, i synnerhet de senaste åren, förändrar i grunden traditionell förlagsekonomi. Korta tryckserier med hög kvalitet blir normen samtidigt som priserna går ner.

De senaste åren har den digitala trycktekniken utvecklats så snabbt och till en sådan nivå att det förändrar den traditionella förlagsekonomin i grunden. Ola Karlsson, konsult och omvärldsbevakare, följer maskinutvecklingen i världen och ser en teknikutveckling som borde göra offsettryck allt mer ointressant för förlagen.
– Men de grafiska företagen är dåliga på att försöka påverka sina kunders affärsmodeller, säger Ola Karlsson.

På bara något år har brytpunkten för när det är lönsamt att välja offsettryck framför digitalttryck förskjutits från knappt 1000 exemplar till upp mot 5000 exemplar. Det ställer traditionell förlagsekonomi och förlags- strategi på huvudet.
Tryckbeslutet blir inte längre den stora vattendelaren där kapital låses upp i höga tryck- pappers-, och lagerkostnader. I stället kan ett förlag trycka böcker i riktigt korta serier, följt av snabba tilltryck vid behov.
– Tekniksprånget kom 2010 med de nya inkjet-maskinerna. Det sänkte tillverkningskostnaderna ordentligt berätar Ola Karlsson.

Med inkjet sker en övergång till flytande tryck, från den dominerande kopieringsliknande tekniken med torrtryck. Färgkostnaden, en av de stora utgiftsposterna, sjunker drastiskt samtidigt som kvaliteten blir lika bra som – eller bättre än – offsettryck.
– Dagens inkjet-maskiner är gjorda för att gå dygnet runt. De är byggda för att kunna trycka 100-150 miljoner sidor i månaden. Det är likt offsetpressar, säger Ola Karlsson.

Han ser hur det så länge omtalade skiftet mellan offset och digitaltryck kommer allt närmare. Men affärstänkandet släpar efter.
– Det är inte riktigt moget ännu. Det är jobbigt för förlagen att tänka om från att producera för lager till att trycka efter behov. De har svårt att se helhetsbilden. Vad händer i värdekedjan om du gör på det ena eller andra sättet? Jag kan tänka mig att förlagen våndas i dag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Google använder ”greenwashing” för att marknadsföra katalogapp

Förra veckan lanserade Google ett nytt verktyg för att publicera och sprida kataloger digitalt. I lanseringen använder man miljöargument utan att hänvisa till verkliga fakta (greenwashing). Man skriver till exempel att Google Catalogs är ett ”Grönare sätt att shoppa”.

Detta är något som tillverkare och papper och tryckta kataloger kanske kan bli förargade över? Men missa inte alla de smarta funktioner som faktiskt gör katalogen bättre – söka i många olika kataloger samtidigt och göra egna collage som kan delas med vänner (se film längre ner på sidan).

Den amerikanska bloggen Dead Tree Edition skriver i en kommentar:

”Åh, så att byta till information som är lagrad i energi-slukande datacenter och sedan skickade via det kol-drivna internet, till elektronikprylar som innehåller massor av giftiga ämnen, är miljömässigt mer hållbart bara för att man inte använder papper – en återvinningsbar produkt som tillverkas från förnyelsebara material?”

Kommentar: Det är lätt för företag att ta till miljöargumentet när man ska marknadsföra en ny produkt. Särskilt elektroniska. Vad som är mest miljövänligt när det gäller just kataloger är väldigt svårt (troligtvis omöjligt) att komma fram till – många säger att ”eftersom vi redan har datorer och internet så är det bättre att utnyttja dem lite till”. Dessutom kommer det alternativ som fungerar bäst som försäljningsinstrument att vinna i alla fall.

Istället för att fokusera på vad de digitala konkurrenterna säger så är det dags att satsa ännu mer på att utveckla det tryckta mediet till att bli ännu mer miljövänligt. Och att samtidigt jobba med att kommunicera detta till marknaden. Och samtidigt erbjuda nya tjänster för digital publicering. Båda kanalerna kommer att samexistera – men en sak är säker – och det är att de elektroniska alternativen i snabb takt kommer att minska sin miljöpåverkan och det måste även trycksaken göra. Se tex vad Google gör för att sänka sin energiförbrukning.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons