Gå till innehållet

Cococo ska integrera hela tryckindustrin – nu tar de klivet in på nordiska marknaden

Nysläppta integrationsplattformen kopplar samman alla leverantörers maskiner och mjukvaror: ”En Netflix-modell för branschen”, säger Cococos grundare Karl Ciz.

Det finns många system och maskiner i tryckindustrin, men att få dem att samarbeta har varit en utmaning. Det säger Karl Ciz, grundare av Cococo, företaget som utvecklat en integrationsplattform som löser problemet.

Han säger att branschen består av olika silor – prepress, web-to-print, maskiner och efterbehandling – som traditionellt sett inte har varit integrerade på ett smidigt sätt. Speciellt efterbearbetningen har halkat rejält efter.

– Vi insåg att det fanns ett behov – både från leverantörer och slutanvändare – av ett lager som knyter ihop olika maskiner och mjukvaror för prepress, web-to-print och efterbearbetning. Så vi byggde ett.

För alla branschens aktörer

Cococo positionerar sig som en oberoende integrationsplattform som fungerar med alla leverantörers maskiner och mjukvaror. Cococo har lång vana från tryckindustrin och började sälja sin produkt på marknaden för ungefär tre månader sedan, efter en period av utveckling.

Karl Ciz säger att plattformen gynnar både grafiska leverantörer och deras slutkunder. En tryckeri-vd vill se ökad omsättning och högre marginaler. En produktionschef vill ha ett smidigare arbetsflöde och i slutändan inte behöva köpa nya maskiner eller ny mjukvara för att revolutionera sin verksamhet. Leverantören å sin sida vill inte ha en komplicerad försäljning, säger han. När en maskin ska säljas i dag kommer slutanvändaren till syvende och sist alltid att ställa frågan: Vad kan den integreras med?

– Vi kan arbeta med befintlig infrastruktur, och det är det som är det fina. Och när vi väl är integrerade med era befintliga system, då har ni möjligheten att enkelt koppla in och använda olika andra mjukvaror eller maskiner i systemet. Det blir verkligen en plug-and-play-lösning istället för en stor och dyr investering – vilket gynnar både slutanvändaren och leverantörerna.

Ingen begränsning i integrationer

Han förtydligar att Cococo inte tillhandahåller egna MIS- eller web-to-print-lösningar utan enbart fokuserar på att skapa anslutningar mellan befintliga system.

– Vi tillhandahåller bara själva kopplingen, inte funktionerna, säger Ciz och fortsätter:

– Vi kan koppla samman vilken programvara eller maskin som helst, så länge den har ett gränssnitt. Det betyder att alla aktörer spelar på lika villkor och att användaren kan välja de bästa lösningarna för sina behov utan att begränsas av integrationer.

Karl Ciz backar bandet och förklarar att Cococo råder bot på branschens grundproblem. Alla leverantörer i dag erbjuder ett eget API och ett molnsystem. Man har utgått från att marknaden skulle anpassa sig till dessa API:er, vilket inte riktigt har skett.

– Vi är helt agnostiska. Det spelar ingen roll om det är Canon, Ricoh, Heidelberg eller Komori.

– Tryckerier ska inte behöva stora IT-team, de ska kunna fokusera på tryckningen. Vi tar bort komplexiteten kring systemkommunikation, så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.

En fast månadskostnad

Cococo riktar sig både till små och stora tryckeriverksamheter – allt från internt utvecklade system till stora etablerade samt komplexa lösningar kan integreras, enligt Karl Ciz.

– Vi erbjuder en modern, enkel och prisvärd lösning. För 1 000 euro i månaden får kunderna en plattform som kan koppla ihop allt från maskiner till mjukvaror. Vi ser det som en Netflix-modell för branschen – så mycket integration som möjligt för en fast månadskostnad, säger Ciz och fortsätter:

– Du kan göra hur många integrationer du vill på en högmodern plattform – för priset av en pizza om dagen.

Kliver in på nordiska marknaden

I nuläget har företaget ett tiotal kunder i Europa.

– Vi har våra första referenskunder, och det fungerar fantastiskt bra. De har blivit mer effektiva. Datan flödar igenom organisationerna väldigt smidigt.

Det pågår också en nordiska satsning, en del av Cococos bredare strategi att snabbt skala upp sin verksamhet:

– Vi har nordiska partners och håller nu bokstavligen på att etablera oss hos våra första nordiska kunder, säger han och nämner att Cococo bland annat har ett samarbete med Printvis, en nordisk leverantör av MIS-system, som ska göra det enklare att nå fler kunder i regionen.

Samtidigt fortsätter Cococo att bygga sitt nätverk med leverantörssamarbeten. När Branschkoll träffade Cococo på Hunkeler Days där företaget gjorde debut utmanade de leverantörer att testa integrationen på plats:

– Vi är här på mässan och säger faktiskt till varje enskild leverantör: Ge oss dina specifikationer. Vi kommer att integrera det live på plats, och du kan se data flöda genom ditt system inom 24 timmar.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll