Coca-Cola upprepar kampanj – sätter kända semesterorter och efternamn på flaskorna


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Stora Enso omstrukturerar och 285 får gå

– Efterfrågan på finpapper är fortfarande klart under nivåerna före krisen, och det finns inga tecken på varaktig återhämtning, säger Hannu Alalauri, ansvarig för affärsområdet Fine Paper. 160 personer blir övertaliga i Nymölla.
Storstadstidningarna lyfter dagspressen på nätet

Morgontidningarnas annonsintäkter på nätet ökade med 2 procent under första kvartalet 2011. Ökningen drevs av storstadstidningarna som hade 11 procent högre annonsintäkter jämfört med samma period 2010. Samtidigt minskade landsortssajternas annonsintäkter med lika mycket.
Sammantaget uppgår annonseringen till 110 Mkr, varav storstadssajterna står för 70 Mkr och landsortssajternas till 40 Mkr under första kvartalet.
Det visar TU Internetbarometer som redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter. Kvällspressajterna ingår inte i statistiken.
– Om storstadssajterna fortsätter växa i den här takten kommer de att nå rekordnivåer under 2011, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.
– Bland landsortssajterna ser vi däremot en tillbakagång efter en lång period av tillväxt. Tillbakagången kan troligen förklaras med att en mindre del av riksannonseringen görs på lokala dagstidningssajter detta kvartal. Här ser vi dock en stor spridning mellan olika titlar.
Källa: Pressmeddelande från TU
Reklammarknaden fortsatt stark första kvartalet

Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.
Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008-2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.
Jämfört med första kvartalet i fjol:
- TV-reklamen slår nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
- Sökordsmarknadsföringen utmärker sig med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden.
- Webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler.
- Mest av allt ökar mobilmarknadsföringen.
- Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal.
– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält, avslutar Magnus Anshelm.
Bonnier blir störst i Finland på allmänlitteratur

Nytt nummer av Strålfors kundtidning

Slitstarka ritningar från Arkitektkopia

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia.
I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”.
Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att användas under tuffa förhållanden.Tyvek är ett material tillverkat av plastfibrer som pressats ihop under värme och tål vatten. Det är avtorkningsbart, vikbart, slitstarkt, väger lite och har till stora delar samma egenskaper som papper. Det används bland annat vid isolering av hus, för vädertåliga kartor, slittåliga kuvert och skyddsdräkter. Enligt tillverkaren är det återvinningsbart.

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia. I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”. Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att…
– Tyvek är ett unikt mycket hållbart och tåligt material som lämpar sig väl för användning i speciellt utsatta miljöer. Betydligt mer hållbart än vanligt papper och mer lätthanterligt än inplastade dokument. För ritningar och andra dokument som används i miljöer där det är smutsigt och fuktigt är Tyvek ett bra alternativ. Till exempel på byggen, i gruvor och tunnlar kan det ofta krävas ett mer hållbart alternativ för dokument som används på plats, säger Lars Franzén, VD på Arkitektkopia.
Demonstrationsfilm på YouTube:
ARVE Error: need id and providerHär är kommunerna som byter papper mot Ipad

I en uppsjö artiklar under de senaste veckorna skrivs det om hur Sveriges kommuner nu i snabb takt testar att gå över från pappersbaserade till elektroniska handlingar. Det är Apples Ipad och ökade kostnader på grund av fler färgsidor som har satt fart på utvecklingen.
Konjunkturen fortsatt stark

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin.
Försäljningspriserna i den grafiska branschen
Baldursson investerar i sin fjärde stora planskrivare
