Coca-Cola tvingas ändra miljöpåståenden om plastflaskorna
Flaskorna är inte tillverkade av 100 procent återvunnet material. Nu ska fler tillverkare granskas.

Coca-Colas påståenden på plastflaskorna om att de inte är tillverkade av 100 procent återvunnet material framgår inte tydligt nog. Det måste framgå mer tydligt att korken och etiketten inte kan räknas in, vilket Konsumentverket nu uppmärksammat.
”Konsumenter som köpt Coca-Colas plastflaskor har av det som stått på etiketten fått det falska intrycket av att hela flaskorna, inklusive lock och etiketter, bestått av återvunnen plast. Men det finns även andra exempel på hur Coca-Cola försökt framhäva miljöfördelarna med återvinning av plastflaskor som kan ha varit vilseledande för konsumenter”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Den europeiska konsumentorganisationen BEUC var först med att uppmärksamma bristerna. Det ledde i sin tur till att EU:s konsumentskyddsmyndigheter med stöd av EU-kommissionen tog beslutet att inleda en EU-gemensam insats mot företaget.
I fortsättningen ska påståenden om flaskornas plastinnehåll samt miljöfördelarna med återvinning av plastflaskorna vara korrekta och väl underbyggda, enligt en överenskommelse som EU skriver om på sin sajt.
Ska ändra på etiketterna
I en överenskommelse lovar nu Coca-Cola att marknadsföringen på flaskorna ska vara utbytt inom 6 till 18 månader för att säkerställa att den är förenlig med EU-regelverket. Detsamma gäller för den digitala marknadsföringen där ändringar ska göras inom 3 månader. Myndigheterna kommer även att se över marknadsföring av plastflaskor som tillhandahålls av andra företag för att säkerställa att även de uppfyller EU-regelverket.