Coca-Cola satsar 4,4 miljarder på utsläppsminskningar – förpackningarna i centrum
Förpackningar står för 58 procent av utsläppen i leverantörskedjan.

Coca-Cola tittar allt mer på hur man ska minska miljöpåverkan från sina förpackningar.
Coca-Cola Europacific Partners i Sverige har minskat de totala växthusgasutsläppen med 25 procent de senaste 5 åren. Av företagets utsläpp uppkommer nu bara drygt 1 procent i den egna verksamheten.
Resten kommer från underleverantörerna i värdekedjan – det så kallade Scope 3 – och där ska man nu lägga allt krut på att få ner påverkan.
– Vi är ett globalt företag med lokal påverkan, men det är i våra värdekedjor vi kan göra störst skillnad. Därför satsar vi på bättre kyltekniker, hållbarare förpackningar och starkare samarbeten med våra leverantörer, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.
För att minska dessa görs omfattande satsningar inom flera områden. Totalt investerar företaget 4,4 miljarder kronor i utsläppsminskningar mellan åren 2024 och 2026.
Förpackningar genererar störst utsläpp
Enligt Coca-Cola står förpackningar står för 58 procent av utsläppen i den svenska värdekedjan. Stora investeringar görs nu i nya material för att öka andelen återvunnet innehåll i förpackningar, vilket minskar behovet av nya material som fossilbaserad jungfruplast. Även insamling och återvinning av aluminium är avgörande för att minska koldioxidavtrycket.
Inom förpackningsområdet har man följande målsättningar uppsatta:
- 100 % av primära förpackningar ska vara återvinningsbara senast 2025
- 50% återvunnen plast i PET flaskor från 2025 (Europa)
- Sluta använda oljebaserad plast i flaskor senast 2030
- Samla in och återvinna en flaska eller burk för varje flaska eller burk som säljs senast 2030
Arbetet med utveckling av förpackningar skriver man om på sin sajt.

Produktionen Jordbro utanför Stockholm.
Andra utsläpp
Ingredienserna i de olika dryckerna står för 35 procent av utsläppen och i övrigt satsar man också på energieffektivisering som sägs vara en viktig del i arbetet med att minska utsläppen i värdekedjan.
– Vi letar aktivt efter nya idéer och teknologier som kan hjälpa oss att minska vår klimatpåverkan. Vi investerar till exempel i Avalo, ett företag som med hjälp av AI utvecklar mer hållbara grödor som kräver mindre vatten och gödsel – med målet att minska klimatpåverkan från odlingen av sockerrör i vår leverantörskedja. Vi investerar också i CuRe-teknologi som möjliggör återvinning av plast som annars inte skulle kunna återvinnas. Det är genom sådana innovationer vi kan ta stora kliv mot en mer effektiv värdekedja, säger Thérèse Sundberg.