Logga in

Coca-Cola går över till kartong

26 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Coca-Cola ska börja förpacka sina colaburkar i kartong istället för plast i Västeuropa och kommer på så sätt minska sin användning av engångsplast med 4.000 ton per år.

Coca-Cola har bestämt sig för att ta bort så mycket engångsplast som möjligt från samtliga av sina produkter. Istället kommer man alltså använda kartong som ska komma från antingen FSC- eller PEFC-certifierade skogar.

– Vi vet att våra konsumenter söker sig till mer hållbara förpackningsalternativ och vi strävar efter att ta bort all onödig engångsplast från våra produkter. Genom att byta till kartong kan våra konsumenter känna sig trygga i att plasten inte kommer hamna i en flod eller i ett hav, säger Joe Franses hållbarhetschef på Coca Cola European Partners, i ett pressmeddelande.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!