Cloudlab vill få fart på grafiska branschens e-handel

Marc Horriar är CEO och grundare av Cloudlab. Här tillsammans med Anders Eriksson som ansvarar för den Nordiska marknaden.
Marc Horriar är CEO och grundare av Cloudlab. Här tillsammans med Anders Eriksson som ansvarar för den Nordiska marknaden.

Flera nya företag på kundlistan det första året.

Anders Eriksson är sedan nio månader ansvarig för Cloudlab i Norden. Och efter mer än 30 år av att driva eget företag inom den grafiska branschen var det dags för något nytt.

Tyska mjukvaruföretaget Cloudlab utvecklar ett e-handelssystem, eller skräddarsydd web-to-print, för tryckerier samt förpacknings- och etikettkonverterare.

Produkterna PrintQ och PackQ är erbjuder många möjligheter till specialanpassningar för att skapa maximalt värde för varje kund. Du kan välja mellan två affärsmodeller, Saas eller licensinnehav, beroende på vad som passar dig bäst.

Komplett lösning för e-handel

Cloudlab erbjuder den kompletta lösningen för e-handel, från att beräkna priset till att designa själva produkten och lägga beställningen. Slutresultatet är en utskriftsklar PDF och ett brett urval av olika arbetsflödesfiler som till exempel JDF och Printtalk. Orderfilerna överförs vanligtvis automatiserat från början till slut genom att Cloudlab-lösningen kopplas till tryckeriets produktionssystem.

– Det som är nytt för mig är att jag nu har ett trettiotal utvecklare och tio projektledare bakom mig som kan arbeta med kunderna för att se till att de får ut det mesta av de lösningar de köper, berättar Anders Eriksson.

Det är mycket mer komplicerat att räkna på en mjukvaruinvestering, men om investeringen slår väl ut så påverkar det verkligen kundens resultat. Grunden finns i systemet, men om kunden också implementerar sina egna idéer så blir det riktigt kraftfullt. Och vi har förmågan att verkligen göra det, säger Anders.

Trycksaker, profilprodukter, etiketter och förpackningar

Cloudlab hanterar alla former av kommersiellt tryck – från vanliga trycksaker och profilprodukter till förpackningar och etiketter. Bland kunderna finns stora företag som tyska Flyeralarm, med sitt breda produktsortiment, och Packlane i USA, som fokuserar på förpackningar.

– Men Cloudlab har också en instegsmodell som vi kallar plug&print, säger Anders. Det är en lösning som får igång dig snabbt med enkla steg och de mest populära tryckta produkterna.

Man har också det man kallar för ”AI Template Gallery” som är ett utbud av mallar för tryck- och förpackningsprodukter så att kunderna kan börja designa direkt.

– Och sedan en tid tillbaka har vi varit vad vi kallar ”headless”, vilket betyder att vi fungerar med många olika e-handleslösningar, till exempel med Magento eller Shopify inga problem.

Flera nya kunder

Sedan Anders tog över ledningen av de nordiska länderna i våras har flera kontrakt tecknats.

Det norska företaget Digital Etikett, som ska använda PackQ för sin e-handel inom etiketter och flexibla förpackningar.

Tidigare meddelades också att Ink n Art i Göteborg valt PackQ för att använda i sin lösning för förpackningar.

Anders berättar också att Stalama i Dalarna, som jobbar med klistermärken, domedekaler och emblem är en ny kund.

Som avslutning nämner Anders flera saker som skiljer sig mot vad han är van vid från andra lösningar på marknaden.

– Jag märker till exempel att man blir imponerad av vår onboarding-process som är välutvecklad.

Alla kunder får en egen projektledare och ett dedikerat team som hjälper till att implementera lösningen, oavsett om det bara är en konfiguration eller ett större utvecklingsprojekt.

Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mackmyras Whisky i PET-flaska för miljöns skull

Mackmyra

Från glas till plast.

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska.

”Genom att erbjuda högkvalitativ svensk hantverkssprit till en lägre prispunkt i en miljövänligare förpackning, strävar företaget efter att göra sina produkter tillgängliga för en bredare publik utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller hållbarhet”, skriver man i ett meddelande.

När ”Mack” övergår till PET-flaska erbjuds en kombination av lättvikt, hållbarhet och lägre pris samtidigt som whiskyns ursprungliga kvalitet och smak förblir opåverkad.

Relanseringen av Mack som PET-flaska finns tillgänglig på Systembolaget från och med den 4 mars 2024 och är en del av Mackmyras bredare hållbarhetsstrategi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar ny etikettpress

GallusDCS340

Kombinerar traditionell och digital tryckteknik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tankarna bakom investeringen i digitaltryck för wellpapp

Sutherland HP Pagewide

Amerikanska Sutherland Packaging har sedan en tid tillbaka en HP PageWide C550 för stora volymer digitaltryckta well-förpackningar och displaymaterial.

I en intervju på inkish.tv berättar man om tankarna bakom investeringen och vilka steg man tog för att våga ta klivet att investera.

Genom investeringen har man utvecklat nya tjänster som ska ta företaget in i framtiden.

De som berättar om satsningen är Jake Sutherland (tredje generationen i företaget) och Manny De Barros.

redaktionen@branschkoll.se
Annons