Climate Calc uppgraderas för en miljon
Climate Calc, grafiska branschens egna CO2-beräkningsverktyg, kommer att genomgå en omfattande uppgradering med en investering på upp till 100.000 euro.
International Association Climatecalc (IACC), den europeiska sammanslutning av branschorganisationer som äger verktyget, beslutade om uppgraderingen på sin årsstämma förra året.
Läs också: Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc
Det handlar om en total omarbetning av den tekniska plattformen, ny design och att allt också ska förberedas för att enkelt kunna kopplas samman med affärssystemen ute på tryckerierna.
Uppgraderingen kommer att förbättra både användarupplevelsen och produktberäkningen på flera områden och göra det lättare för företag att uppdatera sina data från papper och andra trycksubstrat samt data om energiförbrukning, skriver Grakom på sin webbplats.
Företagen kommer också att kunna skapa användare på olika nivåer, där vissa kan hantera företagets klimatrapport medan andra endast kan utföra produktberäkningar.
Den nya versionen av Climate Calc möjliggör delning av produktberäkningar mellan grafiska företag som använder verktyget. Det innebär att företag utan egen produktion, som exempelvis ett förlag, kan inkludera extern produktion i sin egen klimatrapport och sina egna beräkningar av produkter. Företag med flera produktionsenheter kan också dela data om trycksubstrat över dessa, så att informationen bara behöver underhållas på ett ställe.
Steg två
När första steget i uppgraderingen är klar ska nästa steg prioriteras och planeras. Här förväntas det finnas fokus på bättre anpassning av Climate Calc till olika branschsegment samt särskild fokus på API-integration, vilket skulle möjliggöra anslutning mellan företagens orderhanteringssystem och Climate Calc.
Climate Calc är ett internationellt beräkningsverktyg som kan beräkna koldioxidutsläpp för grafiska företag och deras produkter baserat på internationella standarder. Verktyget använder data från internationellt erkända databaser kombinerat med specifik data från det grafiska företaget och produktspecifik data från pappersleverantörerna.