Citats förra vd blir delägare i Collabra

Peter Stopp (LinkedIn), tidigare vd för Editaägda Citat, kliver in som 30-procentig delägare och ansvarig för affärsutveckling i förpackningsbyrån Collabra.

Man jobbar mellan designbyråer och tryckerier i förpackningsbranschen med att hantera framställning av förpackningsoriginal, i branschen kallat Artwork Management. Man jobbar med att utveckla processer och systemstöd tillsammans med produktion av original.

Peter kommer närmast från Citat, en av Sverige största reklam- och produktionsbyråer, där han var vd från 2008 fram till för ett år sedan.

– Förpackningen blir en allt viktigare del i marknadsmixen. Collabra har en unik position på marknaden som specialist inom implementering och hantering av förpackningsdekor från designbyrå till tryck. Jag ser en stor potential för bolaget inom det här området. Det är en växande nisch som hjälper företag att göra stora besparingar och få mer kontroll och där specialistkompetensen värderas högt. Min främsta uppgift blir att utveckla affären och driva tillväxt, säger Peter Stopp i en kommentar.

– Peter har precis den bakgrund vi behöver för att vara med och ta Collabra till nästa nivå och etablera oss som ledande nordisk aktör inom Artwork Management, säger Joanna Gränström, vd och en av grundarna av Collabra.

Collabra finns på www.collabra.se.

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se

Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

redaktionen@branschkoll.se

De upphandlar trycksaker för upp till 11 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat nätverk ska hjälpa företag med spårbarhetsfrågor

För alla som jobbar i värdekedjan med FSC- eller PEFC-märkta produkter.

Seose ska erbjuda expertis och rådgivning till ”virkesköpande” och ”träförädlande” företag för att säkerställa att man kommer rätt när det gäller spårbarhet och andra faktorer.

Företag som vill erbjuda produkter som är märkta med FSC och/eller PEFC behöver kunna visa att träråvaran har ett kontrollerat ursprung i certifierat skogsbruk. Men regelverket, det vill säga standarderna för spårbarhetscertifieringen uppfattas av de flesta som krångligt och svårt att tillämpa, skriver man på sin webbplats.

– Vi vet genom erfarenhet att många sitter ensamma med ansvaret för spårbarhetsfrågorna ute i industrin. Vi vill därför erbjuda expertstöd och ett nätverk av människor som också kan hjälpa varandra med tolkning av standardkrav, ”best practice” och ge varandra konkreta råd och tips på hur man kan undvika misstag och onödigt arbete, säger Emilia Bröms Axelsson, verksamhetsledare på Seose, i ett pressmeddelande.

Seose vänder sig till alla företag i kedjan, exempelvis: avverkningsorganisationer, sågverk, massabruk, bygghandlare, snickerier, leksakstillverkare, byggnadsentreprenörer, tryckerier och etikettillverkare.

Under sommaren och hösten kommer man hålla minst fyra nätverksträffar, flera av dem digitala. Mer information om dessa träffar hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se