Circle Printers köper tyskt tryckeri

Pressmeddelande från CirclePrinters 2011-07-19

Österrikiska Oberndorfer Druckerei GmbH – ett dotterbolag till Circle Printers Group med basen i Oberndorf nära Salzburg tar över konkursmässiga J. Fink Druckerei nära Stuttgart.

Österrikes näst största webboffsettryckeri kan glädja sig åt ännu en framgång. J. Fink Druckerei köps ut ur konglomeratet J. Fink Beteiligungsgesellschaft, som har hamnat på ekonomiskt obestånd, och kommer att fortsätta sin verksamhet under namnet J. Fink Druck GmbH. Finkkoncernen hör till de ledande tryckerierna på den tyska marknaden. Webboffsetdivisionen tas över av Oberndorfer Druckerei. Erwin Loderbauer, vd för Oberndorfer Druckerei sedan länge, kommer att axla rollen som vd för båda företagen.

Oberndorfer Druckerei räknar med stark tillväxt
”I en bransch som kännetecknas av överkapacitet och en enorm priserosion har vi tagit ett avgörande steg med den fasta övertygelsen att vi ska kunna erbjuda marknaden en bättre och mer heltäckande lösning. Förvärvet kommer att ha en mycket positiv inverkan på vår kapacitet och tillväxt och kommer att fungera som en viktig marknadsexpandering för vårt företag. ”Vi tar över ett gammalt företag som är mycket väl positionerat på både den tyska och den internationella marknaden och räknar med en optimerad output och betydande kostnadsfördelar tack vare synergieffekterna,” säger Erwin Loderbauer. ”Som en del av Circle Printers är vårt mål att ta en marknadsledande position inom den europeiska tryckerisektorn genom att erbjuda våra kunder innovativa, effektiva och högkvalitativa lösningar.”

Circle Printers Group CEO, José Maria Camacho
“Förvärvet innebär ett stort steg framåt för vår strategi. Vi kommer inte bara att vara närvarande i Tyskland, som är Europas största marknad, utan kommer också att finnas där på ett sätt som är perfekt för vårt mål för affärsintegration och kostnadseffektivitet. Kombinationen av J. Fink och Oberndorfer skapar en av de starkaste och mest effektiva kundplattformarna i det tysktalande området. Vi ser fram emot att samarbeta med J. Finks team under integrationsprocessen som kommer att inledas under de kommande veckorna.”

Aktörer som utnyttjar synergieffekter
Det främsta syftet med transaktionen är att hitta synergieffekter mellan två aktörers kapacitet i tryckeribranschen som båda har moderna faciliteter, lång erfarenhet och en god marknadsposition. Båda företagen är specialiserade på webboffsettryck, men där Oberndorfer Druckerei främst fokuserar på produktionen av tidskrifter och kataloger koncentrerar sig J. Fink Druck huvudsakligen på bilagor och flygblad. Det resulterar i specialisering och effektivitetsförbättringar tack vare en stark koordination av de båda företagen.

Både J. Finks befintliga ledning och den moderna produktionsanläggningen nära Stuttgart, som byggdes så sent som 2005, kommer att finnas kvar efter förvärvet. Vissa administrativa uppgifter kommer att koordineras i Oberndorf för att uppnå synergieffekter. Målet är att samla kapaciteterna och stärka marknadspositionen i Tyskland, Österrike, Schweiz och på andra internationella marknader där företagen redan är aktiva.

 

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

packningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se

Första bullpåsen med returplast

Blir den första livsmedelsgodkända förpackningen gjord med returplast.

redaktionen@branschkoll.se

UPM Raflatacs linerlesssortiment koldioxidneutralt

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]