National Pen säljer sina produkter på penseurope.com (Bild: penseurope.com)
Cimpress förvärv National Pen – ett globalt företag inom produktmediebranschen med ett stort fokus på pennor – två miljarder dollar (218 miljoner dollar).
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad
Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
Vi har djupdykt i vår ekonomi-databas och plockat fram de tio återförsäljare som 2022 hade bäst marginal i sitt omsättningspann, den här gången har turen kommer till ”mid cap”, vilket betyder 20-50 miljoner kronor i omsättning.
Vem gillar inte en välfylld goodiebag? Ibland lite för mycket verkar det som, då det krävdes både ordningsvakter och polis för att hantera situationen när alla rusade mot butiken och goodiebagen!
Livsmedelskedjan Lidl har släpp en ny klädkollektion, dels finns deras populära sneakers med i nya (betydligt mer diskreta) färger men även en teddy-fleece och flera andra produkter.
– Det är fantastiskt att se vilken respons vi har fått på våra klädkollektioner under åren. Den första upplagan sålde slut på ett par timmar och skon placerade sig i topp på Blocket under Stockholm Fashion Week tillsammans med välkända lyxvarumärken. Genom våra klädsläpp visar vi att vi erbjuder mer än bara livsmedel. Den nya kollektionen innehåller definitivt höstens snyggaste plagg och är ett måste för den som vill ha något utöver det vanliga, säger Oskar Hjertsäll, Head of Nonfood på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.
Samtliga produkter som ingår i den nya kollektionen:
Tröja i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
Joggers i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
Sneakers – 199:-
Magväska (svart/färgglad) – 99,90:-
Sportstrumpor – 19,90:-
Mössa/fiskarhatt – 79,90:-
Kollektion har tagits fram centralt
Nahir Aslan som är presschef för Lidl i Sverige berättar för Branschkoll att det är Lidl själva som åtminstone designar kollektionen, vem som tillverkar framgår ej.
– Det är vårt produktutvecklingsteam som sitter centralt på Lidls huvudkontor som tolkar trender och tar fram kollektionen, säger Aslan.
Han berättar också att kollektionen säljs på fler marknader än i Sverige.
Den nya kollektionen nådde svenska Lidlbutiker den 21 november.
De nya Lidl-sneakersen är betydligt mer ”diskreta” än tidigare års upplagor.
Brandfactory ansöker om konkurs för affärsområdet Printhouse – affärsområdena Signs & Graphics Sverige och Norge samt Logistics påverkas inte, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Vi måste välja att fokusera på de delar av verksamheten som visar lönsamhet, säger Jakob Söderbaum, vd Brandfactory.
Kvarvarande verksamhet innefattar 97 tjänster och i verksamheten som omfattas av konkurs finns 102 tjänster.
Även Brandfactory Holding går i konkurs. Brandfactory Signs & Graphics i Sverige och Norge är lönsamma och drivs vidare i befintlig form, det gör också Brandfactory Logistics. Ägandet av koncernen kommer tillfälligt att förvaltas av konkursförvaltaren och förhoppningen är att delar eller hela verksamheten ska förvärvas, skriver man.
”BrandFactory Printhouse AB har försökt att parera nedgången genom besparingsprojekt som har givit effekt, men samtidigt har marknaden fallit snabbare än förväntat. Nuvarande ägare har under de senaste åren investerat betydande belopp i verksamheten. Styrelsen kan nu konstatera att någon vändning inte är i sikte och att pågående kostnadsbesparingsprojekt inte kommer att ta bolaget till lönsamhet. Därför har bolaget fattat beslut om att affärsområdet Printhouse, som utgörs av tidigare förvärvade INEKO, ansöker om konkurs.”