Logga in

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

05 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter som designas av över 100.000 frilansande designers från hela världen. Förvärvet gör man eftersom det finns stora likheter i hur Cimpress idag producerar miljontals trycksaker i små serier – i stora tillverkningsanläggningar.

Cimpress som säljer och tillverkar trycksaker (via varumärken som Vistaprint, Pixartprinting och Wirmachendruck) med liknande upplägg räknar med att deras teknologi och infrastruktur ska shjälpa Vida att växa.

Cimpress sysslar redan idag med bland annat profilkläder men här tar man ett helt nytt steg genom att Vida & Co skapar mode för slutkonsument.

– Den traditionella detaljhandeln, där en grupp köpare förutspår efterfrågan och bygger lager innan försäljning sker kommer inte att fungera så länge till, säger Vidas grundare Umaimah Mendhro i ett pressmeddelande.

Företaget producerar med hjälp av olika trycktekniker allt från skräddarsydda kaschmir-halsdukar till 3D-tryckta smycken. Vida har ett omfattande CSR-arbete där arbetare på fabriker – och deras familjer – ska erbjudas bland annat utbildning.

– Vida har ett unikt läge att använda Cimpress teknik och infrastruktur – för masstillverkning av små serier – och bygga framtidens detaljhandeln.

Cimpress betalar 29 miljoner dollar för 74 procent av bolaget som de senaste åren tagit in riskkapital på totalt runt sju miljoner dollar från bland annat Google Ventures.

Så lyckades Arkitektkopia med lansering och försäljning av CMYK+

Arkitektkopia var under sommaren 2018 det första tryckeriet i Sverige som erbjöd sexfärgstryck med tekniken som man kallar ”CMYK+” – det vill säga möjligheten att digitaltrycka med guld, silver, vitt och klarlack. (mer…)

7 maj: Prata framtid med Landa och 100-tals andra företag i branschen

Tongivande aktörer i grafiska bransch träffas på Print Next den 7 maj i Stockholm. Det blir en högintensiv dag med massor av möjligheter! (mer…)

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna. (mer…)

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Netflix vänder sig till print för att bli tagna seriöst

Det tryckta mediet används ännu en gång för att vinna respekt och för att skapa en produkt som står ut i bruset.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.