Logga in

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

05 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter som designas av över 100.000 frilansande designers från hela världen. Förvärvet gör man eftersom det finns stora likheter i hur Cimpress idag producerar miljontals trycksaker i små serier – i stora tillverkningsanläggningar.

Cimpress som säljer och tillverkar trycksaker (via varumärken som Vistaprint, Pixartprinting och Wirmachendruck) med liknande upplägg räknar med att deras teknologi och infrastruktur ska shjälpa Vida att växa.

Cimpress sysslar redan idag med bland annat profilkläder men här tar man ett helt nytt steg genom att Vida & Co skapar mode för slutkonsument.

– Den traditionella detaljhandeln, där en grupp köpare förutspår efterfrågan och bygger lager innan försäljning sker kommer inte att fungera så länge till, säger Vidas grundare Umaimah Mendhro i ett pressmeddelande.

Företaget producerar med hjälp av olika trycktekniker allt från skräddarsydda kaschmir-halsdukar till 3D-tryckta smycken. Vida har ett omfattande CSR-arbete där arbetare på fabriker – och deras familjer – ska erbjudas bland annat utbildning.

– Vida har ett unikt läge att använda Cimpress teknik och infrastruktur – för masstillverkning av små serier – och bygga framtidens detaljhandeln.

Cimpress betalar 29 miljoner dollar för 74 procent av bolaget som de senaste åren tagit in riskkapital på totalt runt sju miljoner dollar från bland annat Google Ventures.

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Nu kommer Amazons tryckta julkatalog

Amazon släpper sin första tryckta katalog för högtids-shopping någonsin – skickas ut till miljontals hushåll under november.

Han tar över som vd för Eskils i Borås

Henric Wiklund tillträdde nyligen tjänsten som vd för Eskils Tryckeri i Borås. (mer…)

Billes köper logistikföretag

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak. (mer…)

Massivt program på Grafkom Workflow Summit

Nästa vecka den 13 november arrangerar nätverket Grafkom sin kunskapsdag Workflow Summit för första gången. 25 talare i tre spår delar med sig av kunskap till de nu över 150 deltagarna från hela Norden. (mer…)

Husqvarna stänger in gräsklippare på flygplats – Interaktiv skärm från Storbildsfabriken vägleder

(Bild: Storbildsfabriken)

För att uppmärksamma sina robotgräsklippare har Husqvarna skapat en uppseendeväckande kampanj. (mer…)

Tryckeri tar lounge-koncept vidare till nästa stad

Onlinetryckeriet Flyeralarm har ett litet annorlunda showroom-koncept som de kallar för ”Flyeralarm Lounge”.

Storformatstryckeri lanserar sitt nya koncept för digital signage

(Bild: Big Image pressbild)

Big Image entrar digitalskyltarnas värld genom att börja erbjuda digitala skärmar, mjukvara och innehåll.

Rekordhög kvalitet på svensk skogsföryngring

Svensk skog underhålls med hög kvalitet – skördade träd ersätts med nya och återplanteringen håller mycket hög – och ökande – kvalitet enligt siffror från Skogsstyrelsen. (mer…)