Logga in

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

05 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter som designas av över 100.000 frilansande designers från hela världen. Förvärvet gör man eftersom det finns stora likheter i hur Cimpress idag producerar miljontals trycksaker i små serier – i stora tillverkningsanläggningar.

Cimpress som säljer och tillverkar trycksaker (via varumärken som Vistaprint, Pixartprinting och Wirmachendruck) med liknande upplägg räknar med att deras teknologi och infrastruktur ska shjälpa Vida att växa.

Cimpress sysslar redan idag med bland annat profilkläder men här tar man ett helt nytt steg genom att Vida & Co skapar mode för slutkonsument.

– Den traditionella detaljhandeln, där en grupp köpare förutspår efterfrågan och bygger lager innan försäljning sker kommer inte att fungera så länge till, säger Vidas grundare Umaimah Mendhro i ett pressmeddelande.

Företaget producerar med hjälp av olika trycktekniker allt från skräddarsydda kaschmir-halsdukar till 3D-tryckta smycken. Vida har ett omfattande CSR-arbete där arbetare på fabriker – och deras familjer – ska erbjudas bland annat utbildning.

– Vida har ett unikt läge att använda Cimpress teknik och infrastruktur – för masstillverkning av små serier – och bygga framtidens detaljhandeln.

Cimpress betalar 29 miljoner dollar för 74 procent av bolaget som de senaste åren tagit in riskkapital på totalt runt sju miljoner dollar från bland annat Google Ventures.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)