Logga in

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

05 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter som designas av över 100.000 frilansande designers från hela världen. Förvärvet gör man eftersom det finns stora likheter i hur Cimpress idag producerar miljontals trycksaker i små serier – i stora tillverkningsanläggningar.

Cimpress som säljer och tillverkar trycksaker (via varumärken som Vistaprint, Pixartprinting och Wirmachendruck) med liknande upplägg räknar med att deras teknologi och infrastruktur ska shjälpa Vida att växa.

Cimpress sysslar redan idag med bland annat profilkläder men här tar man ett helt nytt steg genom att Vida & Co skapar mode för slutkonsument.

– Den traditionella detaljhandeln, där en grupp köpare förutspår efterfrågan och bygger lager innan försäljning sker kommer inte att fungera så länge till, säger Vidas grundare Umaimah Mendhro i ett pressmeddelande.

Företaget producerar med hjälp av olika trycktekniker allt från skräddarsydda kaschmir-halsdukar till 3D-tryckta smycken. Vida har ett omfattande CSR-arbete där arbetare på fabriker – och deras familjer – ska erbjudas bland annat utbildning.

– Vida har ett unikt läge att använda Cimpress teknik och infrastruktur – för masstillverkning av små serier – och bygga framtidens detaljhandeln.

Cimpress betalar 29 miljoner dollar för 74 procent av bolaget som de senaste åren tagit in riskkapital på totalt runt sju miljoner dollar från bland annat Google Ventures.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)