Chokladfabriker, vevradios och sena luncher på Nordic Profile Fair

mässa nordic profile fair
Fortfarande bra dag i gånger och montrar under Nordic Profile Fairs andra dag.

Nedan följer en sammanfattning av några av de samtal Branschkoll hade med svenska profilbranschen under den andra dagen av Nordic Profile Fair.

”Känns bra att vara en del av Båstadgruppen”

matterhorn victor
Hugo Mårald visar upp en sherpa fleece-väst och förklarar att det är mycket återvunnen polyester i Matterhorns sortiment.

Thomas Bengtsson som i våras sålde sitt bolag Matterhorn till Båstadgruppen berättar att det känns bra att vara en del av densamme och att man nu ska flytta Matterhorns lager till Ängelholm. Han berättar också att Båstadgruppen från och med den 1 september kommer sjösätta det nya affärssystem som ska slå samman koncernens varumärke i ett och samma system.

– Jag fokuserar nu fullt ut på att bygga varumärket Matterhorn, det känns skönt att kunna fokusera på det roliga och slippa tillexempel bokföringen, säger Thomas Bengtsson till Branschkoll.

”Jag håller på med ett nytt projekt sedan några år tillbaks”

dynamics
Andy Drake och Alexandra Hallqvist på klädleverantören Dynamics.

Dynamics är agent för Sverige och Norge för flera olika varumärken, bland annat Earth Positive, men man har ändå kunder i hela Europa, mycket tack vare en stark webbplatstrafik.

– Många av våra kunder är människor som vill starta sitt egna klädmärke, vi levererar kläder med hög modegrad och tack vare vår breda och lite annorlunda kundbas har vi klarat oss relativt väl under pandemin med löpande business under nästan hela pandemin, berättar Andy och Alexandra.

Andy berättar också om hans senaste passionsprojekt där man hjälper större varumärken ta fram färdiga klädpaket.

– Ett annat projekt jag håller på med sedan några år tillbaks är färdiga paket till stora varumärken, med bland annat hoodies, t-shirts och sweatshirts. Vi levererar färdiga produkter med allehanda speciallösningar, förädlat och klart, och i det projektet sker all produktion i Europa, i Portugal, berättar Andy.

brandman
Under samtalet med Dynamics kommer det plötsligt in en handfull brandmän genom bakdörren, turligt nog brann det ingenstans.

”Det har gått jättebra – 50 företag har visat intresse under första dagen”

malmo chokladfabrik
Jens Fylkner, delägare på snabbväxande Malmö Chokladfabrik som han köpte tillsammans med sin bror för sju år sedan.

På förmiddagen under andra mässdagen träffar Branschkoll på en spännande förstagångsutställare, Malmö Chokladfabrik som drivs av två bröder vid namn Jens och Jakob Fylkner.

Bolaget har sin egna fabrik i Oxie strax utanför Malmö, där tillverkar man choklad motsvarande en omsättning på 20 miljoner kronor. De flesta kunderna finns i Specialhandeln, delikatessbutiker och saluhallar, men på senare tid har man börjat sälja en del till profilbranschen.

– Vi har sålt en del produkter till branschen och än så länge har det gått jättebra på mässan, 50 företag har visat intresse under första dagen. Jag äger företaget tillsammans med min bror, vi köpte det 2015 och sedan förra sommaren har vi byggt en helt ny fabrik, berättar Jens Fylkner för Branschkoll.

”Till jul har det gått två roliga år”

jeanette
Jeanette Berndt som äger Laser Pro håller på att lära sig hur grossistmarknaden fungerar samtidigt som lasermaskinerna strålar på för fullt.

Jeanette Berndt på Laser Pro ställer ut på mässan för första gången, förutom huvudbusinessen som är förädlingen (med du gissade rätt, laser) så har Jeanette även börjat ta hem och sälja en del produkter – framförallt till kök.

– Jag håller på att lära mig grossistmarknaden, det har varit svåra år nu under pandemin när det kommer till att få hem produkter, med produktions- och leveranstider och så vidare. Jag vill behålla mitt kärnsortiment som är inom funktionsprodukter, knivar, ficklampor och så vidare, men har också börjat ta hem en del ny produkter framförallt inom kökssortimentet.

Jeanette Berndt drev Sigtuna Gravyr och förvärvade vid julen 2020 kollegan Laser Pro, som nu är det varumärke hon driver verksamheten under, mer om förvärvet kan du läsa här.

Vevradion är den hetaste produkten hos CTWO just nu

vevradio
Utan att tveka plockar Helene Liljedahl på CTWO fram vevradion när jag frågar om de har någon produkt hon gillar lite extra.

Helene Liljedahl på CTWO berättar att det tog exakt två minuter att komma in i mässjargongen igen efter 2,5 års uppehåll.

– Jag har saknat det, helt klart. Det går bra för oss och det känns som en lyckad mässa, det är en bra hall som känns fullsatt och bättre med två maxade dagar, helt rätt upplägg nu på sommaren, berättar Helene Liljedahl.

Annons

Jag frågar om det finns någon produkt hon vill slå ett slag för och utan att tveka plockar hon fram en vevradio, den är som en fickkniv fast med radio istället för kniv.

– Perfekt till campingen eller stugan och helt ärligt skönt med en radio i dessa oroliga tider. Du kan veva upp den, och så har den ett inbyggt litiumbatteri samt solceller på ”taket”. Förutom själva radion finns det överfallslarm, ficklampa och så fungerar den även som en powerbank som du kan ladda din telefon med.

Förutom radion berättar Helene att CTWO bytt ut plasten på massor av deras powerbanks till återvunnen abs-plast. Samt att CTWO har egen produktion av musmattor i Malmö, både för kontor och gaming med snabb leverans.

”Jag käkade lunch vid halv sex igår”

henrik j fatazz
Henrik Jansson medgrundare av Fatazz fortsätter sträva efter mer spex och skoj i profilbranschen.

– Vi har så roligt, nämen vi har ju verkligen det! Jag käkade lunch vid halv sex igår, hade inte kissat, inte gjort någonting bara stått här och pratat med kunder, berättar Henrik Jansson medgrundare av Fatazz.

Det är en upprymd Henrik Jansson som Branschkoll träffar, han berättar att det varit full fart hela veckan då de var med på NWPs kickoff innan mässan började. Han berättar också att artikeln Branschkoll skrev om honom förra hösten genererat otaliga samtal och feedback från alla håll och kanter, inklusive folk som hört av sig och velat börja jobba på företaget.

Fatazz hade precis bildats när förra mässan gick av stapeln, då hade man två produkter – cykeln och högtalaren, nu, 2,5 år senare, har man en stor central monter där man visar upp ett trettiotal produkter.

– Vi har bättre produkter idag, tar våra ledord ”quality fun” på ännu större allvar och synar verkligen alla våra produkter. Vi har avtal med New Wave både i Finland och Sverige och ja det är roligt och det är full fart hela tiden, avslutar Henrik.

Headwear lanserar kläder med sublimeringstryck

bjorn mattsson headwear
Björn Mattsson iklädd en av Headwears nyframtagna jackor.

De senaste åren har Headwear, mest kända för sina mössor och kepsar, tagit fram ett sortiment med kläder med sublimeringstryck.

– Produktionen sker i EU och vi har tweaket kläderna för att passa i Skandinavien, produkterna är Oekotex-certifierade och de passar bra som exempelvis arbetskläder, berättar Björn Mattsson, vd på Headwear.

Björn berättar också att man nu är 28 anställda på Headwear, ett företag som växt kraftigt senaste åren och enligt Björn var man 19 medarbetare för två år sedan.

Tipe bjöd på godis

tipe produkter
Maria Nordmo och Michelle Westermark på Tipe Produkter bjuder på godis.

Sista montern vi besökte den här gången var hos godisleverantören Tipe som bjöd på både plockgodis, chips och chokladpengar.

– Det har varit en bra mässa med mycket folk, på Tipe går det bra vi växer och har precis köp in en helt ny stansmaskin, så vi kan stansa exempelvis guldpengar, vi levererar från 100 och uppåt, berättar Maria Nordmo och Michelle Westermark på Tipe Produkter.

”Jag har haft fullt upp – varit programledare och intervjuat både besökare och utställare”

Maria Olsson PWA
Maria Olsson har precis checkat ut från sin roll som programledare.

På vägen ut från Elmia mötte vi en lätt euforisk Maria Olsson på PWA som efter några dagar (kanske veckor) av hårt arbete börjar se ljuset i slutet av tunneln. Och som dessutom verkar väldigt nöjd med årets upplaga av mässan, både den digitala och den fysiska varianten.

– Jag har varit programledare och sprungit runt här i två dagar och intervjuat både besökare och utställare så det har varit fullt upp och jätteroligt jag har aldrig jobbat med livesändning innan så det var något nytt. Vi är supernöjda med mässan, mycket besökare och supertrevlig branschfest, berättar Maria Olsson.

Avslutningsvis berättar hon att det händer grejer i PWA som fått in tio nya medlemmar senaste tiden.

Nordic Profile Fair i augusti 2022 hade över 1.400 besökare och 107 utställare, för den som missade mässan eller för en som vill dra sig till minnes så kan du via den här länken se på live-reportage och besöka montrar ett tag framöver, tack för den här gången.

roger pwa
Roger Nilsson ska strax gå live och förklara mässan avslutad, filmteamet ska bara få det sista på plats först.
Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

17 anställda sägs upp på wellpappfabrik

MBL-förhandlingar är avslutade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bewi och Stok Emballage går samman inom livsmedelsförpackningar

bewi 1800
Ämnen i artikeln: Bewi
Ämnen i artikeln: Bewi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Världens första läkemedelsflaska av delvis träbaserad plast

plastflaska tra

UPM Biochemicals, Selenis och Bormioli Pharma har utvecklat en läkemedelsflaska med delvis träbaserad PET-plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säkrar materialförsörjningen till förpackningsanläggning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har tecknat avtal om att förvärva Junnikkala Oy, ett finskt sågverksföretag, för upp till 137 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbruk vill permittera – om efterfrågan inte förbättras

Omfattar totalt 1 100 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny forskning på papper–aluminium-laminat för förpackningar

images large ao4c05798 0014

Mer miljövänligt alternativ till plast i förpackningar som kräver ett aluminiumskikt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter prisas för elegant och funktionell förpackningsdesign

Pack lappstift

”Den nya generationens kreativa lösningar inom hållbar förpackning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons