Chokladdryck petar ner Jobman från Bajens bröst

Hammarbys nya huvudsponsor syns på tröjan med anpassad logotyp.
Hammarbys nya huvudsponsor syns på tröjan med anpassad logotyp. G40 Studio

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

print
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om både tryckeri- och produktmediabranschen.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Vitt satsar på hållbara förpackningar

Empack: Vitt Grafiska visade upp sin växande kartongförpackningsverksamhet på förpackningsmässan i Kista i förra veckan.

– Det är hållbarhetens återtåg – ut med plast och in med kartong, säger Dag Wassberg och Mathias Pettersson på Vitt, när Branschkoll träffar dem i montern på Empack.

Vitt_Empack
Mathias Pettersson och Dag Wassberg på Vitt visade upp sina förpackningstjänster på Empack.

I takt med att förpackningen allt mer används som informations- och marknadsföringskanal och att företag inte vill binda stora kapital i sina lager så minskar serierna. Detta skapar utrymme för nya aktörer som Vitt att ta sig in på marknaden.

Verksamheten som bedrivs i Trosa, eftersom Vitt förra året gick in som delägare i Trosa Tryckeri, har vuxit kraftigt senaste året.
– Vi omsätter 24 miljoner på årsbasis i segmentet just nu, säger vd Dag Wassberg.

Det är helt kritiskt att vara nära kunden när nya lösningar utvecklas. Diskussioner förs ofta med kundernas tekniska avdelningar eftersom förpackningen också måste fungera i nästa led – när den ska fyllas med innehåll.

Man har en egen konstruktionsavdelning och tillsammans med byråverksamheten i Stockholm ska man växa ytterligare inom förpackningsområdet.

– Vi har massor av civilkunder i portföljen som vi nu ska ta upp diskussioner om förpackningar med, avslutar Dag Wassberg.

redaktionen@branschkoll.se

Samarbete ger trygghet för TMG och Ekmans

TMG_Ekmans

Empack: Under många år har Taberg Media Group (TMG) och förpackningsföretaget Ekmans samarbetat. TMG har bland annat gjort prepress och original för Ekmans och man gör även en del digitaltryckta förpackningar.

Nu har företagen tagit samarbetet ett steg längre genom att man på förpackningsmässan i Kista i förra veckan ställde ut tillsammans i en gemensam monter.

– Det är en stor trygghet för alla parter med ett tätt samarbete och därför vill vi visa upp det på ett tydligt sätt, säger både Jan Möller på Ekmans och Annica Roupé på TMG Tabergs, när Branschkoll möter dem i montern på Empack-mässan.

Tillsammans får man ett bredare erbjudande men samtidigt är det viktigt för kunden att ha en kontaktperson. Kundernas organisationer slimmas allt mer och för att köparen ska klara av sitt jobb kräver de allt oftare en leverantör som klarar av mer. Som kan samordna olika produktioner och underlätta för kunden.

Samarbetat har man alltså gjort under många år och att aktivt visa upp det mot marknaden är en självklarhet för de två företagen. Att många företag i branschen är rädda att visa upp sina samarbetspartners förstår man inte.

– Det beror nog på en rädsla som är baserad på okunskap. Det är lätt att bli passiv och defensiv om man inte pratar öppet om att man inte gör allt själv. Det är ju ändå kunden som bestämmer i slutändan, avslutar Jan Möller på Ekmans.

Länkar: Ekmans, TMG Taberg

redaktionen@branschkoll.se

Lyx, känsla och kvalitet är allt för Aare

Alexander_Borg_Aare_01

Empack: På Empack-mässan visade företaget Aare upp sin portfölj med fantastiska produktioner. Allt från förpackningar, till inbjudningar och visitkort – alla med det gemensamma att de har det där lilla extra med till exempel foliering, lamineringar, stansning, präglingar eller helt enkelt bara en handklädd låda med perfekt passform.

– När man gör det lilla extra med en förpackning eller annan trycksak så skapas en speciell känsla som gör att produkten sticker ut, säger Alexander Borg som stod i Aares monter på Empackmässan.

Aare jobbar med både screentryck och digitaltryck.

Länk: Aare.se

redaktionen@branschkoll.se

Sharp inspirerade tryckerier

Ulf Sunnberg ordförande GrafKom, Leif Kinnunen på Sharp och Martin Holmberg delägare på Skilltryck var på Sharps inspirationsdag.
Ulf Sunnberg ordförande GrafKom, Leif Kinnunen på Sharp och Martin Holmberg delägare på Skilltryck var på Sharps inspirationsdag.

Sharp höll på torsdagseftermiddagen ett affärsutvecklingsmöte för den grafiska branschen. På plats och delade med sig av sin kunskap var förutom värdföretaget Sharp även GrafKom, EFI och Plockmatic.

Ulf Sunnberg utmanade deltagarna när han berättade om branschens utveckling och nya trender.
– Vi måste lära oss massor av nya saker, som vi måste ha koll på, vi måste förstå vad våra kunder håller på med, sa Ulf Sunnberg under sin presentation.

Det handlar om allt från Ibeacon för mobil kommunikation till smarta lösningar med individanpassat tryck. Men det gäller att visa för kunderna hur det fungerar. Det kommer nya tjänster varje vecka och branschen måste bli bättre på att på ett visionärt och engagerat sätt prata med kunderna om dem.

Ulf berättade också om hur det i slutet av 90-talet fanns kataloger som listade webbsidor men idag är det tvärt om. Nu skapas trycksaker av det bästa från nätet.

Och branschen måste bli mer kreativ och lägga sig i kundens kreativa process.
– Det gäller att komma in mellan kunden och det kreativa arbetet. Då kanske man kan lägga till en funktion som höjer trycksken och dess värde.

Richard Broberg från EFI berättade om effektiva arbetsflöden och hur man kan både spara resurser och höja servicegraden med hjälp av digitala verktyg.

Plockmatic var på plats och visade effektiva efterbehandlingslösningar och sin nya Sharp-anpassade booklet-maker.

 

redaktionen@branschkoll.se