Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

Carlsberg är snart den första ölen som kan drickas ur en pappersflaska. Än så länge existerar flaskan endast om prototyp, men utveckligen av flaskan som på börjades 2015 ska fortsätta och målet är att den färdiga flaskan ska vara helt fossilfri.

Flaskan, som fått namnet ”Green fibre bottle”  presenterades vid C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn och är tillverkad av träfibrer med en tunn barriär av återvunnen plast på insidan. Men målet är alltså att vidareutveckla den så att den blir helt fossilfri.

Bakom flaskan står Ecoxpac som delägs av Billerudkorsnäs och forskare vid Danmarks tekniska universitet. Ur samarbetet har också ett nytt samarbetsprogram grundats, Paboco som står för Paper bottle company.

Flera globala bolag vill ansluta till Paboco

Flera globala företag har anslutit sig till Paboco, bland annat Coca-Cola, Absolut och L’Oréal.

– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans.Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till Paboco, säger Myriam Shingleton på Carlsberg Group, i ett pressmeddelande.

Annons

Grafiska Företagens Förbund anställer ny förhandlingschef

Grafiska Företagens Förbund har anställt Anna Falck som förhandlingschef och vice VD och hon börjar sin tjänst den 1 augusti 2011. Anna Falck ersätter Jan Bergman som går vidare till en tjänst som rådman på Södertörns Tingsrätt och jobbar sin sista dag den 31 maj 2011. Anna Falck kommer närmast från Scandinavian Airlines, SAS, där hon…

Grafiska Företagens Förbund har anställt Anna Falck som förhandlingschef och vice VD och hon börjar sin tjänst den 1 augusti 2011. Anna Falck ersätter Jan Bergman som går vidare till en tjänst som rådman på Södertörns Tingsrätt och jobbar sin sista dag den 31 maj 2011.

Anna Falck kommer närmast från Scandinavian Airlines, SAS, där hon varit ansvarig för Compensation & Benefits. Dessförinnan har Anna bland annat varit förhandlingschef för SAS Sverige, administrativ chef på Rikspolisstyrelsen och ombudsman på JUSEK.

– Jag är alltid nyfiken på nya utmaningar och har inte jobbat i den grafiska branschen tidigare. Kombinationen att arbeta med förhandlingsfrågor för Grafiska Företagens Förbunds enskilda medlemmar och med samhällsekonomiska frågor ska bli både intressant och spännande, säger Anna i ett pressmeddelande.

– Det känns mycket bra att få Anna till tjänsten som vice VD och förhandlingschef. Hon är en kompetent och mycket erfaren förhandlare och har även goda kunskaper och erfarenheter inom HR-området som kommer att stärka vår arbetsgivarservice, säger Lena-Liisa Tengblad, VD på Grafiska Företagens Förbund.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Haglöfs köper mediabank av Kaigan TBK

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cap & design lyfter tryck i utlandet

I en artikel på capdesign.idg.se skriver tidningen om hur svenska förlag och kunder kan spara pengar på att trycka utomlands. Förespråkare hävdar också att kvalitén är högre eftersom att det i Sverige bara handlar om att allt ska automatiseras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grahns Tryckeri och Wallin & Dalholm går samman

Enligt information i ett pressmeddelande ska Grahns Tryckeri och Wallin & Dalholm Boktryckeri slå samman sina verksamheter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten lyckas med kombinationen tryck och tv

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Karta över de globala reklambyrånätverken

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exklusivt livsstilsmagasin från Bonnier

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny lag kräver webbsurfarnas godkännande av cookies

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders Fälth & Hässler skapar ny mötesplats på Bokmässan

I ett brett samarbete mellan flera olika aktörer skapas i år en ny kreativ mötesplats på Bokmässan. Molnet blir en idéverkstad där spännande samtal, föreläsningar och workshops ska inspirera till nya visioner och koncept i det ständigt föränderliga medielandskapet skriver Svenska Mässan i ett pressmeddelande.

För att inspirera till nytänkande skapas i år Molnet – ett forum på Bokmässan, 500 kvm stort. Molnet tar avstamp framförallt i den grafiska industrin och vänder sig till alla aktörer som är i behov av förnyelse, och som vill hitta nya samarbeten för att kunna växa och utvecklas. Intressanta och initierade samtal, föreläsningar, workshops, läshörnor, utställningar och café kommer att fungera som bränsle i denna kreativa process. Föreläsningarna är öppna för alla mässbesökare.
– Vi vill skapa ett kunskaps- och idéforum för Bokmässans aktörer och besökare och ser detta som en viktig långsiktig satsning, säger Anders Ekberg på Elanders Fälth & Hässler, en av flera samarbetspartner kring Molnet.

Molnet är ett samarbete mellan bl a Bokmässan, Elanders Fälth & Hässler och Designboost.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skönhetssajten Improveme blir magasin

Magasinet ska ges ut 4-12 gånger per år och första numret är planerat till hösten skriver Dagens Media.

redaktionen@branschkoll.se
Annons