Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

Carlsberg är snart den första ölen som kan drickas ur en pappersflaska. Än så länge existerar flaskan endast om prototyp, men utveckligen av flaskan som på börjades 2015 ska fortsätta och målet är att den färdiga flaskan ska vara helt fossilfri.

Flaskan, som fått namnet ”Green fibre bottle”  presenterades vid C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn och är tillverkad av träfibrer med en tunn barriär av återvunnen plast på insidan. Men målet är alltså att vidareutveckla den så att den blir helt fossilfri.

Bakom flaskan står Ecoxpac som delägs av Billerudkorsnäs och forskare vid Danmarks tekniska universitet. Ur samarbetet har också ett nytt samarbetsprogram grundats, Paboco som står för Paper bottle company.

Flera globala bolag vill ansluta till Paboco

Flera globala företag har anslutit sig till Paboco, bland annat Coca-Cola, Absolut och L’Oréal.

– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans.Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till Paboco, säger Myriam Shingleton på Carlsberg Group, i ett pressmeddelande.

Annons

Intellecta får tillbaka 51 miljoner från skatteverket

Intellecta får tillbaka nästan 51 miljoner i inbetald moms för åren 2004 till 2006.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattsajten Newsmill kommer ut som tryckt tidning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare Elanderschefer startar nytt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i Uppsala förvärvar Mäss & Utställningsservice

Arkitektkopia i Uppsala har förvärvat Mäss & Utställningsservice AB. I ett pressmeddelande skriver man att ”sammanslagningen innebär att Arkitektkopia i Uppsala blir en helhetsleverantör för kunder med behov av så väl grafiskt produktionsmaterial som hjälp med mässmontrar och utställningar.”

– Sammanslagningen stärker båda parter, produktutbudet ökar och framför allt att design och produktion kan samordnas i gemensamma lokaler med gemensamma krafter, säger Erik Koppe som genomfört förvärvet.

Enligt senaste boksluten från 2009 omsätter bolagen tillsammans ca 10 miljoner kronor och har 10 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen förändras radikalt med inkjet

I USA pågår livliga diskussioner mellan förläggare och andra intressenter i bokindustrin. Det handlar mycket om e-böcker i kontrast till pappersböcker. Men också hur ny tryckteknik kommer att påverka hur förlagens affärsmodeller kraftigt kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs inkjet-satsning skriver bokslut för 2010

HPs nya höghastighetspressar inom inkjet har rönt stor uppmärksamhet senaste året. Det är speciellt inom förlagsvärlden som den nya tekniken först gör sitt intåg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta har kartlagt svenska Twitter

Intellecta har undersökt användandet av Twitter i Sverige – eller rättare sagt personer som twittrar på svenska. Undersökningen visar att det finns 91 316 Twitterkonton som skriver sina tweets på svenska. Men de aktiva twittrarna är bara 35 993 personer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Din guide till Print 2011

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen. Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på…

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen.

Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på mässan på bästa sätt. Med den färgkodade hallplanen, bara för dig som är prenumerant på Branschkoll, kan du lätt hitta utställare inom de områden som du tittar speciellt på.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon säljer fler e-böcker än pocketböcker

Utvecklingen har gått snabbar än vad man tidigare trott. Amazons vd, Jeff Bezoz, säger att man 2010, sålde 15 procent fler e-böcker än pocketböcker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sänk kostnaden för osorterade postsändningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons