Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

Carlsberg är snart den första ölen som kan drickas ur en pappersflaska. Än så länge existerar flaskan endast om prototyp, men utveckligen av flaskan som på börjades 2015 ska fortsätta och målet är att den färdiga flaskan ska vara helt fossilfri.

Flaskan, som fått namnet ”Green fibre bottle”  presenterades vid C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn och är tillverkad av träfibrer med en tunn barriär av återvunnen plast på insidan. Men målet är alltså att vidareutveckla den så att den blir helt fossilfri.

Bakom flaskan står Ecoxpac som delägs av Billerudkorsnäs och forskare vid Danmarks tekniska universitet. Ur samarbetet har också ett nytt samarbetsprogram grundats, Paboco som står för Paper bottle company.

Flera globala bolag vill ansluta till Paboco

Flera globala företag har anslutit sig till Paboco, bland annat Coca-Cola, Absolut och L’Oréal.

– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans.Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till Paboco, säger Myriam Shingleton på Carlsberg Group, i ett pressmeddelande.

Annons

IPEX flyttar till London

Efter 30 år i Birmingham flyttar nu IPEX till London. Den 26 mars 2014 öppnar nästa IPEX på det nyligen utbygda ExCel i Londons Docklands.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Processkonsulterna Kapero ska effektivisera AMS

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu vill vi ha myndighetsinformation digitalt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB ska bygga ”Sveriges modernaste magasinspress” i Vimmerby

V-TAB strukturerar om verksamheten för tryck av direktreklam och tidskrifter. Utöver de 50 personer som sägs upp i samband med stängningen av Östertälje, Falköping och Kungsbacka så berörs nu ytterligare 85 personer direkt eller på sikt av förändringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders nya logga nu även i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kaigan TBK investerar i digitaltryck

Kaigan TBK är en fullservicebyrå inom webb, grafisk produktion och tryck. Namnet i sig vittnar om förra årets förvärv av Typografen Bildkompaniet. Senast i raden av investeringar är företagets nya

Kaigan TBK är en fullservicebyrå inom webb, grafisk produktion och tryck. Namnet i sig vittnar om förra årets förvärv av Typografen Bildkompaniet. Senast i raden av investeringar är företagets nya

redaktionen@branschkoll.se
Annons

KST Infoservice trycker Postens pratbrev

I en ny kampanj från Posten kan man diktera brev som sedan trycks och skickas till mottagaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri visar upp sina trycksaker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturläget uppdaterat – ryckigt i byråbranschen

Den totala barometerindikatorn, för företag och hushåll, steg två enheter mellan april och maj och är nu avsevärt över det historiska genomsnittet. Den höga nivån tyder på fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin skriver Konjunkturinstitutet i sin senaste månadsrapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktionsledare specialiserade på crossmedia

Universitetsutbildningen i variabeldata- och crossmedia-produktion vid Mittuniversitetet i Örnsköldsvik har i veckan presenterat årets examensprojekt.
– Årets avslutande projektarbeten i variabeldata och crossmedia visar att studenterna tillsammans med deltagande företag tar individualiserad grafisk produktion till nya nivåer, säger Malin Wedin programansvarig för utbildningen Grafisk Produktionsledare inriktning digitaltryck.

Universitetsutbildningen i variabeldata- och crossmedia-produktion vid Mittuniversitetet i Örnsköldsvik har i veckan presenterat årets examensprojekt.

Hon konstaterar att individualiserade kampanjer för mindre och medelstora företag ännu är i sin linda och att branschen behöver studenternas kompetens för att kunna utveckla och erbjuda nya grafiska tjänster.

Studenterna får på utbildningen en bred teknisk kunskap inom grafisk teknik i kombination med databaser och projektledning.

Maria Björnler är en av studenterna som valt att genomföra sitt examensprojekt i samarbete med  Ågrenshuset i Örnsköldsvik som är en helhetsleverantör av kommunikationslösningar.

– Vi tycker att det alltid är intressant att ta del av idéer och projekt som nyutbildade studenter kan bidra med, säger Mona Nordin avdelningschef på Prepress & It vid Ågrenshuset.

Studenterna kan välja att arbeta inom grafiska industrin som produktionstekniker inom variabeldata och crossmedia samt produktions- eller projektledare på reklambyråer eller marknadsavdelningar.

– Att tillsammans med studenterna i projektform utveckla och testa nya former av komplexa kampanjer med variabla texter och bilder är inspirerande, säger Fredrik Ulander vid Ågrenshuset. För vår del har det här projektet också inneburit att vi fått tid att utveckla vårt eget teamarbete vid kampanjer av den här typen eftersom vi själva har tekniken till vårt förfogande.

Utbildningen i Örnsköldsvik inom Digitaltryck ökar och utvecklingen inom området innebär att Mittuniversitetet nu expanderar och i höst flyttar in i nya ändamålsenliga lokaler lagom till höstens terminsstart.

Vill du veta mer om utbildningen eller hur ditt företag kan ta del av studenternas kunskap kontakta Malin Wedin på Digital Printing Center vid Mittuniversitetet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons