Logga in

Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

18 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Carlsberg är snart den första ölen som kan drickas ur en pappersflaska. Än så länge existerar flaskan endast om prototyp, men utveckligen av flaskan som på börjades 2015 ska fortsätta och målet är att den färdiga flaskan ska vara helt fossilfri.

Flaskan, som fått namnet ”Green fibre bottle”  presenterades vid C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn och är tillverkad av träfibrer med en tunn barriär av återvunnen plast på insidan. Men målet är alltså att vidareutveckla den så att den blir helt fossilfri.

Bakom flaskan står Ecoxpac som delägs av Billerudkorsnäs och forskare vid Danmarks tekniska universitet. Ur samarbetet har också ett nytt samarbetsprogram grundats, Paboco som står för Paper bottle company.

Flera globala bolag vill ansluta till Paboco

Flera globala företag har anslutit sig till Paboco, bland annat Coca-Cola, Absolut och L’Oréal.

– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans.Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till Paboco, säger Myriam Shingleton på Carlsberg Group, i ett pressmeddelande.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)