Carbon Footprinting Walking Wide and Loose

One of the world’s biggest advertising agencies is BBDO, based in New York and the first ad agency to set up its own inhouse printing facility, way back in 1894. FedEx and Gillet are amongst BBDO’s clients and the company boasts some great achievements in its history. One more can be added: Cut! CO2, the Carbon Film Quote, although it’s odd that they couldn’t come up with something a little bit snappier, given their line of business.

The initiative is all part of BBDO’s effort towards becoming first certified low carbon advertising agency in the world. We don’t quite know yet the whos and hows of the certification but the basic idea is one that we salute. Quite how an auditor would certify lowness is also a bit nebulous.

According to BBDO more than 11,000 television adverts are shot worldwide every year, and it costs 30 million airmiles and USD1.6 billion to film them. In terms of CO2 tonnage BBDO say that all these ads produce the equivalent of the total amount of CO2 that California generates: 200,000 tonnes per day. Of course California would generate a lot less if its citizens used their state’s native sunshine instead of tumble dryers to dry their clothes, but that’s another story. Back to BBDO which has essentially developed a carbon calculator.

The calculator takes into account all aspects of a film shoot including travel, locations, accommodation, equipment, catering and energy, and works out what the carbon footprint is for each. It then works out how the overall footprint can be reduced through improved planning and logistics. The purpose is “to design and plan more CO2 effective productions” which is what printers do every except that their purpose is generally to reduce cost rather than CO2. But the point is the same: nine tenths of anything is preparation.

The BBC, Greenpeace and Proctor & Gamble are among a number of clients which have already embraced the calculator. It even includes a print module, however the data’s robustness is not really clear. But at least BBDO is making an impressive effort. Check it out here:

ARVE Error: need id and provider

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Punamusta Direct överväger att stänga produktionen i Tammerfors

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har tjänat 180 miljoner kronor på produktmedia de senaste fyra åren

IMG 2992

Produktmediabolaget täljer guld – 182 miljoner kronor före skatt på fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på Avisera

avisera1
Ämnen i artikeln: Avisera

Byter vd efter 32 år.

Aviseras nya vd heter Tobias Olofsson och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnade över ledarskapet efter trettiotvå år.

Tobias har jobbat som försäljningschef på Avisera sedan de 2018 förvärvade hans dåvarande bolag Bags & More.

Annons

Med hans omfattande kunskap om verksamheten och nära relation till företagets kunder, tar Tobias nu sig an rollen som vd. Avisera får därmed en ny ledare med både djupgående erfarenhet och en tydlig vision för att driva tillväxt och fortsatt expansion framåt, skriver Avisera i ett pressmeddelande.

Peter Lundgren grundade Avisera 1992, med affärsidén att erbjuda miljövänliga packtejplösningar. 1999 anslöt Mariella Zalbo Lundgren och tillförde sin branscherfarenhet av butiksemballage. Då expanderade bolaget inom affärsområdena påsar, tejp, trycksaker och profilprodukter.

Idag har avisera 30 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Visby och omsätter 123 miljoner kronor (2023-04).

Under deras gemensamma ledarskap har Avisera vuxit till en ledande aktör inom ”Sustainable Quality Packaging & Merch” med kontor i Stockholm, Göteborg och Visby.

– Det har varit en fantastisk resa att få bygga och utveckla Avisera tillsammans med Mariella och våra engagerade medarbetare. Jag är stolt över det vi åstadkommit och är övertygad om att Tobias, med sin ambition och drivkraft, kommer att föra företaget vidare i enlighet med våra mål och visioner. Hans förståelse för våra kunders behov och ledarskapsförmåga är precis vad som behövs för att ta Avisera till nästa nivå, säger Peter Lundgren.

– Jag är hedrad över förtroendet att få leda Avisera vidare och ser fram emot att bygga vidare på det starka fundament som Peter och Mariella har skapat. Med fokus på expansion och innovation kommer vi att arbeta för att stärka vår roll som en ledande aktör inom hållbara förpackningslösningar, säger Tobias Olofsson.

Pressbild Tobias Olofsson 1200x1200 1
Tobias Olofsson ny vd på Avisera sedan 1 november 2024.
Ämnen i artikeln: Avisera
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart invigs Craft Arena med pompa och stått

craft arena

Förberedelserna pågår sannolikt för fullt just nu i Kosta inför den stundande invigningen av Craft Arena, Kronjuvelen i Torstens Janssons jättesatsning på idrott i den småländska byn.

På fredag kväll den 8 november inleds en invigningshelg i Kosta som kommer bjuda på allt från Måns Zelmerlöw till att spela schack med Sveriges Schackförbund. Festligheterna pågår hela helgen och avslutas söndag kväll, du hittar det fullständiga schemat på www.craftarena.se.

Det är ett gediget schema med flera stora organisationer på plats, inte minst Hammary Fotboll, Svenska Volleybollförbundet, Svenska Friidrottsförbundet med flera.

”Börjar bli nervöst”

På Facebook skriver Torsten Jansson att det börjar bli nervöst och att det bara är en dryg vecka kvar till invigning. Genom hela november kör man aktiviteter i Kosta, exempelvis äger ”Stora Aktiedagen” rum den 26 november där Alligos vd Clein Ullenvik och Swedbanks vd Jens Henriksson är två av föredragshållarna. Mer om det nedan.

Craft Arena är en multisport-arena i småländska Kosta där man kommer kunna spela pingis, handboll, gymma, slå i golfsimulatorer och om Torsten får som han vill kommer stora sportevenemang hållas i arenan. Enligt uppgifter har Torsten Jansson investerat uppskattningsvis 250 miljoner kronor av sina egna pengar i projektet, enligt Affärsvärlden.

I ett reportage från Sveriges Radio berättar Emil A Jansson som är destinationschef i Kosta berättar mer om arenan. Här nämner han även att mässor är en möjlig framtida aktivitet i arenan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

IDÉ House of Brands lanserar miljöcertifierad kollektion

ide
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands blir enligt uppgift först i promotionbranschen med att lansera produkter certifierade enligt Bluesigns standarder.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny deadline för EU-direktiv – så här påverkar det profilbranschen

Ämnen i artikeln: EUDR

Införandet skjuts upp ett år – men det är hög tid att agera för att hinna med att göra jobbet.

Ämnen i artikeln: EUDR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör etablerar sig i ny stad – kommer erbjuda profilprodukter

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder

Erbjuder ett brett sortiment att arbetskläder samt profilprodukter.

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes flyttar säljkontor till ny stad

Ämnen i artikeln: Wackes
Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft öppnar pop-up-butik i New York och lanserar ny elit-sko

craft sko

New Wave Group-ägda Craft kör en pop-up i New York under maratonet och kör världspremiär för bolagets senaste sko.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Print & cut-maskin från konkursad ÅF till salu

Auktionerar nu ut en print & cut-maskin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons