Canon sålde 5 Imagepress och mjukvaror på Print 2011

Pressmeddelande 2011-02-16

Fokus för Canon på årets mässa låg på att visa kunderna hur man med förbättrade arbetsflöden och lösningar kan skapa mer lönsamma affärer och förenkla för slutkunderna. Med fler än 100 demonstrationer av hela arbetsflödet i montern och försäljning som gick långt över förväntan blev PRINT2011 en succé för Canon.

Stark försäljning av lösningar och produkter
Canon lanserade nyligen web-to-print-lösningen Canon eBusiness, som bara under mässan tecknades av tre nya kunder och många fler räknar man med.Dessutom tecknades en större order avseende mjukvara för automatiserad digitalisering och datafångst. Under mässan såldes även flera tryckpressar, däribland fem ur imagePRESS-serien.

–          Vi är väldigt nöjda med resultaten från mässan, inte minst vad gäller försäljningen av mjukvaror. Vi märker att vi med våra lösningar och vår starka lokala supportorganisation kan hjälpa våra kunder att effektivisera sin verksamhet och öka servicegraden till sina kunder och därmed bli mer lönsamma, säger Joakim Karlsson försäljningsdirektör på Canon Svenska AB.

Canons monter var välbesökt under mässan. Förutom de 100 kunder som följde med genom hela arbetsflödet i montern, var det många som enbart tittade på enstaka produkter eller lösningar samt ytterligare 25 kunder som bokat in sig på demonstrationer på Canons huvudkontor den 7-8 mars.

–          Våra kunder uppskattade att vi demonstrerade hela arbetsflödet och de flesta gick också igenom hela flödet. Detta visar att våra besökare inte enbart är intresserade av specifika produkter, utan också får ut ett stort värde av våra helhetslösningar. Det var just detta värde och att arbetsflödet innebär enkelhet, snabbhet och flexibilitet som vi ville visa våra kunder, och det hoppas vi att de fått med sig från mässan, säger Erik Åkenes, Produktchef på Canon Svenska AB.

Prisbelönade produkter
Under mässan fick Canon även ta emot priser för tio utmärkelser för Outstanding Achievement av det oberoende testlaboratoriet Buyer Laboratory Inc. (BLI). Canon utmärkte sig genom sitt ledarskap inom bild- och dokumenthantering samt genom sin höga standard vad gäller användarvänlighet, kvalitet och produktivitet över sin breda produktportfölj.

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]