Canon säger upp 30

Anledningen är ”hård konkurrens på marknaden” och inga särskilda affärsområden drabbas.

Annons

Würth anställer hållbarhetsansvarig

arbetskläder hållbarhet verktyg

Würth i Sverige har anställt Cornelia Ljungberg i rollen hållbarhetsansvarig, hon har tidigare jobbat på bolaget som ekonom.

Inledningsvis kommer uppdraget att handla om att göra en nulägesanalys för att se hur långt bolaget kommit inom de olika frågorna och utforma en målbild kring hur långt företaget ska ha kommit i hållbarhetsfrågorna 2026, skriver man i ett pressmeddelande.

– Vi behöver ta ett steg och utveckla hållbarhetsarbetet inom Würth till följd av den utveckling som sker gällande hållbarhet. Hållbarhetsfrågan är inte längre en valfrihet utan alla aktörer måste bidra för att vi ska nå en förändring på marknaden, sägerCornelia Ljungberg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri köper profilare på Åland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Det är hett, det är hett” – FF Profilreklam om hösten

FF profilreklam produktmedia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Company Line ”storsatsar” på Norrbotten uppbackade av Momentum Group

Boden arbetskläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

New Wave Group förslår extrautdelning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF släpper eget gåvokort – slår samman flera leverantörer

gåvkort presentkort julklapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vissa kinesiska fabriker har bara ström tre dagar i veckan

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Monsterupphandling 2.0 – värd 360 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac dubbel-anställer och investerar

Formac som primärt sysslar med foliering, men allt som rör bilprofilering, har nyligen investerat i ny produktionsutrustning, närmare bestämt en Colorado från Canon.

– Som ett barn på julafton! Älskar nya maskiner – särskilt när de gör oss ännu bättre, skriver bolagets vd Jacob Hermansson på sin Linkedin.

Anställer ny logistik- och produktionschef samt ny account manager

Vidare har man anställtZoran Surbevski i rollen som logistik- och produktionschef. Zorans sägs ha över 20 års erfarenhet av både logistik och produktion och kommer närmast från Micropower och rollen som Logistikchef.

Och hans uppdrag blir att ”optimera Formacs logistik- och produktionsflöden”, enligt ett nyhetsinlägg.

– Det ska bli spännande att tillsammans med mina medarbetare göra förbättringar och hitta nya lösningar som både underlättar det dagliga arbetet internt och i slutändan bidrar till en bättre upplevelse för våra kunder, säger Zoran.

Vidare har man anställt Mathias Falk i rollen som account manager. Mathias har bland annat jobbat på Svenska bil och på Bonnier Solutions där han var ansvarig för inköp, avyttring och administration av bonnierkoncernens alla fordon.

– Jag ser verkligen fram emot att arbeta på leverantörssidan och se affären från en ny vinkel. Efter alla dessa år inom bilbranschen har jag god erfarenhet hur bilhandeln fungerar och vilka krav och utmaningar man står inför. Med detta hoppas jag kunna bidra med ökade insikter för Formac samt underlätta för våra kunders i deras hektiska vardag, en win-win situation, avslutar Mathias Falk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högt pris för greenwashing – ”kan vara så mycket som 72 miljoner per år”

Den ekonomiska inverkan från greenwashing på nordens pappers-, tryck- och distributionsföretag har kartlagts av organisationen Two Sides.

Bakom Two Sides står grafisk industri har har som syfte att lyfta fram fakta kring hållbarhet och det tryckta mediet.

72 miljoner per år

Med greenwashing menas när företag felaktigt presentera produkter och tjänster som miljövänliga. Organistionen Two Sides menar att för den som jobbar med papper, tryck och distribution i Norden hotar greenwashing att orsaka tappade affärer till ett värde av 72 miljoner kronor per år.

Detta framkommer i en undersökning som genomfördes i maj 2021 av Two Sides i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Censuswide.

”Allt för ofta vilseledande och ogrundade miljöargument”

Det handlar om när företag och organisationer utan belägg påstår att fysisk kommunikation är sämre för miljön jämfört med digital alternativ.

Med digitaliseringen kommer många fördelar – ofta lägre kostnader – vilket enligt Two Sides får företag, organisationer och kommuner och regioner att alltmer jobbar med att få konsumenterna att byta från papper till digitalt.

– Alltför ofta åtföljs uppmuntran att ”bli digital” av budskap som försöker rättfärdiga dessa kostnadsbesparande initiativ med vilseledande och ogrundade miljöargument som ”Spara både miljön och din egen tid” och ”Välj e-fakturering och hjälp till att rädda träd”. Ogrundade greenwashingmeddelanden som dessa når och påverkar miljontals konsumenter varje år, menar Two Sides.

Two Sides har under de senaste åren jobbat med att aktivt kontakta organisationer som gör vilseledande miljöpåståenden som inte är faktabaserade beträffande tryck och papper.

Two sides anti-greenwash-kampanj har under de senaste tio åren fått över 750 globala organisationer, främst banker, allmännyttiga företag och mobiloperatörer men även många kommuner och regioner, att ändra på sin marknadsföring.

Two Sides-kampanjen i Norden säger sig ha förhindrat greenwash-meddelanden som har över 18,5 miljoner visningar varje år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons