Canon lanserar nästa generations tryckpress

Jennifer Koloczek Canon
Jennifer Koloczek, marknadschef på Canon, presenterade Imagepress V1000.

Stort fokus på automatisering och att frigöra tid för operatören. Canons nya Imagepress ska bli ett multiverktyg för den grafiska branschen.

Under eventet Make IT i Canons Showroom i Poing utanför München tidigare i förra veckan lanserades en helt ny generation av Canons produktionsmaskin Imagepress.

Imagepress V1000 är en arkmatad digital tryckpress som klarar tryck med hög hastighet inte bara på papper utan också på många andra specialmaterial som kunderna till den grafiska branschen efterfrågar.

Stort intresse för Canons nya produktionsmaskin. Matteus Celinski guidade runt i anläggningen i Poing där man presenterade nyheterna.

Under eventet i Poing berättade man om den nya tekniken för att överföra och fixera färgen på papperet på ett sätt som gör att man kan behålla hastigheten på 100 sidor per minut oavsett om man trycker på ett 150-grams papper eller till exempel ett tjockare syntetsikt material. När det gäller papper kan man hantera allt från 52 och upp till 400 gram. Kuvert går också bra att skicka igenom maskinen.

Stor kraft i litet format

Canons nya Imagepress v1000 följer trenden att få in mer kraft i en mindre förpackning. Nya maskinen är mindre än sin föregångare och nu får man in själva tryckpressen på mindre än tre kvadratmeter. Extra utrustning för efterbehandling tar såklart mer plats.

1,3 meter långa banners

Man har också utvecklat en matarfunktion så att maskinen klarar att trycka upp till 1,3 meter långa banderoller – även dubbelsidigt om man vill.

På demonstrationen utlovades att maskinen ska kunna gå åtta timmar utan att operatören gör något – om man har rätt pappersfack för stora volymer såklart. Maskinen ska vara byggd för att växla mellan större upplagor på ett effektivt sätt blandat med mindre specialjobb.

Fokus på automatisering

Maskinen har en inbyggd spektrofotometer som automatiskt kalibrerar den till rätt färgprofil. Registreringskorrigering vid dubbelsidigt tryck sker i två steg och ska säkerställa bra pass på varje tryck.

Tillvalet ”Sensing Unit” upptäcker automatiskt utskrifter som inte matchar jobbets registrerings- och färginställningar och justerar kontinuerligt trycket så att det ser ut på samma sätt under hela körningen.

All feedback från maskinen till tryckaren kan skickas till en app till telefonen om man är på en annan del av företaget.

– På så sätt frigör vi operatörstid för våra kunder och deras expertkunskaper kan istället inriktas på att skapa mervärde för deras kunder och att utveckla verksamheten i nya riktningar, kommenterar Matteus Celinski på Canon.

Anpassa efterbehanlingen inline

Man har sedan tidigare ett standardiserat gränssnittet för att koppla på olika utrustning för efterbehandling. Därmed går utrustning man investerat i tidigare att återanvändas.

– Hållbarheten på viss utrustning, som till exemepl en trekanstkniv, är längre än för printern och det är en styrka i vårt upplägg här, säger Matteus Celinski.

Imagepress v1000 är full av ny teknologi från Canon och med lanseringen visar man att det finns en fortsatt tro på tonertryck som ett flexibelt och kostnadseffektivt alternativ för alla tryckerier som har en stor variation i sina tryckuppdrag.

Make IT – under två dagar presenterade Canon nyheter för både press och kunder.
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekordhöga medieinvesteringar i april trots oroligheter – utomhus dominerade

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

I april ökademedieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 23,9 procent jämfört med samma period förgående år. Det är det tredje bästa resultatet för en aprilmånad sedan mätningarna började.

Månadens stora vinnare blev mediekategorin utomhus/trafikreklam med en ökning om 53,7 procent. Totalt förmedlades under april över 1,4 miljarder kronor, skriver Sveriges Mediebyråer.

– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna –noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat har medieinvesteringarna växt med 13,2 procent hittills i år och trots oroligheter i vår omvärld präglas mediemarknaden just nu av högt tryck och stark tillväxt. Det är tydligt att det fortsatt råder positiva tongångar i reklambranschen, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Det fanns några kategorier med negativ tillväxt också, främst dagspress kväll som backade 23,4 procent. Även kategorierna DR/Annonsblad samt bio backade.

”Massmedia slutsålt”

Det har varit hög efterfrågan på breda kanaler och TV samt utomhus/trafikreklam stod tillsammans för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden, alltså strax under 700 miljoner kronor.

Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda. Även allas våran favoritkanal print hade ett uppsving och ökade med 10 procent under månaden.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]