Canon intervjuar inköpsansvariga för trycksaker – resultat visas på Drupa

insight report tcm13 908791Pressmeddelande från Canon 2012-03-02

Framtiden ser ljus ut för trycksaker. Över 70 procent av beställarna anser att trycksaker kommer fortsätta vara lika viktiga eller bli ännu viktigare framöver, enligt en färsk undersökning från Canon Europa. Samtidigt framkommer det att bättre information till kunderna skulle kunna ge tryckerier nya betydande affärsmöjligheter då exempelvis 36 procent av beställarna inte känner till print-on-demand.

En ny undersökning från Canon Europa visar att digitaltryckerier inte drar nytta av de tillväxtmöjligheter som ökad kundkommunikation ger. Resultaten presenteras på Drupa 2012 i Canons fjärde Insight Report, med namnet The Bigger Picture.

Undersökningsresultaten, som bygger på 420 telefonintervjuer med inköpsansvariga för trycksaker, visar att trycksaker fortfarande värderas högt i kommunikationsmixen. Nära 90 procent anser att professionella trycksaker är viktiga för deras organisation, 15 procent tycker att de är affärskritiska och drygt 70 procent att de kommer bli ännu viktigare eller fortsätta vara lika viktiga framöver.

Förbättrad kundkommunikation kan ge tryckerier affärsmöjligheter
Samtidigt framgår det av svaren att tryckerier går miste om möjligheter att informera sina kunder om möjligheterna med digitaltryck, vilket resulterar i att beställare kan sakna kunskap om digitaltryckserbjudanden. Exempelvis känner över en tredjedel inte till print-on-demand, trots att kort leveranstid är ett av de viktigaste kriterierna i valet av mediekanaler för marknadsföring. Likaså är en tredjedel omedvetna om möjligheterna med print-on-demand, och nära hälften använder inte riktade direktutskick. Dessutom uppger över hälften av trycksaksköparna att de inte får information om nya tjänster eller alternativ från sin trycktjänstleverantör.

Erik Åkenes produktchef för affärslösningar till kontor och grafisk bransch på Canon Svenska, berättar:

– Det finns stora möjligheter för tryckerier att utbilda sina kunder om vad tryck kan göra för att öka effektiviteten i deras marknadsföringssatsningar och på så sätt stärka deras varumärken. Trycksaksbeställarna efterfrågar mer utbildning, rådgivning och kreativa förslag. Tryckerier som tar en mer utbildande och rådgivande roll har därför möjlighet att stärka sina kundrelationer och få verksamheten att växa betydligt.

Respondenterna i undersökningen är eniga om trycksakers effektivitet. 71 procent upplever att trycksaker är lika eller mer effektiva än andra medier i kommunikationsmixen. Effektiviteten är därför en av de viktigaste anledningarna till att man ser stor tillväxtpotential inom området, liksom den ökade användningen av trycksaker för att stödja marknadsaktiviteter i andra kanaler. Trycksaker anses även vara en viktig komponent i användningen av flerkanalsstrategier, som beställarna ser som det mest effektiva sättet att maximera räckvidd och exponering.

Kvalitet viktigare än lågt pris
Samtidigt som undersökningen bekräftar vad många redan visste – att valuta för pengarna är det viktigaste kriteriet i valet av leverantör, är det endast 10 procent som uppger att lägst kostnad är det främsta urvalskriteriet. 20 procent uppger istället att de främst prioriterar tryckkvalitet.

 

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons