Canon flyttar sitt showroom med storformatsskrivare till tryckeriet Pod Sthlm

Nicklas_Matteus_Pod_Canon

Canon har flyttat sitt showroom för storformatsskrivarna Colorado och Arizona till tryckeriet Pod Sthlm i Spånga strax utanför Stockholm.

För Pod Sthlm så innebär det att man som tryckeri nu får tillgång till teknik för att producera nya typer av produkter och Canon får ha sina storformatsskrivare för demonstrationer i en riktig produktionsmiljö. Win-win enligt de två företagen.

– Maskinen vi hade innan gick konstant och vi fick vänta på att grejerna skulle komma ut. Det var fullt helt enkelt och då är det nödvändigt med en snabbare maskin som dessutom har en lösning för att köra dubbelsidiga skyltar som underlättar produktionen, berättar Nicklas Irevång för Branschkoll.

Skyltar av olika slag hos Pod.

Hos Pod Sthlm finns nu dels senaste versionen av planprintern Arizona – vilket är en uppgradering från den tidigare versionen som man haft i många år.

Colorado-maskinen som också är installerad är ny för Pod. Rullskrivaren betalar man för, enligt avtal, och används samtidigt av Canon för demonstrationer och tester.

– Vi ville skapa en kreativ miljö där det går att visa vad man kan göra med maskinerna, säger Matteus Celinski på Canon.

Pod Sthlm växer i takt med kortare ledtider

Det allt mer snabba tempot inom marknadsföring och kommunikation skapar stora möjligheter för lokal produktion. Det handlar om att vara snabb och fånga de möjligheter som dyker upp – då är det ofta nödvändigt att kunna producera och leverera den färdiga produkten snabbt från ett och samma ställe.

Pod Sthlm erbjuder en bred portfölj av tjänster inom grafisk produktion och logistik. 

– Jag brukar säga att om du går in i en butik och tittar dig omkring så kan vi göra allt du ser förutom kläderna, säger Nicklas Irevång.

Sen handlar det också om logistik – en skylt ska sättas upp, ett fönster ska folieras, ett brädspel ska plockas ihop och skickas till kund eller så är det en monter på en mässa som ska monteras. Allt detta efterfrågas nu allt mer från kunderna.

Nicklas Irevång visar ett av många specialprojekt som man jobbar med. Här en låda för kameraobektiv.

Plock, pack, montering och transport är en integrerad del av själva produktionen, berättar Nicklas.

Ett annat exempel på en möjlighet som dök upp i slutet av 2021 var produktionen av ett nytt brädspel – Dictator of Sweden som skapats av organisationen Civil Rights Defenders som en pr-kampanj. När fem riksdagsledamöter spelade spelet fick det en enorm uppmärksamhet i media och efterfrågan ökade kraftigt.

Pod Sthlm producerar spelet och skickar ut direkt till de som köper det på nätet. Själva trycket görs i offset, så det läggs ut på ett annat tryckeri, men sedan sker all produktion i samma hur i samarbete med Ranhammar som ligger vägg i vägg med Pod.

– Planen var att först göra tusen spel på en månad men när efterfrågan exploderade fick vi tänka om och öka takten. Vi producerar som mest 5.000 spel på bara drygt två veckor, berättar Nicklas.

”Outsourcat vårt showroom” 

Det har också växt fram ett behov av en ny rullskrivare hos Pod Sthlm den senaste tiden. Om kunderna kör sina andra trycksaker på till exempel ett obestruket papper så vill man också ha sina affischer på samma papper.

Så Canon har nu också ställt ut en Colorado rullskrivare som Pod använder och betalar för vid behov samtidigt som Canon använder maskinen för demonstrationer.

Planprintern Arizona som nu är uppgraderad. Bakom pelaren längre bort står en Colorado.

– Vi har helt enkelt outsourcat vårt showroom och har en demo-hubb här hos Pod säger Henrik Åkerman på Canon.

– Det finns inget bättre ställe att visa maskiner än i produktion med operatörer som faktiskt använder maskinerna på riktigt och kan berätta för de som kommer och tittar hur det fungerar, fortsätter Matteus Celinski.

Niklas framhåller att man också ser det som en stor fördel att få träffa kollegor i branschen för att dela erfarenheter och hitta nya samarbeten.

– Vi är väldigt stolta över att få den här möjligheten att visa upp Canons maskiner, avslutar Nicklas.

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]