Logga in

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

05 december, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona.

– Förr eller senare kommer varje verksamhet till en punkt där man behöver växa för att komma vidare. Nu får vi möjlighet att göra det under CA Anderssons paraply – och det känns kanonbra, säger Stefan Åkesson, vd på Printfabriken.

Printfabriken är ett tryckeri med stor erfarenhet och intressanta relationer och blir ett värdefullt och välkommet tillskott till vår verksamhet, säger CA Anderssons vd och ägare Olle Sterner.

CA Andersson skriver på sin sajt att förvärvet innebär ”såväl ökad kapacitet som utökad geografisk närvaro”.

Ny 8-färgspress i Karlskrona

I samband med förvärvet investerar man i en 8-färgspress i Karlskrona, enligt pressmeddelandet.

”One Stop Shop”

CA Andersson beskriver sin verksamhet som en ”One Stop Shop” och den innebär att man hjälper kunden med alla typer av kommunikationslösningar. Från idé och strategi till produktion, såväl digitalt som analogt. Tryck, webb, displaymaterial, design, crossmedia, DM, lager, e-handelslösningar, distribution och logistik.

Printfabriken startade 1999 och är idag ett tjugotal anställda och en årlig omsättning på runt 40 miljoner kronor. Man har senaste fem åren tappat i försäljningen som har minskat från 56 miljoner kronor 2012.

Sedan tidigare finns CA Andersson i Malmö, Göteborg, Simrishamn, Ystad och Örebro – och i samband med förvärvet etableras företagets One Stop Shop-modell även i Karlskrona.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch