By Wind och Lessebo tog båda guld i Designpriset

Svenska Designpriset

Ytterligare en gång belönas dessa två kampanjer för sin kreativitet och design.

Svenska Designpriset avgjordes nyligen och tryckeriet By Wind fick återigen uppmärksamhet för sin nya identitet.

I kategorin ”Grafisk Identitet – Logotyp” tog man hem guldet före Röda Sten Konsthall som tog silver.

I kategorin ”XL Design – Monter / Utomhus” så var det Lessebo Paper som tog guldet för sin nylansering av sina färgade papper.

Det är göteborgsbyrån F&B Happy som står bakom båda jobben.

Alla vinnare presenteras på Svenska Designprisets webb.

Grafisk Identitet – Logotyp: By Wind

extra x405gzn1lioge7ur
Bild: Svenska Designpriset

2022 gick två av Sveriges främsta tryckerier (Göteborgstryckeriet + Danagård Litho) ihop. Hela produktionen drivs av egen vindkraft. Vi lät det bli grunden för både namn och logotyp.

Designer: Design Director: Oskar Andersson. Designer: Joakim Aronsson, Ellinor Bjarnolf, Emilie Lindquist. Motion Designer: Anton Ocampo, Linn Wergelius. Animation: Emil Graden. Website: Lundgren+Lindqvist

Annons

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi

Projektledare: Projektledare: Camilla Smids Lövgren, Anette Anderson. Strateg: Anders Kornestedt. Copywriter: Lars Forsberg. Producent: Henrietta Sterner-Bernvik.

Kund: By Wind

XL Design – Monter / Utomhus: The Big Rollout

extra x405gzn1liogfuhh
Bild: Svenska Designpriset

Lessebo Paper är ett av världens mest hållbara pappersbruk. När det var dags att rulla ut det nya sortimentet, gjorde vi precis det. Tillbaks till naturen. Maximalt uttryck. Minimalt avtryck.

Byrå: F&B Happy

Designer: Design Director: Maria Glansen. Designer: Carolina Dahl. Creative Director: Lisa Careborg.

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi, Akira Andersson

Projektledare: Projektledare: Catarina Åkerblom, Madeliene Sikström. Strateg: Anton Nordstierna. Copywriter: Pontus Thorén.

Kund: Lessebo Paper

Annons

Digital signage-bolag till salu

Digital sign
Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har en årlig stabil intäkt på en halv miljon kronor och en kundbas främst i Stockholm.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Är (EU) 2023/988 en ”branschdödare”?

killer

Nya regler för produktsäkerhet skärper kraven på e-handlare och tillverkare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blev profilbranschens gaseller 2024

gasell ai

Dagens Industri har presenterat årets gaseller och här är bolagen från profilbranschen som kom med.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Expo-aktör väljer cirkulära arbetskläder

hr bjorkman uni
Ämnen i artikeln: Beskow von Post

Hr Björkmans Entrémattor som man med lite god vilja kan kalla för en ”expo-aktör” har valt nya arbetskläder, cirkulära sådana, i samarbete med Beskow von Post.

Ämnen i artikeln: Beskow von Post
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-butik håller öppet dygnet runt och installerar tryckeri

butik workwear natten
Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear

”Kunderna kan få tillgång till butiken dygnet runt, veckans alla dagar, året om”.

Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Team Workwear rekryterar en butik till – den här gången i Småland

gary tranos
Ämnen i artikeln: Team Workwear

Senaste tillskottet i kedjan Team Workwear heter Gary profile & workwear och har sedan 1980 en modebutik i småländska Tranås. Sedan 2022 säljer de även profil- och arbetskläder och nu är man alltså även medlem i Team Workwear.

Ämnen i artikeln: Team Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här blir Vasaloppskollektion från Craft 2025

vasaloppet 25 craft
Ämnen i artikeln: Craft

Craft gör det igen, klär skidåkarna, i det alltid så populära Vasaloppet.

Årets kollektion är designad av Sofia Ekvall som berättar att hon tagit inspiration från Dalarnas textila tradition med en design som bygger på krusbandet från folkdräkter,

– Kollektionen för 2025 utgår från det mönstervävda krusbandet som känns igen på folkdräkter runtom i Dalarna, ett mönster som också återfinns i bandet till Vasaloppsmedaljerna. Årets uttryck är en modern variant av detta hantverk, där formspråket har blivit mer illustrativt med skidåkare, sol, granar och snöflingor i kombination med en grafisk förenkling av mönstret i krusbandet, säger Sofia Ekvall, i ett pressmeddelande.

– På Vasaloppet är vi jätteglada över att presentera årets kollektion som brukar vara mycket uppskattad. Det här är funktionella kläder som inspirerar till att ge sig ut för att uppleva och upptäcka naturen på ett lustfyllt sätt och som bjuder in till rörelse. Motiv och mönster flirtar också med en tradition, historia och folklighet som än idag bidrar till att föra människor samman på och runt den plats där Vasaloppet en gång föddes, säger Maria Fridén, Key Account Manager på Vasaloppet.

Vasaloppskollektionen lanserades den 27 november och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt på plats i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka. Kollektionen innefattar bland annat hoodie, t-shirt, mössa, pannband och halstub.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Större norsk profilaktör flyttar hela verksamheten från Oslo till Trondheim

Prosess branding trheim1

Flyttar från Oslo till Trøndelag – bygger ny grossist- och tryckeriverksamhet på 2.800 kvm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbolag blev årets internationella Gasell

gaseller24
Ämnen i artikeln: EtikettGaseller

Här är årets alla gaseller inom förpackning och etikett.

Ämnen i artikeln: EtikettGaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fiberkork från Blue Ocean Closures sålde slut direkt

ApotekHjartat6 1800

Blue Ocean Closures och Great Earth har introducerat en ny fiberbaserad kork för kosttillskott. Nu har man genomfört de första testerna i butik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons