Logga in

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

20 februari, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma, berättar Niklas och Fredrik Bille på ett seminarium som hölls i Visutechs monter på mässan Sign & Print i februari.

– Vi såg mörka moln på himlen för fem år sedan och tog fram en helt ny strategi som innebar att vi skulle bredda produktutbudet, satsa på it och transformera till digitaltryck, säger bröderna Bille.

Man bestämde sig också för att skaffa fler säljare och titta på förvärv av kollegor i branschen för att kunna växa.

Billes tjänsteutbud har blivit enormt stort – ”från visitkort till fasadvepor”. Samtidigt som detta är en viktig del i Billes strategi så är det också en stor utmaning.

– Man kan säga att vi driver tio mindre tryckerier men under samma tak. Vi är ju inte stora på något egentligen och då är det en stor utmaning i att bli lönsamma, säger Niklas.

Den digitala transformationen innebär dels att tryckningen förflyttas från offset till digitaltryck. Det senare sker bland annat i tre stycken HP Indigo, inklusive 50×70-pressen Indigo 10000, som tillsammans omsätter nästan 40 miljoner kronor i treskift idag.

Men det handlar också om att digitalisera arbetsflöden vilket Fredrik Bille har haft ansvaret för de senaste åren. Genom det egenutvecklade affärs- och planeringssystemet som man kallar Poff går idag samtliga jobb som produceras hos Billes.

På IT-sidan är man sju personer och 60 procent av alla inkommande ordrar den senaste månaden kommer via olika webbshoppar.

– Vi är överraskade! Jag trodde det skulle vara mycket större motstånd hos kunderna när det gällde att gå över till att beställa våra tjänster på nätet, säger Niklas.

Billes har en tradition i att vara innovativa och satsa på ny teknik och det ska man fortsätta med även i framtiden. Man tittar hela tiden på nya saker och ett av de steg man tar nu är att satsa på digitala skyltlösningar. I bolaget Picler erbjuder man helt nya tjänster för digital signage.

– Nu är vi väl riggade för framtiden med en hög grad av digitala beställningar så nu blir det fokus på tillväxt och lönsamhet, avslutar Niklas och Fredrik Bille.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)