Logga in

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

20 februari, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma, berättar Niklas och Fredrik Bille på ett seminarium som hölls i Visutechs monter på mässan Sign & Print i februari.

– Vi såg mörka moln på himlen för fem år sedan och tog fram en helt ny strategi som innebar att vi skulle bredda produktutbudet, satsa på it och transformera till digitaltryck, säger bröderna Bille.

Man bestämde sig också för att skaffa fler säljare och titta på förvärv av kollegor i branschen för att kunna växa.

Billes tjänsteutbud har blivit enormt stort – ”från visitkort till fasadvepor”. Samtidigt som detta är en viktig del i Billes strategi så är det också en stor utmaning.

– Man kan säga att vi driver tio mindre tryckerier men under samma tak. Vi är ju inte stora på något egentligen och då är det en stor utmaning i att bli lönsamma, säger Niklas.

Den digitala transformationen innebär dels att tryckningen förflyttas från offset till digitaltryck. Det senare sker bland annat i tre stycken HP Indigo, inklusive 50×70-pressen Indigo 10000, som tillsammans omsätter nästan 40 miljoner kronor i treskift idag.

Men det handlar också om att digitalisera arbetsflöden vilket Fredrik Bille har haft ansvaret för de senaste åren. Genom det egenutvecklade affärs- och planeringssystemet som man kallar Poff går idag samtliga jobb som produceras hos Billes.

På IT-sidan är man sju personer och 60 procent av alla inkommande ordrar den senaste månaden kommer via olika webbshoppar.

– Vi är överraskade! Jag trodde det skulle vara mycket större motstånd hos kunderna när det gällde att gå över till att beställa våra tjänster på nätet, säger Niklas.

Billes har en tradition i att vara innovativa och satsa på ny teknik och det ska man fortsätta med även i framtiden. Man tittar hela tiden på nya saker och ett av de steg man tar nu är att satsa på digitala skyltlösningar. I bolaget Picler erbjuder man helt nya tjänster för digital signage.

– Nu är vi väl riggade för framtiden med en hög grad av digitala beställningar så nu blir det fokus på tillväxt och lönsamhet, avslutar Niklas och Fredrik Bille.

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)