Logga in

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

20 februari, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma, berättar Niklas och Fredrik Bille på ett seminarium som hölls i Visutechs monter på mässan Sign & Print i februari.

– Vi såg mörka moln på himlen för fem år sedan och tog fram en helt ny strategi som innebar att vi skulle bredda produktutbudet, satsa på it och transformera till digitaltryck, säger bröderna Bille.

Man bestämde sig också för att skaffa fler säljare och titta på förvärv av kollegor i branschen för att kunna växa.

Billes tjänsteutbud har blivit enormt stort – ”från visitkort till fasadvepor”. Samtidigt som detta är en viktig del i Billes strategi så är det också en stor utmaning.

– Man kan säga att vi driver tio mindre tryckerier men under samma tak. Vi är ju inte stora på något egentligen och då är det en stor utmaning i att bli lönsamma, säger Niklas.

Den digitala transformationen innebär dels att tryckningen förflyttas från offset till digitaltryck. Det senare sker bland annat i tre stycken HP Indigo, inklusive 50×70-pressen Indigo 10000, som tillsammans omsätter nästan 40 miljoner kronor i treskift idag.

Men det handlar också om att digitalisera arbetsflöden vilket Fredrik Bille har haft ansvaret för de senaste åren. Genom det egenutvecklade affärs- och planeringssystemet som man kallar Poff går idag samtliga jobb som produceras hos Billes.

På IT-sidan är man sju personer och 60 procent av alla inkommande ordrar den senaste månaden kommer via olika webbshoppar.

– Vi är överraskade! Jag trodde det skulle vara mycket större motstånd hos kunderna när det gällde att gå över till att beställa våra tjänster på nätet, säger Niklas.

Billes har en tradition i att vara innovativa och satsa på ny teknik och det ska man fortsätta med även i framtiden. Man tittar hela tiden på nya saker och ett av de steg man tar nu är att satsa på digitala skyltlösningar. I bolaget Picler erbjuder man helt nya tjänster för digital signage.

– Nu är vi väl riggade för framtiden med en hög grad av digitala beställningar så nu blir det fokus på tillväxt och lönsamhet, avslutar Niklas och Fredrik Bille.

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.