Logga in

Brobygrafiska storsatsar med hjälp från Grafiska Företagen

16 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Inför 2021 ska Brobygrafiska i Sunne ansöka om att dra igång flera nya utbildningar och vidareutbildningar inom den grafiska branschen med hjälp från Grafiska företagens stipendiefond.

– Brobygrafiskas mål är att utöka erbjudandet av utbildningar och därigenom bidra till den grafiska branschens framtidsutmaningar och omställningsförmåga. Vår plan är att ansöka om 12 utbildningar med utbildningsstart hösten 2021,  säger Per Branzén, Verksamhetsledare Brobygrafiska, i ett pressmeddelande.

Skräddarsydda utifrån arbetslivets behov – vill ha input från branschen

Som yrkeshögskola ansöker man om att bedriva sina utbildningar hos Myndigheten för Yrkeshögskolan. I den ansökan är det centralt att det finns ett engagemang och en efterfrågan hos näringslivet.

– Planen är att ansöka om 12 olika utbildningar där vi har sett en efterfrågan i arbetslivet. Branschens delaktighet är dock vår största avgörande faktor för att vi ska få våra utbildningar godkända och därför välkomnar vi all input vi kan få, säger Per Branzén.

De företag som är intresserade av att vara delaktiga i ansökan får en unik chans att rekrytera personal direkt från en utbildning som de är med och formar.

Utbildningarna som de ska ansöka att bedriva

  • Grafisk formgivare/tekniker 2 år
  • Visuell grafisk kommunikatör 2 år
  • UX-Copy 2 år
  • Tjänsteutvecklare förpackning 2 år
  • AD 1-1,5 år
  • Printdesign / Typografi 1-1,5 år
  • Förpackningsvisualisering 1-1,5 år
  • Förpackningskonstruktör 1-1,5 år
  • AD förpackningsdesign 1-1,5 år
  • Front-end utvecklare 1-1,5 år
  • Content creator 1-1,5 år
  • Digital AD 1-1,5 år

Mer information hittar du här.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.