Logga in

Brobygrafiska storsatsar med hjälp från Grafiska Företagen

16 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Inför 2021 ska Brobygrafiska i Sunne ansöka om att dra igång flera nya utbildningar och vidareutbildningar inom den grafiska branschen med hjälp från Grafiska företagens stipendiefond.

– Brobygrafiskas mål är att utöka erbjudandet av utbildningar och därigenom bidra till den grafiska branschens framtidsutmaningar och omställningsförmåga. Vår plan är att ansöka om 12 utbildningar med utbildningsstart hösten 2021,  säger Per Branzén, Verksamhetsledare Brobygrafiska, i ett pressmeddelande.

Skräddarsydda utifrån arbetslivets behov – vill ha input från branschen

Som yrkeshögskola ansöker man om att bedriva sina utbildningar hos Myndigheten för Yrkeshögskolan. I den ansökan är det centralt att det finns ett engagemang och en efterfrågan hos näringslivet.

– Planen är att ansöka om 12 olika utbildningar där vi har sett en efterfrågan i arbetslivet. Branschens delaktighet är dock vår största avgörande faktor för att vi ska få våra utbildningar godkända och därför välkomnar vi all input vi kan få, säger Per Branzén.

De företag som är intresserade av att vara delaktiga i ansökan får en unik chans att rekrytera personal direkt från en utbildning som de är med och formar.

Utbildningarna som de ska ansöka att bedriva

  • Grafisk formgivare/tekniker 2 år
  • Visuell grafisk kommunikatör 2 år
  • UX-Copy 2 år
  • Tjänsteutvecklare förpackning 2 år
  • AD 1-1,5 år
  • Printdesign / Typografi 1-1,5 år
  • Förpackningsvisualisering 1-1,5 år
  • Förpackningskonstruktör 1-1,5 år
  • AD förpackningsdesign 1-1,5 år
  • Front-end utvecklare 1-1,5 år
  • Content creator 1-1,5 år
  • Digital AD 1-1,5 år

Mer information hittar du här.

Göteborgstryckeriets kalenderförlag satsar på ny produktmedia – ska ut i Europa

Stefan Johansson på Gullers Trading var på PSI-mässan i början av januari och visade upp sina anteckningsböcker som nu ska bli produktmedia.

Kalenderspecialisten Gullers Trading ställde ut på produktmediamässan PSI i Tyskland i början av januari.

Postnord Strålfors investerar ytterligare i 3D-printing

Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors (Bild: Postnord)

Utvecklingen av tekniken med 3D print går snabbt och skapar helt nya möjligheter för logistikbranschen. (mer…)

Pappers- och skogsbolag blir elleverantör – Holmen bygger vindkraftverk för 1,3 miljarder

Holmens ska bygga 26 vindkraftverk på egen mark utanför Skellefteå.

Köper CO2-neutral tryckpress

Trond Erik Isaksen på Livonia är i full färd med att installera nya tryckpressar – använder klimatkompensering från Heidelberg.

Livonia Print klimatkompenserar ny tryckpress.

Smarta belysning i trycksak – så mycket finish får du för 16 miljoner

Exklusivt magasin för ägare av en ovanlig bil.

Strands Grafiska lever vidare – Ljungbergs köper namnet och anställer åtta

Sofia Ljungberg är vd för Ljungbergs Tryckeri som driver Strands Grafiska vidare i Lindesberg.

Strands Grafiska tas över av Ljungbergs Tryckeri som köper varumärket, kundregistret, varulagret och en del av maskinerna. (mer…)

Åtta.45 köper CA Andersson

Det anrika tryckeriet i Malmö får nytt liv med Åtta.45 som ägare. (mer…)

Branschkoll-året 2019

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. (mer…)

Print Next växer med Nopa som ny medarrangör

Den grafiska branschens framtidsevent Print Next växer vidare (mer…)