Logga in

Brobygrafiska storsatsar med hjälp från Grafiska Företagen

16 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Inför 2021 ska Brobygrafiska i Sunne ansöka om att dra igång flera nya utbildningar och vidareutbildningar inom den grafiska branschen med hjälp från Grafiska företagens stipendiefond.

– Brobygrafiskas mål är att utöka erbjudandet av utbildningar och därigenom bidra till den grafiska branschens framtidsutmaningar och omställningsförmåga. Vår plan är att ansöka om 12 utbildningar med utbildningsstart hösten 2021,  säger Per Branzén, Verksamhetsledare Brobygrafiska, i ett pressmeddelande.

Skräddarsydda utifrån arbetslivets behov – vill ha input från branschen

Som yrkeshögskola ansöker man om att bedriva sina utbildningar hos Myndigheten för Yrkeshögskolan. I den ansökan är det centralt att det finns ett engagemang och en efterfrågan hos näringslivet.

– Planen är att ansöka om 12 olika utbildningar där vi har sett en efterfrågan i arbetslivet. Branschens delaktighet är dock vår största avgörande faktor för att vi ska få våra utbildningar godkända och därför välkomnar vi all input vi kan få, säger Per Branzén.

De företag som är intresserade av att vara delaktiga i ansökan får en unik chans att rekrytera personal direkt från en utbildning som de är med och formar.

Utbildningarna som de ska ansöka att bedriva

  • Grafisk formgivare/tekniker 2 år
  • Visuell grafisk kommunikatör 2 år
  • UX-Copy 2 år
  • Tjänsteutvecklare förpackning 2 år
  • AD 1-1,5 år
  • Printdesign / Typografi 1-1,5 år
  • Förpackningsvisualisering 1-1,5 år
  • Förpackningskonstruktör 1-1,5 år
  • AD förpackningsdesign 1-1,5 år
  • Front-end utvecklare 1-1,5 år
  • Content creator 1-1,5 år
  • Digital AD 1-1,5 år

Mer information hittar du här.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)