Logga in

Brittisk mataffärskedja ska sluta med plastförpackningar

23 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ian Schofield, förpackningsansvarig på Iceland.

Den brittiska mataffärskedjan Iceland har gått ut med ett uttalande om att de helt ska sluta med plastförpackningar till deras egna produkter. Kedjan har över 800 butiker runt om i Storbritannien och totalt gäller det ungefär 1.400 produkter som ska få en ny förpackningslösning.

Two Sides har gjort en intervju med Ian Schofield som är ansvarig för paketering och etiketter på Iceland. Nedan följer ett utdrag från den intervjun, som du kan i hitta i sin helhet här.

Vilka reaktioner har ni fått?
Jag skulle säga att ungefär 98 procent har varit positiva reaktioner från media och industrin till kunderna. Samma dag som vi berättade om våra planer så hade jag en intervju hos BBC och tjejen i receptionen sa “Tack gud att någon gör något”. Och både personen som tog mig till rätt studio och som sminkade mig sa exakt samma sak.

Hur pass mycket arbete är det att ta bort alla plastförpackningar från era egna varumärken?
Det kommer inte bli lätt. Frusen mat står för 30 procent av all Icelands försäljning, och 90 procent av alla frusen mat är våra egna varumärken. Så alla våra grönsaker, alla våra kycklingnuggets med mera ligger förpackade i plastpåsar. Till och med fisken, samma sak som dödar dem viras de in i.

Totalt är det 1.400 förpackningar som vi måste byta ut, vi har inte den fullständiga lösningen på plats ännu. Men vi känner att vi är på god väg.

Var i processen befinner ni er nu?
För tillfället så har vi ett gäng förpackningsföretag som står på rad för att ge oss pitchar. Både pappersbaserade lösningar, men också plastföretag som har alternativ till plast. Det är bra att flera aktörer inser hur viktig frågan är.

Vilken roll kommer papper och kartong spela i uppgiften att göra sig av med plast?
Självklart är det en av grejerna vi tittar på att använda. Många av våra förpackningsleverantörer undersöker hur det går att använda papper på ett annorlunda sätt, eller hur vi kan täcka eller impregnera pappret med något.

Vilka fördelar finns det med pappersförpackningar på Iceland?
Vi har redan börjat gå tillbaka till förpackningar av papper till vissa produkter, exempelvis vindruvor och det gör faktiskt att dem klarar sig längre på hyllan. En annan sak som är intressant med papper är att det låter maten tillaga sig fortare i mikrovågsugn.

Vilka andra lösningar inom förpackningar kikar ni på?
Bland annat tittar vi på intelligenta förpackningar som håller koll på bäst-före-datum och så att produkten håller rätt temperatur. Vi tittar väldigt mycket på förpackningar till färdigrätter eftersom  det är en så stor del av vår försäljning.

Men fokus ligger på att reducera plasten, vi utgör bara 2 procent av marknaden i UK, men det blir ändå för 30.000 ton varje år, som vi nu ska reducera. Det är ett stort steg i rätt riktning.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)