Logga in

Brittisk mataffärskedja ska sluta med plastförpackningar

23 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ian Schofield, förpackningsansvarig på Iceland.

Den brittiska mataffärskedjan Iceland har gått ut med ett uttalande om att de helt ska sluta med plastförpackningar till deras egna produkter. Kedjan har över 800 butiker runt om i Storbritannien och totalt gäller det ungefär 1.400 produkter som ska få en ny förpackningslösning.

Two Sides har gjort en intervju med Ian Schofield som är ansvarig för paketering och etiketter på Iceland. Nedan följer ett utdrag från den intervjun, som du kan i hitta i sin helhet här.

Vilka reaktioner har ni fått?
Jag skulle säga att ungefär 98 procent har varit positiva reaktioner från media och industrin till kunderna. Samma dag som vi berättade om våra planer så hade jag en intervju hos BBC och tjejen i receptionen sa “Tack gud att någon gör något”. Och både personen som tog mig till rätt studio och som sminkade mig sa exakt samma sak.

Hur pass mycket arbete är det att ta bort alla plastförpackningar från era egna varumärken?
Det kommer inte bli lätt. Frusen mat står för 30 procent av all Icelands försäljning, och 90 procent av alla frusen mat är våra egna varumärken. Så alla våra grönsaker, alla våra kycklingnuggets med mera ligger förpackade i plastpåsar. Till och med fisken, samma sak som dödar dem viras de in i.

Totalt är det 1.400 förpackningar som vi måste byta ut, vi har inte den fullständiga lösningen på plats ännu. Men vi känner att vi är på god väg.

Var i processen befinner ni er nu?
För tillfället så har vi ett gäng förpackningsföretag som står på rad för att ge oss pitchar. Både pappersbaserade lösningar, men också plastföretag som har alternativ till plast. Det är bra att flera aktörer inser hur viktig frågan är.

Vilken roll kommer papper och kartong spela i uppgiften att göra sig av med plast?
Självklart är det en av grejerna vi tittar på att använda. Många av våra förpackningsleverantörer undersöker hur det går att använda papper på ett annorlunda sätt, eller hur vi kan täcka eller impregnera pappret med något.

Vilka fördelar finns det med pappersförpackningar på Iceland?
Vi har redan börjat gå tillbaka till förpackningar av papper till vissa produkter, exempelvis vindruvor och det gör faktiskt att dem klarar sig längre på hyllan. En annan sak som är intressant med papper är att det låter maten tillaga sig fortare i mikrovågsugn.

Vilka andra lösningar inom förpackningar kikar ni på?
Bland annat tittar vi på intelligenta förpackningar som håller koll på bäst-före-datum och så att produkten håller rätt temperatur. Vi tittar väldigt mycket på förpackningar till färdigrätter eftersom  det är en så stor del av vår försäljning.

Men fokus ligger på att reducera plasten, vi utgör bara 2 procent av marknaden i UK, men det blir ändå för 30.000 ton varje år, som vi nu ska reducera. Det är ett stort steg i rätt riktning.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)