Logga in

Brittisk mataffärskedja ska sluta med plastförpackningar

23 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ian Schofield, förpackningsansvarig på Iceland.

Den brittiska mataffärskedjan Iceland har gått ut med ett uttalande om att de helt ska sluta med plastförpackningar till deras egna produkter. Kedjan har över 800 butiker runt om i Storbritannien och totalt gäller det ungefär 1.400 produkter som ska få en ny förpackningslösning.

Two Sides har gjort en intervju med Ian Schofield som är ansvarig för paketering och etiketter på Iceland. Nedan följer ett utdrag från den intervjun, som du kan i hitta i sin helhet här.

Vilka reaktioner har ni fått?
Jag skulle säga att ungefär 98 procent har varit positiva reaktioner från media och industrin till kunderna. Samma dag som vi berättade om våra planer så hade jag en intervju hos BBC och tjejen i receptionen sa “Tack gud att någon gör något”. Och både personen som tog mig till rätt studio och som sminkade mig sa exakt samma sak.

Hur pass mycket arbete är det att ta bort alla plastförpackningar från era egna varumärken?
Det kommer inte bli lätt. Frusen mat står för 30 procent av all Icelands försäljning, och 90 procent av alla frusen mat är våra egna varumärken. Så alla våra grönsaker, alla våra kycklingnuggets med mera ligger förpackade i plastpåsar. Till och med fisken, samma sak som dödar dem viras de in i.

Totalt är det 1.400 förpackningar som vi måste byta ut, vi har inte den fullständiga lösningen på plats ännu. Men vi känner att vi är på god väg.

Var i processen befinner ni er nu?
För tillfället så har vi ett gäng förpackningsföretag som står på rad för att ge oss pitchar. Både pappersbaserade lösningar, men också plastföretag som har alternativ till plast. Det är bra att flera aktörer inser hur viktig frågan är.

Vilken roll kommer papper och kartong spela i uppgiften att göra sig av med plast?
Självklart är det en av grejerna vi tittar på att använda. Många av våra förpackningsleverantörer undersöker hur det går att använda papper på ett annorlunda sätt, eller hur vi kan täcka eller impregnera pappret med något.

Vilka fördelar finns det med pappersförpackningar på Iceland?
Vi har redan börjat gå tillbaka till förpackningar av papper till vissa produkter, exempelvis vindruvor och det gör faktiskt att dem klarar sig längre på hyllan. En annan sak som är intressant med papper är att det låter maten tillaga sig fortare i mikrovågsugn.

Vilka andra lösningar inom förpackningar kikar ni på?
Bland annat tittar vi på intelligenta förpackningar som håller koll på bäst-före-datum och så att produkten håller rätt temperatur. Vi tittar väldigt mycket på förpackningar till färdigrätter eftersom  det är en så stor del av vår försäljning.

Men fokus ligger på att reducera plasten, vi utgör bara 2 procent av marknaden i UK, men det blir ändå för 30.000 ton varje år, som vi nu ska reducera. Det är ett stort steg i rätt riktning.

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)