Logga in

Brittisk mataffärskedja ska sluta med plastförpackningar

23 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ian Schofield, förpackningsansvarig på Iceland.

Den brittiska mataffärskedjan Iceland har gått ut med ett uttalande om att de helt ska sluta med plastförpackningar till deras egna produkter. Kedjan har över 800 butiker runt om i Storbritannien och totalt gäller det ungefär 1.400 produkter som ska få en ny förpackningslösning.

Two Sides har gjort en intervju med Ian Schofield som är ansvarig för paketering och etiketter på Iceland. Nedan följer ett utdrag från den intervjun, som du kan i hitta i sin helhet här.

Vilka reaktioner har ni fått?
Jag skulle säga att ungefär 98 procent har varit positiva reaktioner från media och industrin till kunderna. Samma dag som vi berättade om våra planer så hade jag en intervju hos BBC och tjejen i receptionen sa “Tack gud att någon gör något”. Och både personen som tog mig till rätt studio och som sminkade mig sa exakt samma sak.

Hur pass mycket arbete är det att ta bort alla plastförpackningar från era egna varumärken?
Det kommer inte bli lätt. Frusen mat står för 30 procent av all Icelands försäljning, och 90 procent av alla frusen mat är våra egna varumärken. Så alla våra grönsaker, alla våra kycklingnuggets med mera ligger förpackade i plastpåsar. Till och med fisken, samma sak som dödar dem viras de in i.

Totalt är det 1.400 förpackningar som vi måste byta ut, vi har inte den fullständiga lösningen på plats ännu. Men vi känner att vi är på god väg.

Var i processen befinner ni er nu?
För tillfället så har vi ett gäng förpackningsföretag som står på rad för att ge oss pitchar. Både pappersbaserade lösningar, men också plastföretag som har alternativ till plast. Det är bra att flera aktörer inser hur viktig frågan är.

Vilken roll kommer papper och kartong spela i uppgiften att göra sig av med plast?
Självklart är det en av grejerna vi tittar på att använda. Många av våra förpackningsleverantörer undersöker hur det går att använda papper på ett annorlunda sätt, eller hur vi kan täcka eller impregnera pappret med något.

Vilka fördelar finns det med pappersförpackningar på Iceland?
Vi har redan börjat gå tillbaka till förpackningar av papper till vissa produkter, exempelvis vindruvor och det gör faktiskt att dem klarar sig längre på hyllan. En annan sak som är intressant med papper är att det låter maten tillaga sig fortare i mikrovågsugn.

Vilka andra lösningar inom förpackningar kikar ni på?
Bland annat tittar vi på intelligenta förpackningar som håller koll på bäst-före-datum och så att produkten håller rätt temperatur. Vi tittar väldigt mycket på förpackningar till färdigrätter eftersom  det är en så stor del av vår försäljning.

Men fokus ligger på att reducera plasten, vi utgör bara 2 procent av marknaden i UK, men det blir ändå för 30.000 ton varje år, som vi nu ska reducera. Det är ett stort steg i rätt riktning.

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige. (mer…)

EU-parlamentet har röstat ja till att förbjuda vissa plastartiklar

För några veckor sedan röstade EU-parlamentet igenom ett förbud

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Nu kommer Amazons tryckta julkatalog

Amazon släpper sin första tryckta katalog för högtids-shopping någonsin – skickas ut till miljontals hushåll under november.

Han tar över som vd för Eskils i Borås

Henric Wiklund tillträdde nyligen tjänsten som vd för Eskils Tryckeri i Borås. (mer…)

Billes köper logistikföretag

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak. (mer…)

Massivt program på Grafkom Workflow Summit

Nästa vecka den 13 november arrangerar nätverket Grafkom sin kunskapsdag Workflow Summit för första gången. 25 talare i tre spår delar med sig av kunskap till de nu över 150 deltagarna från hela Norden. (mer…)

Husqvarna stänger in gräsklippare på flygplats – Interaktiv skärm från Storbildsfabriken vägleder

(Bild: Storbildsfabriken)

För att uppmärksamma sina robotgräsklippare har Husqvarna skapat en uppseendeväckande kampanj. (mer…)

Tryckeri tar lounge-koncept vidare till nästa stad

Onlinetryckeriet Flyeralarm har ett litet annorlunda showroom-koncept som de kallar för ”Flyeralarm Lounge”.