Mimaki lanserar ny färg och ny printer för produktion av värmetransfers

Mimaki textitryckl printer transfer
Mimaki kommer med en ny printer och ny färg för produktion av värmetransfer för textiltryck. Mimaki / Unsplash

Mimaki har presenterat en ny DTF-skrivare och ett nytt bläck för att skapa värmetransfers för tryck på textil.

Mimakis första direkt-til-film-skrivare (DTF) heter TxF150-75 den nya färgen kallar man för PHT50 får säljstart i april 2023.

Enligt Mimaki har metoden att tillverka egna värmetransfers blivit vanligare inom textil- och klädindustrin. Vid DTF-tryckning trycks motviet först direkt på en särskild överföringsfilm som behandlas och värms för att bilda ett överförbart motiv på filmen som sedan läggs på textil med hjälp av en vanlig värmepress.

TxF150-75 har en utskriftsbredd på 80 cm och trycker med fem färger (CMYK och vitt). Man har inte fått klart med OEKO-TEX-certifiering men man förväntar sig att få detta på plats under mars månad, skriver man i ett pressmeddelande.

Processen för att tillverka värmetransfers för textiltryck. Mimaki tillhandahåller rip, skrivare och färg.

Mer inspiration på Branschtorget

Ny Colorado från Canon med skalbar hastighet och vitt bläck

Canons nya Colorado M-serie är en modul-uppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer och kapacitet för vitt bläck.

Den skalbara M-serien har flera utmatningshastigheter: Colorado M3 och M5 har en marschhastighet på 29 m²/tim respektive 40 m²/tim med max utskriftshastighet på 111 m²/tim respektive 159 m²/tim.

Hastigheten kan uppgraderas från en hastighet till en annan, tillfälligt vid produktionstoppar eller permanent.

Båda skrivarna kan också enkelt uppgraderas för att trycka med vitt bläck och utrustas med FLXfinish+ för matta/glättade CMYK-utskrifter.

Vit nyhet

Canons nya vita UVgel-bläck breddar applikationerna som kunderna kan skapa – till exempel fönstergrafik, skyltar och tapeter.

Man har också en ny sensorteknik för avkänning av media som gör att användarna kan skriva ut på tjocka strukturer, transparenta, färgade, reflekterande och magnetiska material.

Med FLXfinish+ kan man välja mellan matt eller glättad yta, eller båda delarna på samma CMYK-utskrift – utan extra lack.

För stora volymer

Kunder med stora volymer kan automatisera hela utskriftsprocessen genom att konfigurera produktionsinställningen UVgel Print Factory eller UVgel Wallpaper Factory, som skär, spolar tillbaka, tejpar eller buntar och hanterar volymer på åtminstone 50.000 m² per år, med minimal operatörstid. 

Enligt Canon så förbrukar UVgel-tekniken upp till 40 procent mindre bläck jämfört med andra bläcktekniker som latex eller eko‑solvent bläck och skapar samma bildkvalitet och färgintensitet.

Så här presenterades den nya modellen:

Få koll på färgerna med ny guide – nu på svenska

Better Brand Color Guide (BBCG), som lanserades i höstas, har nu översatts till svenska. Det är Lukas Enqvist på Brobygrafiska som gjort jobbet.

BBCG är ett gratis ramverk för alla som vill förbättra kommunikationen och reproduktionen av varumärkesfärger.

Den beskrivs som en praktisk guide som syftar till att ge grundläggande och praktisk färgkunskap till en stor grupp människor.

”BBCG är en metodik för att definiera, konvertera och kommunicera varumärkesfärger, inklusive en redigerbar mall och en exempel-ASE-fil som kan delas med alla designers i flödet. Det är hög tid att få de grundläggande sakerna rätt: en korrekt och tydlig definition av varumärkesfärger.”

>> Ladda ner guiden på www.projectbbcg.guide (den finns nu på nio olika språk, inklusive svenska)

Better Brand Color Guide är framtagen av Eddy Hagen i UK, och kom till delvis som en reaktion på uppståndelsen kring förändringar hos Pantone. Förra året tog Pantone bort sina färgbibliotek i Adobes program (nu behöver man aktivt köpa och lägga in dem själv) och gjorde förändringar i sina färger. Allt detta skapade förvirring hos formgivare, varumärkesägare och tryckerier.

Egentligen är detta inget nytt – svårigheter att välja färger och säkerställa hur de ser ut på olika material har alltid funnits – Lukas Engqvist och Tommy Bonté från Brobygrafiska berättar mer i senaste avsnittet av Branschkollpodden.

Enligt Better Brand Color Guide så är varumärkesfärger förmodligen den främsta diskussionspunkten mellan varumärkesägare/tryckköpare och tryckerier. Detta leder ofta till omtryck vilket är dyrt och resurskrävande.

Enligt Eddy Hagen är varumärkes-färgsguider ofta bristfälliga, tvetydiga eller ofullständiga. Även de från stora företag, de som skapats av stora byråer.

De vanligaste felen är att färgdefinitionen ofta är tvetydig – ett Pantone-nummer är inte en bra idé eftersom de tryckta Pantone-färgguiderna har en avvikelse jämfört med digitala ”master data”.

Branschexperter som Henk W. Gianotten, Paul Sherfield, Hauke Liefferink och Gary Courtney har varit med och utvecklat BBCG.

HP lanserar femte generationens press för flexibla förpackningar

HP har presenterat sin nya HP Indigo 200K digitalpress, som är utformad för att ge digitala flexibla förpackningskonverterare bättre produktivitet och snabbare leveranser.

Den nya pressen är baserad på HPs beprövade tekniken för tryck av flexibel förpackning. Installationsbasen med över 300 HP Indigo 25K digitala pressar, serie 4, ligger till grund för utvecklingen.

Den nya serie 5 HP Indigo 200K digitalpressen trycker upp till 56 m/min och ökar därmed produktiviteten rejält.

Ökar produktiviteten med 30 procent

HP Indigo 200K digitalpressen visar en ökning på 30 procent i hastighet och 45 procent i produktivitet jämfört med HP Indigo 25K. Med en sin ”spot master”-teknik kan konverterare enkelt och snabbt uppnå rätt färg, hålla den konsekvent och dela färgresultaten online med sina kunder.

Förbättrad hållbarhet

Den nya pressen sägs också vara utformad för att förbättra hållbarheten och minska miljöpåverkan. Den är koldioxidneutral tillverkad, man har jobbat med att minimera avfall under uppsättning och produktion, samt minskad energiförbrukningen under produktion.

Annons

Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!

Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”

Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.

EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.

Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:

– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.

EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.

UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.

Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”

Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?

Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.

Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.

– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.

Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.

Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.

Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.

Annons

Roland lanserar nytt varumärke för inkjet-printers

Det nya varumärket heter DGXPRESS.

Målet med varumärkes sägs vara att erbjuda högpresterande inkjetprintrar till konkurrenskraftiga priser. De första två modellerna i serien är UV-skrivarna UG-642 och UG-641.

UG-serien använder UV-bläck och UG-642 har dubbla, förskjutna skrivhuvuden och en utskriftshastighet på upp till 31,9 m2/h (720 x 600 dpi), vilket gör den lämplig för snabb produktion av stora utskrifter.

UG-641 är mer ”bekvämt prissatt” för dem som vill utöka omfattningen av sin verksamhet eller för dem som önskar starta en helt ny tryckverksamhet.

För både inomhus- och utomhusbruk

Skrivarna i UG-serien klarar enligt uppgift att hantera ett brett utbud av medier för både inomhus- och utomhusbruk, såsom skyltar och banderoller, fönstergrafik, bakgrundsbelysta paneler, POP samt självhäftande etiketter och dekaler.

Vidare kan de producera specialutskrifter med unika 3D-effekter och realistiska texturer tack vare clear- och white-bläck. En kombination av skrivhuvuden som optimalt kontrollerar bläckutkastningen och högeffektiva LED-lampor som snabbt härdar och fixerar bläcket möjliggör återgivning av små texter, texturer, övergångar och andra fina detaljer i hög upplösning.

– I länder med hög ekonomisk tillväxt har efterfrågan på print ökat och det finns ett behov av hög produktivitet till ett överkomligt pris. Dessutom finns det många kunder som just nu ger sig in på det här affärsområdet, säger Tony Miller på Roland, i ett pressmeddelande.

Riso lanserar nästa generations produktionsskrivare

Finns i versioner för både enkelsidigt och dubbelsidigt tryck.

Riso presenterade nyligen de arkmatade höghastighets inkjet-skrivarna Valezus T2200 och Valezus T1200. Den globala premiären skedde i Japan i november 2022 och nyligen visades de i Europa på Hunkeler Innovation Days.

Valezus T2200, med dubbelsidig utskriftshastighet på 330 sidor per minut (ppm), ersätter den tidigare T2100 som lanserades i augusti 2019.

T1200 har en utskriftshastighet på 165 ppm med en kapacitet på 4.000 ark.

Båda skrivarna använder Risos nya bläck, meddelar man i ett pressmeddelande.

Se en presentation av skrivaren nedan:

Scribos och HP lanserar lösning för att bekämpa förfalskning och piratkopiering

Kopieringsskyddade QR-koder trycks nu enkelt direkt på produkten som ska skyddas.

Scribos, som utvecklar säkerhetslösningar för varumärken, har ingått partnerskap med HP Indigo för att lansera Valigate, en kopieringsskyddad och serialiserad QR-kod som kan tryckas direkt på etiketter eller förpackningar. Genom samarbetet kan tekniken enkelt tryckas med HP Indigos tryckpressar.

120 miljarder euro av förfalskade varor

Förfalskade varor till ett värde av cirka 120 miljarder euro importeras årligen till EU, vilket motsvarar cirka 6 procent av alla importvaror.

Valigate-tekniken från Scribos erbjuder spårningsmöjligheter och högsta möjliga säkerhet samt öppnar upp för personlig kommunikation med konsumenter, vilket stärker förtroendet för varumärket och kundlojaliteten, skriver företagen i ett pressmeddelande. Genom samarbetet med HP Indigo kan tryckerier utöka sitt erbjudande med förfalskningsskydd.

Så här fungerar det

Tekniken bakom Valigate från Scribos involverar användningen av kopieringsskyddade och serialiserade QR-koder som kan tryckas direkt på etiketter eller produktförpackningar. Dessa QR-koder är unika och svåra att förfalska, vilket gör det enklare att identifiera originalprodukter.

Genom skyddade serienummer och digitala tvillingar förhindrar Valigate förfalskning och möjliggör individuella återkallningsåtgärder samt personlig kommunikation med konsumenterna. Det patenterade kopieringsskyddsmönstret i Valigate-koderna utvecklades av Scribos med kunskap från sina holografiska säkerhetsfunktioner.

Valigate är inte begränsat till QR-koder utan kan också kombineras med andra 2D- och 1D-koder eller till och med användas som en friform, integrerad i förpackningsdesignen. Genom partnerskapet med HP Indigo kan dessa QR-koder enkelt tryckas med HP Indigos digitala tryckpressar.

En mjukvara för att hantera koder och verifieringar.
Annons

Ricoh lanserar färgplotter för stora format

För produktion av CAD-ritningar och andra stora dokument (A1/A0).

Ricohs nya printer är anpassad för att stödja organisationer inom arkitektur, teknikkonsulter, tillverkning och byggbranschen, liksom tryckerier och offentliga institutioner.

IP CW2200 är en kompakt lösning för att skapa högkvalitativa utskrifter snabbt och enkelt. Den nya färgplotten kompletterar nyligen lanserade Ricoh IM CW2200, en multifunktionsskrivare för stora format med skanningsfunktion för dokument upp till A0.

Maskinen kommer att finnas tillgänglig från 1 april över hela EMEA-regionen.

Några nyckelfunktioner inkluderar:

  • Ricohs egna variabla punkt GEL-Jet Piezo-skrivhuvuden ochpigmentbaserade bläck.
  • UV- och vattenbeständiga utskrifter som torkar snabbt och kan användas direkt, inomhus eller utomhus, utan kladd.
  • En maximal utskriftslängd på 33 meter och möjlighet att skriva ut A0 upp till 1200 x 1200 dpi med 3,8 sidor/minut i svartvitt eller 2,1 sidor/minut i färg.
  • Data kan skickas från olika källor, inklusive USB-minne, fjärranslutna webbverktyg eller via den vanliga skrivardrivrutinen.
  • Systemet är Energy Star- och EPEAT Silver-certifierat och följer RoHS-direktivet.

Källa: ricoh-europe.com

Fujifilm

www.fujifilm.com

Ricoh

www.ricoh.com

Kornit

www.kornit.com

Canon

www.canon.se

Storbildsbolaget

042-38 89 70

www.storbildsbolaget.se

TÄNK STORT gör det enkelt

NIZE Equipment

nizeequipment.com

Gop

www.gop.se

HP

www.hp.com

Scandraft

031-68 69 30

www.scandraft.se

Material och tillbehör för bild, dekor och reklam


Nyheter från Scandraft:

PVC-fri halkskyddstejp

Lackskyddsfilm växer snabbt hos Scandraft

Vinyl som funkar i polarklimat

Edvard Schneidler AB

08-632 51 00

eschneidler.se

Kompetens och lösningar till grafisk industri



Nyheter från Edvard Schneidler AB:

Ny CTP-serie från Fujifilm

Branschkoll

070-566 09 52

www.branschkoll.se

Omvärldsbevakning Print, Promotion & Pack


Nyheter från Branschkoll:

Välkommen till nya Branschtorget

Antalis

www.antalis.se

Callas software

www.callassoftware.com

Spandex Sverige AB

0430-738 00

www.spandex.se

Spandex tillhandahåller innovation, kunskap och möjligheter på den globala marknaden för visuell kommunikation


Nyheter från Spandex Sverige AB:

Spandex nya breda sortiment av mer hållbara folier