Logga in

Branschpris till Pelle Anderson på A4 – ”har kontinuerligt förnyat det tryckta mediet”

30 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

2019 års pristagare av Grafiska Företagens stipendier för människor som driver branschen framåt. (Bild: Bengt Ljungberg)

Grafiska Företagens branschpris, som delas ut av GYF, går i år till Pelle Anderson som startade byrån A4 för 30 år sedan och var en av medgrundarna till Metro, skriver Grafiska Företagen i ett meddelande. Prissumman är på 100.000 kronor.

Motiveringen lyder:

Pelle Anderson har under tre decennier med stort engagemang skapat nya framgångsrika tidningar till sina kunder. Han har med mod, energi och innovativt tänkande kontinuerligt förnyat det tryckta mediet. Som krävande kund till den grafiska industrin har han därmed utvecklat dess företag. Pelle Anderson är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är bekräftelsen av ett fantastiskt arbete, vilket också väl stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.

Övriga pristagare

Formgivningspriset 2019 – Håkan Liljemärker – Ett stipendium på 50 000 kronor

Motiveringen lyder:

Håkan Liljemärker är en unik röst i svensk bokform. Med sin poetiska, lekfulla skärpa och makalösa känsla för volym och gestaltning är han en förebild och inspiration för bokformgivarnas yrkeskår.
Håkan upphör aldrig att förvåna och utmanar om och om igen våra föreställningar om vad ett bokomslag kan vara. Kanske överraskar han även ibland sig själv?

Utbildningspriset 2019 – Tobias Trofast – Ett stipendium på 50 000 kronor

Motiveringen lyder:

För sitt fokuserade engagemang för studenterna på Campus Norrköping vid Linköpings Universitet tilldelas Tobias Trofast utbildningspriset. Tobias har under närmare två decennier väglett studenter i grafisk teknik genom utbildningen och är den sortens lärare som lägger in en extra växel för att hjälpa studenter genom komplicerade forskningsprojekt eller att reda ut svåra uppgifter.

Uppsatspriset 2019 – Elin Strandberg – Ett stipendium på 25 000 kronor

Motiveringen lyder:

Att valet av ljuskälla påverkar läsbarheten kan tyckas vara givet men Elin Strandbergs uppsats ”Ljuskällors påverkan på teckensnitts läsbarhet” belyser ett område ur olika perspektiv och ger insikter som lyfter vår kunskap om förutsättningarna för ett följsamt och naturligt läsande av text på papper. 

Om branschpriset: Grafiska Yrkenas Främjande delar varje år ut ytterligare tre stipendier till personer som främjar de grafiska yrkena på olika sätt.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)