Logga in

Branschmingel på PSI – del 1

13 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Den första delen av vårt patenterade branschmingel, den här gången från PSI. Hör några välkända branschaktörer berätta om sin syn på mässan och vad som händer i deras verksamhet just nu.

Tommy Hultquist vd på Carlobolaget.

Carlobolaget fyller 100 år nästa år och vi känner att det är dags att ta nästa steg. Vi vill flytta fram vår position och samtidigt anpassa oss till den svaga kronan, det går inte att sitta och klaga utan gäller att vända på steken och börja exportera utomlands istället. Därför ställer vi ut på PSI för första gången och hittills har responsen varit väldigt bra, vi har räknat och under första dagen träffade vi 27 för oss helt nya aktörer. Inte minst från Italien och Frankrike, särskilt intresserade är de av våra vinväskor, du vet det dricks ju en del vin och champagne där nere, berättar Carlobolagets vd Tommy Hultquist när jag stöter på honom i hans monter.

Fokuset på miljö genomsyrar hela PSI

Peter Persson vd på FF Profilreklam.

– Det märks en tydlig skillnad på miljöfokus i år jämfört med förra året, miljötänket syns överallt och den stora majoriteten av hållbarhetsarbetet från de som ställer ut känns seriöst och genuint. Vi genomförde nyss en kundundersökning som visade att pris kommer först på femteplats, efter bland annat leveranssäkerhet och användbara produkter, berättar Peter Persson vd på FF Profilreklam.

Jacktillverkaren Arc’teryx ska satsa mer på B2B i Europa

Gustavo Ayres Netto har nyss börjat sin anställning på Arc’teryx

Gustavo är ny ”sales rep” för Arc’teryx i Europa, den högt aktade kanadensiska jacktillverkaren har funnits på B2B-marknaden i fem år, men inte gjort så mycket väsen av sig utan främst fokuserat på Nordamerika. Men nu ska man göra en satsning på Europa och ställer därför ut på PSI, vidare har man nyligen öppnat en butik i Oslo för retail som fortfarande är lejonparten av verksamheten, berättar han för Branschkoll.

Black Hill presenterar uteslutande alternativ av återvunnen plast

Black Hills vd Örjan Boström tillsammans med kollegan Stig Andersson.

”Vi har precis haft vår första kund här” säger Örjan Boström samtidigt som han stoppar tillbaks luftkudden i väskan, när vi träffar Black Hill-gänget strax efter att mässan öppnat. Vi är med i ”sustainability awards” i år och så kör vi en lite mindre monter och har endast med oss våra väskor som är gjorda av återvunnen PET. Vi fick bra respons på dem förra året och tänkte att i år kör vi fullt ut, berättar Black Hills vd Örjan Boström.

Angående det faktum att mässan är öppen för slutkund alla tre dagarna så tycker Örjan det kan bli lite snurrigt när slutkunderna kommer själva utan någon återförsäljare.

– De stora företagen har koll, men med de lite mindre bolagen tycker jag det är bäst om de kommer tillsammans med en återförsäljare, annars är det lätt att det blir missförstånd.

Svenska marknaden är bäst på hållbarhet

Oskar Dahlin på Vinga tycker svenska kunder är de som ställer flest miljörelaterade frågor.

Oskar Dahlin på Vinga berättar att de är här för att träffa nya kunder, främst från Tyskland, Holland och Schweiz.

– Vi har en annan kvalitet än många här men även ett annat pris. Det är mycket lättare att prata hållbarhet i Sverige jämfört med övriga Europa, för ett par år sedan fick vi nästan inga frågor om hållbarhet och nu får vi lätt tio i veckan på hemmaplan. Svenska marknaden har kommit mycket längre än andra när det gäller hållbarhet.

Svårt att ta sig in i Norden för att ni är så duktiga på design

Paul Sun på Gingko visar upp sin ”dragspels-lampa”.

Paul Sun på det brittiska bolaget Gingko visar upp sina häftiga klockor, högtalare och lampor av trä. Produkterna säljs även flitigt inom retail. Paul berömmer skandinavisk design för att den är så fin, men han menar också att det gör det svårt att ta sig in på marknaden.

– Ni blir nödvändigtvis inte lika imponerad av vår design som andra blir, vilket gör det till en svår marknad.

Enda marknadsföringen vi gör på hela året

Jonas Hubbe på Hubbes Verkstad delar ut 20.000 nyckelringar under tre dagar.

Den första delen av Branschkolls mingelserie från PSI (del 2 kommer nästa vecka) får avslutas med den första personen vi stötte på, Jonas Hubbe, på Hubbes Verkstad som tillverkar nyckelringar av återvunnet stål. Jonas står precis vid ingång till mässan och delar ut sina nyckelringar när vi stöter på honom.

– Jag står här alla tre dagarna och delar ut 20.000 nyckelringar, det är enda marknadsföringen jag gör på hela året. Vi börjar få lite bättre snurr på verksamheten nu, tack vare hållbarhetsvågen, folk börjar äntligen inse att det är bra med återvunnet stål. Alla våra nyckelringar är gjord av gamla metallbitar från exempelvis bildelar och tillverkningen sker i Sverige.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)