Branschmingel på Nordic Profile Fair

Massa overview

Här är ett axplock av saker du (eventuellt) missade på Nordic Profile Fair i förra veckan, häng med hela vägen från Jönköping till Frankrike via brodyr, godis och reflexer.

Coloreel

Det första jag gjorde var såklart att besöka den stora snackisen, Coloreel, som var där och hade smygpremiär av sin Coloreel Unit, inför den stora lanseringen i Paris i september.

Coloreel
Till vänster: Conny Svanberg, brodyrexpert. I mitten: Själva enheten. Till höger: William Kedmalm, Serviceingenjör.

Jag genomförde en kortare intervju med dessa herrar.

Produktnamnet Embroline syns inte längre i er marknadskommunikation, hur kommer det sig?

– Vi har gått över till vårt företagsnamn, Coloreel, och maskinen kommer initialt att kallas för Coloreel Unit. 

Från vilket segment av textilbranschen har intresset varit hetast än så länge?

– Alla som sysslar med brodyr såklart, men modebranschen är de som hittills visat mest intresse. 

Kommer det vara billigare att använda er tråd, jämfört med att mata brodyrmaskinen med en redan färgad tråd?

– Exakta prisuppgifter på tillverkningskostnader är inget vi kan diskutera just nu, men det finns många fördelar som inte har med pris att göra, exempelvis så slipper du ställtiden, du slipper klippa tråden och vårt sätt att färga tråden är bättre för miljön. 

Vad kommer en enhet kosta?

– Mellan tummen och pekfingret kommer en enhet kosta 20.000-25.000 euro, det beror på hur mycket utbildnings- och servicebehov kunden har. Och egentligen är det inte oss du ska fråga, vi är tekniker och inte återförsäljare. 

Hur fungerar samarbetet med Scanfil?

– Scanfil sköter stora delar av produktionen, de har byggt upp en hel linje som ska tillgodose våra behov och de gör kontinuerliga tester för att säkra kvalitén, vi känner oss väldigt trygga med Scanfil. 

Hur många enheter är förbeställda?

– Vi kan inte gå in detaljer eller avslöja företagsnamn, men vi har fått in många förfrågningar och kommer börja leverera under 2019.

Annons

Kunderna märker inget, men jag märker det tydligt

Promotiv
Jonatan Lindblom KAM på Promotiv.

Efter Coloreel hittade jag Jonatan på Promotiv som berättade mer om den omstrukturering som pågår inom koncernen.

– Jag märker det jättemycket, jag har ny chef, jag har nytt back office. Men kunderna märker ingen skillnad ännu, när det är klart kommer det bli bättre för dem, men just nu märks förändringen främst för oss på insidan.

Lakritsstänger och feedback

Peter Eurosweet e1534507111826
Peter Eichenberger, Eurosweet.

Sen träffade jag Peter på Eurosweet som bjöd mig på en fantastiskt god lakritsstång och berättade att han precis levererat 10.000 sådana till Köpenhamns ”S-bane”, som resenärerna ska få när de kliver av tåget som tack för att de åker.

Sen kom Peter med lite feedback kring vad som skulle kunna göra Branschkoll Promotion ännu bättre. Han efterfrågade bland annat: Lite kortare artiklar, tydligare rubriker och fler nyheter från Europa.

– Jag vill få en snabb överblick av vad som hänt, ”I korthet” tycker jag är bra. Och överlag så tycker jag Branschkoll Promotion är bra, du kanske borde testa köra en prova-på-kampanj så att fler kan få testa att ta del av nyheterna i någon månad. Då kommer ännu fler förstå att det är en bra tjänst.

Viktigt med mässor, men jag förstår också att inte fler är här

Falk Ross
Pia Gyrulf, Falk & Ross.

Inte allt för långt från Eurosweet stod Pia Gyrulf från Falk & Ross, hon berättade att mässan varit toppen än så länge och att alla var trevliga och att man snabbt fick hjälp om exempelvis något displaymaterial krånglade. Dessutom så tyckte hon samtalen höll hög kvalitet och att man fick tid till att faktiskt prata med kunderna, till skillnad från exempelvis på PSI där allt går så fort och man i princip bara hinner byta visitkort.

Pia sa också att hon förstod att det inte var så många textilare på plats, mässor kostar pengar och tid och det är ju inför våren som de flesta nyheterna i kollektion släpps.

– Vi valde ändå att åka hit, det skadar aldrig att synas och jag är glad att vi gjorde det.

Pia låter även hälsa att de fortfarande söker en sales agent i Sverige.

Patenterade reflexer

Soft Reflector
Helina Saarniit visar upp sin reflex som hänger på väskan tillsammans med en elefant.

Därefter träffade jag Helina Saarniit från det estländska bolaget Softreflector, hon ville slå ett slag för deras patenterade reflexer som man sätter på skorna och för att reflexer mer och mer blir en modedetalj, snarare än något ”töntigt”.

Ännu mer reflexer

Headwear
Det senaste inom mössteknologi.

Reflexer tycks vara populärt, här visar Headwear upp en mössa de tror mycket på inför i år. Allt vitt på mössan är små små reflexer som lyser upp när de träffas av en strålkastare.

– På så sätt syns man i mörkret utan att behöva gå omkring med en traditionell reflex, smart va?

Små men kraftfulla

Kathrin Burkhardt på Pixika, visar upp en av tvillingarna i högtalarduon.

Slutligen så träffade jag Kathrin på Pixika som sa att jag inte skulle bli rädd bara för att Pixika var ett franskt bolag, jag svarade att jag inte är fullt så lättskrämd. Hon ville slå ett slag för deras små bluetooth-högtalare, som kallas Twins. Två sådana små skapade ett betydligt kraftfullare ljud än vad man kanske kan tro.

Sammanfattning

Då var det slut på branschminglet från denna (enligt tillfrågade deltagare) lyckade mässa. Särskilt onsdagen ska ha varit bra, och via ryktesvägen hörde jag det talas om 980 unika besökare under onsdagen. Något som ska vara en obekräftad rekordsiffra för en sommar-mässa.

Tack för denna gången önskar Branschkoll Promotion.

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons