Branschmingel på Nordic Profile Fair
Här är ett axplock av saker du (eventuellt) missade på Nordic Profile Fair i förra veckan, häng med hela vägen från Jönköping till Frankrike via brodyr, godis och reflexer.
Coloreel
Det första jag gjorde var såklart att besöka den stora snackisen, Coloreel, som var där och hade smygpremiär av sin Coloreel Unit, inför den stora lanseringen i Paris i september.
Jag genomförde en kortare intervju med dessa herrar.
Produktnamnet Embroline syns inte längre i er marknadskommunikation, hur kommer det sig?
– Vi har gått över till vårt företagsnamn, Coloreel, och maskinen kommer initialt att kallas för Coloreel Unit.
Från vilket segment av textilbranschen har intresset varit hetast än så länge?
– Alla som sysslar med brodyr såklart, men modebranschen är de som hittills visat mest intresse.
Kommer det vara billigare att använda er tråd, jämfört med att mata brodyrmaskinen med en redan färgad tråd?
– Exakta prisuppgifter på tillverkningskostnader är inget vi kan diskutera just nu, men det finns många fördelar som inte har med pris att göra, exempelvis så slipper du ställtiden, du slipper klippa tråden och vårt sätt att färga tråden är bättre för miljön.
Vad kommer en enhet kosta?
– Mellan tummen och pekfingret kommer en enhet kosta 20.000-25.000 euro, det beror på hur mycket utbildnings- och servicebehov kunden har. Och egentligen är det inte oss du ska fråga, vi är tekniker och inte återförsäljare.
Hur fungerar samarbetet med Scanfil?
– Scanfil sköter stora delar av produktionen, de har byggt upp en hel linje som ska tillgodose våra behov och de gör kontinuerliga tester för att säkra kvalitén, vi känner oss väldigt trygga med Scanfil.
Hur många enheter är förbeställda?
– Vi kan inte gå in detaljer eller avslöja företagsnamn, men vi har fått in många förfrågningar och kommer börja leverera under 2019.
Kunderna märker inget, men jag märker det tydligt
Efter Coloreel hittade jag Jonatan på Promotiv som berättade mer om den omstrukturering som pågår inom koncernen.
– Jag märker det jättemycket, jag har ny chef, jag har nytt back office. Men kunderna märker ingen skillnad ännu, när det är klart kommer det bli bättre för dem, men just nu märks förändringen främst för oss på insidan.
Lakritsstänger och feedback
Sen träffade jag Peter på Eurosweet som bjöd mig på en fantastiskt god lakritsstång och berättade att han precis levererat 10.000 sådana till Köpenhamns ”S-bane”, som resenärerna ska få när de kliver av tåget som tack för att de åker.
Sen kom Peter med lite feedback kring vad som skulle kunna göra Branschkoll Promotion ännu bättre. Han efterfrågade bland annat: Lite kortare artiklar, tydligare rubriker och fler nyheter från Europa.
– Jag vill få en snabb överblick av vad som hänt, ”I korthet” tycker jag är bra. Och överlag så tycker jag Branschkoll Promotion är bra, du kanske borde testa köra en prova-på-kampanj så att fler kan få testa att ta del av nyheterna i någon månad. Då kommer ännu fler förstå att det är en bra tjänst.
Viktigt med mässor, men jag förstår också att inte fler är här
Inte allt för långt från Eurosweet stod Pia Gyrulf från Falk & Ross, hon berättade att mässan varit toppen än så länge och att alla var trevliga och att man snabbt fick hjälp om exempelvis något displaymaterial krånglade. Dessutom så tyckte hon samtalen höll hög kvalitet och att man fick tid till att faktiskt prata med kunderna, till skillnad från exempelvis på PSI där allt går så fort och man i princip bara hinner byta visitkort.
Pia sa också att hon förstod att det inte var så många textilare på plats, mässor kostar pengar och tid och det är ju inför våren som de flesta nyheterna i kollektion släpps.
– Vi valde ändå att åka hit, det skadar aldrig att synas och jag är glad att vi gjorde det.
Pia låter även hälsa att de fortfarande söker en sales agent i Sverige.
Patenterade reflexer
Därefter träffade jag Helina Saarniit från det estländska bolaget Softreflector, hon ville slå ett slag för deras patenterade reflexer som man sätter på skorna och för att reflexer mer och mer blir en modedetalj, snarare än något ”töntigt”.
Ännu mer reflexer
Reflexer tycks vara populärt, här visar Headwear upp en mössa de tror mycket på inför i år. Allt vitt på mössan är små små reflexer som lyser upp när de träffas av en strålkastare.
– På så sätt syns man i mörkret utan att behöva gå omkring med en traditionell reflex, smart va?
Små men kraftfulla
Slutligen så träffade jag Kathrin på Pixika som sa att jag inte skulle bli rädd bara för att Pixika var ett franskt bolag, jag svarade att jag inte är fullt så lättskrämd. Hon ville slå ett slag för deras små bluetooth-högtalare, som kallas Twins. Två sådana små skapade ett betydligt kraftfullare ljud än vad man kanske kan tro.
Sammanfattning
Då var det slut på branschminglet från denna (enligt tillfrågade deltagare) lyckade mässa. Särskilt onsdagen ska ha varit bra, och via ryktesvägen hörde jag det talas om 980 unika besökare under onsdagen. Något som ska vara en obekräftad rekordsiffra för en sommar-mässa.
Tack för denna gången önskar Branschkoll Promotion.