Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Horizon krokar arm med robot på Scanpack

Ämnen i artikeln: Horizon

Förpackningsmässan Scanpack i Göteborg är tillbaka efter pandemin och den 4-7 oktober öppnar man dörrarna. En av utställarna är Horizon som i år har krokat arm med robottillverkaren Omron i sin monter för att visa smarta lösningar inom efterbearbetning.

Scanpack är för dig som är involverad i förpackningens värdekedja, från koncept och design till produktion och logistik.

Horizon på Scanpack

– Inom förpackningsindustrin används sedan ett tiotal år tillbaks våra falsmaskiner för farmaceutisk falsning av bipacksedlar, stansmaskiner för förpacknings- och skyltproduktion, boklimbindning och broschyrhäftning för instruktions böcker med mera, säger Paul Jakobson på Horizon.

Genom att arbeta med robotar i efterbehandlingen så kan operatören koncentrera sig på små justeringar och kontrollera kvaliteten istället för att göra repetitiva uppgifter som att lasta i och ur material.

Robotar för samarbete

– När det gäller Omron så visar vi en kollaborativ robot som kan göra olika former av iläggning eller avlägggning i maskinsystemen, säger Paul Jakobson.

Horizon och Omron fins i monter A03:22.

Ämnen i artikeln: Horizon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiskt uppköp i Skellefteå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Det kommer bli alltmer komplicerat och resurskrävande att upphandla grafisk produktion och tryck”

Ämnen i artikeln: pappersprisPappersstrejken

Trycksaksförmedlare informerar om läget i pappersbranschen – och ger sina råd till trycksaksköparna – och därmed också till tryckerierna.

Ämnen i artikeln: pappersprisPappersstrejken
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges Tidskrifter med seminarium om ”papperskrisen”

Ämnen i artikeln: pappersprisPappersstrejken

Printpool och Kapero är inbjudna som experter.

Ämnen i artikeln: pappersprisPappersstrejken
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart kan miljökraven på trycksaker från Asien skärpas

EU tog i förra veckan ett steg närmare ett beslut om att miljökraven kommer att skärpas när det gäller import av trycksaker från länder utanför EU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norges största grafiska koncern köper tryckeri med förpackningsproduktion

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoni

Ytterligare ett företag går in i konstellationen med norska Bodoni, 07 Media och Lundeby GF. Omsätter nu 730 miljoner med 400 anställda.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon accelererar arbetet för jämställdhet

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

”Hållbarhet handlar inte bara om miljöpåverkan”.

Tidigt i somras blev Boxons rekrytering av ny hållbarhetschef klar och Ann-Sofie Gunnarsson startade sin tjänst, vilket vi skrivit om tidigare här på Branschkoll.

Nu har företaget tillsammans med 12 andra svenska företag gått med i Target Gender Equality Accelerator-programmet inom UN Global Compact Network Sweden.

Så vad innebär nu detta, hur har ni jobbat? frågar vi Ann-Sofie Gunnarson.

– Vi har de senaste åren, även innan jag började, jobbat fokuserat med vårt hållbarhetsarbete. Det har handlat mycket om hur vi ska reducera våra koldioxidutsläpp, företagets totala miljöpåverkan och hur vi kan hjälpa våra kunder med hållbara förpackningslösningar.

– Målet med arbetet är att vi ska utveckla klimatneutrala och cirkulära lösningar men också aktivt arbeta för en inkluderande arbetsmiljö. Hållbarhet handlar inte bara om miljöpåverkan utan också om miljön för våra medarbetare. Den privata sektorn har en viktig roll i att utveckla arbetsplatser som är diversifierade och inkluderande.

– Förpackningsbranschen har traditionellt varit manligt dominerad och därför är det viktigt att sträva bland annat mot en jämnare könsfördelning bland de anställda.

Hur gör ni det?

– Med Target Gender Equality Accelerator-programmet kan vi kartlägga var vi befinner oss och utifrån det identifiera vad vi behöver göra. Det är viktigt att det finns dokumenterade möjligheter att lära sig mer på arbetsplatsen och att kunna utvecklas till att ta ledarskap och liknande, annars så kan vi inte locka yngre medarbetare till oss.

– Jämställdhetsarbete gäller för oss alla. Ett exempel är att det idag är naturligt att föräldraledighet tas ut lika av parterna och vi som företag behöver förstå och skapa förutsättningar för att uppmuntra detta ytterligare. Acceleratorprogrammet sporrar oss att jobba mera aktivt med hållbarhet utifrån flera olika dimensioner och det är en ständigt pågående process och arbetet fortsätter med stor entusiasm.

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso tog hem priset som årets kartongförpackning

Ämnen i artikeln: Tävling

Årets upplaga av European Excellence Award är avgjord. En konverterare från Nederländerna har producerat den vinnande förpackningen.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adventskalender fick flest röster och ”Public Award”

Ämnen i artikeln: Tävling

Materialet till kalendern kommer från Billerudkorsnäs och Ducaju i Belgien producerade.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]