Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Här är kommunerna som byter papper mot Ipad

Ämnen i artikeln: iPad

I en uppsjö artiklar under de senaste veckorna skrivs det om hur Sveriges kommuner nu i snabb takt testar att gå över från pappersbaserade till elektroniska handlingar. Det är Apples Ipad och ökade kostnader på grund av fler färgsidor som har satt fart på utvecklingen.

Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen fortsatt stark

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin.

Försäljningspriserna i den grafiska branschen

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Baldursson investerar i sin fjärde stora planskrivare

Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jula väljer Stroederalton som partner för kundkommunikation

Ämnen i artikeln: StroedeRalton

Varuhuskedjan Jula har valt StroedeRalton som totalleverantör av både systemlösningar och för kundkommunikation. Uppdraget gäller ett system för lojalitetsprogram, produktion av kundkort, kundregistrering och produktion av DM-trycksaker.

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Läsplattorna sänker försäljningen av tryckt skönlitteratur

Ämnen i artikeln: böckere-böcker

På marknader där e-bokläsarna har slagit igenom, som till exempel USA, sjunker nu försäljningen av tryckta böcker snabbt. Det är skönlitteratur som påverkas mest.

Ämnen i artikeln: böckere-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Offentlig sektor måste effektivisera informationshanteringen

8000 timmar – det är tiden som anställda inom offentlig sektor ägnar åt at leta efter information varje månaden. Detta visar en ny undersökning som gjorts av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Canon.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Växjö kommun avvecklar interntryckeri

Tryckeriservice som har funnits inom ramen för kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun, har anlitats av delar av föreningslivet samt av den egna förvaltningen. Beslut har nu tagits om att verksamheten ska avvecklas.

För att undvika otillbörlig konkurrens har priserna för tjänsterna höjts i flera steg, och ligger nu i nivå med eller nära jämförbart marknadspris. Alliansen har under en tid velat avveckla verksamheten för att gynna näringslivet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya surfplattor från Sony

Ämnen i artikeln: Surfplatta

Två nya surfplattor, S1 och S2, kommer från Sony i höst. S1, med 9,4 tums skärm (Ipads skärm är 9,7 tum) ser lite ut som en vikt tidning. Den andra plattan har dubbla skärmar och går att vika ihop.

Plattorna är baserade på det öppna operativsystemet Android och är utrustade med både wifi och 3G/4G.

Priset, som inte är officiellt, tros landa på omkring 600 dollar för S1 och 700 dollar för S2 (enligt engadget.com).

 

Ämnen i artikeln: Surfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lexit Group investerar i digitaltryck för etikettproduktion

Ämnen i artikeln: EtikettHP IndigoIndigoLexit

Pressmeddelande 2011-04-21

Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg.

– Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp till kundernas behov av kreativa och flexibla lösningar med korta ledtider. Kunder inom livsmedels- och kemteknisk industri lägger stor fokus på varumärkesprofilering med hjälp av etiketter. Slaget om slutkunden sker allt oftare vid butikshyllan. Det måste vi kunna svara upp till, berättar Lotta Samuelsson, platschef.

Pressmeddelande 2011-04-21 Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg. – Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp…

– Vi installerade vår första digitala press, en HP Indigo 4000, för två år sedan. Då vi såg den digitala etikettproduktionens explosiva och lönsamma framfart ville vi förstås lära oss och ta del av den. Break-even för upplagorna blir allt högre i den digitala världen, så det råder ingen tvekan om att detta är en lönsam väg att gå. I vår nya HP Indigo WS6000 ligger break-even runt ca 4.000 löpmeter. Det skapar en hel del nya möjligheter för oss, menar Arvid Hansen-Øvre, VD, Lexit Group.

Hos Lexit har det mycket snart visat sig att allt fler upplagor har kunnat lyftas ur företagets UV-flexopress som arbetar sida vid sida med den digitala offsetparken. Detta har frigjort maskintid för de riktigt stora upplagorna och i takt med det har den totala produktionen kunnat höjas och optimeras allt mer.

– Idag är en allt större del av alla tryckjobb mer lönsamma digitalt än konventionellt. Därför känns det oerhört bra att kunna presentera en ny generation pressar som erbjuder markant ökade hastigheter med en oslagbar lönsamhet i allt större serier. Dessutom med samma höga kvalitet. Vi glädjs med Lexit Group och följer deras framgångar med stort intresse, säger Jan-Olof Jungersten, Visutech.

Den dryga fördubblingen av de digitala volymerna de senaste åren ger oss en god bild av framtiden.

– Vi växer snabbt inom digital etikettproduktion i Sverige. Vi kan tydligt se att det vi nu kan göra med den modernaste maskinparken bestående av så väl konventionell som digital utrustning verkligen rustat oss för en optimerad produktion långt framöver, avslutar Arvid Hansen-Øvre, VD vid Lexit Group.

Om Lexit Group

Lexit Group, med sitt säte i Norge, är en av Skandinaviens största leverantörer av etiketter till livsmedels- eller kemteknisk industri. Företaget omsatte 210 MSEK år 2010. Företagets huvudkontor för den svenska marknaden finns i Mölnlycke Företagspark, Göteborg. Företaget verkar främst inom etikettproduktion, skrivarsystem, automatisk märkning, datafångst och service.

Ämnen i artikeln: EtikettHP IndigoIndigoLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala tryckerinätverk minskar avstånden mellan kund och leverantör

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk

I en allt mer global värld ökar antalet företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster i olika länder. Att ha kontroll på trycksaker som ska produceras på andra sidan klotet är mycket tidskrävande och svårt. Internationella tryckerinätverk kan hjälpa dig över hindren – här finns en lista på de största.

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk
redaktionen@branschkoll.se
Annons