Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Världens billigaste surfplatta släppt i Indien

Ämnen i artikeln: Surfplatta

Förra veckan lanserades ”Aakash Tablet”, världens billigaste surfplatta. Indiens myndigheter har beställt 100.000 plattor som man nu ska sälja vidare till skolbarn och studenter på högre utbildningar.

Förra veckan lanserades ”Aakash Tablet”, världens billigaste surfplatta. Indiens myndigheter har beställt 100.000 plattor som man nu ska sälja vidare till skolbarn och studenter på högre utbildningar. Inköpspriset är strax under 50 dollar men man kommer att sälja dem för 35 dollar. Målet är att kunna tillverka plattan för 10 dollar.

Syftet är att ge indiska ungdomar tillgång till utbildningsmaterial för att höja utbildningsnivån i landet.

Plattan har en 7-tums skärm och det öppna operativsystemet Android. Den kopplas upp mot internet med wifi eller 3G.

Tillverkningen sker i Indien, vilket har varit en viktig drivkraft i projektet, även om den skulle bli billigare om den producerades i Kina.

Ämnen i artikeln: Surfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dm/rm-byrån One Sthlm till salu

Ämnen i artikeln: One MediaOne Sthlm
Ämnen i artikeln: One MediaOne Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JMS har ny webbplats

Ämnen i artikeln: JMS
Ämnen i artikeln: JMS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab trycker 100.000 Tranströmer till Bonnier

Ämnen i artikeln: StampenV-TAB
Ämnen i artikeln: StampenV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Taberg Media Group har ny webbplats

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group
Ämnen i artikeln: Taberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

StroedeRalton får uppdraget att hanterar SAS lojalitetsprogram

Ämnen i artikeln: StroedeRalton

I samband med att SAS utvecklar sitt EuroBonusprogram har man valt en ny leverantör för sin kundkommunikation.
StroedeRalton tog hem affären i konkurrens från svenska och utländska företag. Man ska hantera kommunikation för SAS lojalitetsprogram EuroBonus till över 3 miljoner medlemmar i hela världen. Avtalet sträcker sig till januari 2015, med option på förlängning.

EuroBonus ska nu bli ett utvecklat koalitionskoncept med över 80 partnerföretag.

Uppdraget innefattar utskick av medlemskort och fysiska kampanjer, vilket innebär en daglig produktion av dialog på 6 olika språk till 3 miljoner medlemmar i hela världen. Dessutom kommer en e-postlösning att hantera utskick av bl a säkerhetskoder. Man ska hantera fler än 50 miljoner kundunika e-postmeddelanden per år samt över 1 miljon fysiska försändelser skriver man i ett pressmeddelande.

– StroedeRalton visade tydligt att de kan kommunikation och kan se helheten – det stod klart redan i våra första möten, säger Ulf Berg, Project Manager EuroBonus i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytryck och kaos i bokhandeln efter utnämningen av Tranströmer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidningarnas räckvidd minskar långsamt

redaktionen@branschkoll.se

Pappersindustrin produktivitet upp 42 procent på tio år

Ämnen i artikeln: Papper
Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se

Barbie slutar med förpackningar tillverkade av regnskog

Ämnen i artikeln: miljö
Ämnen i artikeln: miljö
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]