Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Elanders köper etikettryckeri

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders har förvärvat samtliga aktier i etikettryckeriet McNaughtan’s i Glasgow, Skottland. I och med förvärvet breddar Elanders sitt erbjudande inom förpackningar och får även kunder inom den växande whiskybranschen i Skottland skriver man i ett pressmeddelande.

Etiketten ses av många producenter som en viktig del av förpackningen, vilket gör att etiketter och förpackningar normalt hanteras av samma inköpskanal. McNaughtan’s är särskilt nischat mot whiskybranschen och bland kunderna finns ett flertal kända whiskydestillerier.

Under det brutna räkenskapsåret 2011/2012 omsatte McNaugthan’s ca 20 miljoner kronor och hade 14 anställda. Bolaget förväntas redan under 2013 bidra positivt till koncernens resultat.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaenso stänger permanent 475.000 ton tidningspapperskapacitet

Ämnen i artikeln: Storaenso
Ämnen i artikeln: Storaenso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriet som tar sin egen medicin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Agfa bryter med återförsäljare i Norge

Ämnen i artikeln: AGFA
Ämnen i artikeln: AGFA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediebyråbarometern: Fackpress leder investeringsnedgången hos mediebyråerna

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kan bli årets byrå

Ämnen i artikeln: Årets Byrå
Ämnen i artikeln: Årets Byrå
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Taxibolag förlänger avtal med Systemtext

Ämnen i artikeln: Systemtext
Ämnen i artikeln: Systemtext
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook backar och skriver ner goodwill med 28 mkr

Ämnen i artikeln: Scandbook
Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Forssa Print växlar om till miljömärkt el

Ämnen i artikeln: Forssa Print
Ämnen i artikeln: Forssa Print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Röda siffror för Bonnier när marginalen på tv och böcker minskar

Ämnen i artikeln: böckerBonnier
Ämnen i artikeln: böckerBonnier
redaktionen@branschkoll.se
Annons