Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Intellecta i partnerskap med dansk webbyrå

Ämnen i artikeln: Intellecta
Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

KST köper bokbinderi

Ämnen i artikeln: KST Infoservice
Ämnen i artikeln: KST Infoservice
redaktionen@branschkoll.se
Annons

10 argument för att bota reklamtröttheten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Komori lanserar ny press som trycker elektronik

Ämnen i artikeln: KomoriTryckt elektronik
Ämnen i artikeln: KomoriTryckt elektronik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papper som leder ström

Elson Montibon och Magnus Lestelius är två av forskarna som kommit på hur man kan göra papper ledande.

Forskare i Karlstad har kommit på ett sätt att göra papper elektriskt ledande. Med enbart organiskt material som tillsatser ska papper nu enligt uppgift kunna ändra både färg och mönster. De kallar uppfinningen för Ionic Paper Electronics Platform –– IPEP. Papperet bestryks med en så kallad jonvätska som är ledande. Fördelarna med jonvätskan

Forskare i Karlstad har kommit på ett sätt att göra papper elektriskt ledande. Med enbart organiskt material som tillsatser ska papper nu enligt uppgift kunna ändra både färg och mönster. De kallar uppfinningen för Ionic Paper Electronics Platform –– IPEP.

Papperet bestryks med en så kallad jonvätska som är ledande. Fördelarna med jonvätskan jämfört med metaller är att det är en enkel och stabil lösning som också är miljövänlig. Den stryks helt enkelt på pappret utan att det försämrar vare sig kvalitet eller utseende. Vätskan är helt transparent och det tryckta mönstret ändrar färg när ström kopplas på.

– Tänk dig att ett vanligt dokument kan laddas med många olika texter, som en papperstunn ”läsplatta”, eller en tapet som byter färg och mönster, eller interaktiva förpackningar…, säger Magnus Lestelius som är en av de tre forskarna.

Att papper är ett material som inte leder elektricitet är allmänt känt. Tvärtom används det som isolering i till exempel transformatorer. Ändå har forskarna Magnus Lestelius, professor i grafisk teknik, Lars Järnström, professor i bestrykningsteknik och Elson Montibon, doktor i ytbehandlingsteknik tillsammans lyckats hitta ett sätt att göra papper ledande – enbart med hjälp av organiska material.

– Vi har papper överallt runt omkring oss i vår vardag. På flera områden används metaller i papper för att med hjälp av elektricitet kunna skanna av innehållet. Ett exempel är sedlar där det används för att bestämma äktheten. Vi ville se om det gick att göra pappersytan elektriskt ledande utan att använda miljöfarliga metaller, berättar Magnus Lestelius.

De tre forskarna är Magnus Lestelius, professor i grafisk teknik, Lars Järnström, professor i bestrykningsteknik och Elson Montibon, doktor i ytbehandlingsteknik. Måndagen 3 september demonstrerar de sin uppfinning på Karlstads universitet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper ökar och lyfts av valutaförändring

Ämnen i artikeln: Arctic Paper
Ämnen i artikeln: Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seminarieserie om dr

Ämnen i artikeln: ADRDRSwedma
Ämnen i artikeln: ADRDRSwedma
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inspirationsseminarier om effektiv marknadsföring

Ämnen i artikeln: 100-wattaren
Ämnen i artikeln: 100-wattaren
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här ”glider” vi mellan mobil, dator och läsplatta

Ämnen i artikeln: Google

I en ny omfattande undersökning som Google har beställt framkommer hur konsumenter använder olika enheter (mobiler, datorer, plattor, tv-apparater) under en dag. På djupet har man undersökt hur konsumenter glider mellan de olika enheterna, i olika situationer och för olika uppgifter.

Enligt rapporten är 90 procent av all mediekonsumtion digital. Det framkommer också att konsumenter mer och mer börjar med en aktivitet på en enhet för att sedan vilja fortsätta på en annan. Ett exempel är hur e-handel kan starta på en mobil för att avslutas hemma på datorn.

Rapporten ger en djup förståelse för hur konsumenten fungerar och agerar i dagens medielandskap. Mycket intressant och viktig kunskap för alla som jobbar med produktion av reklam och kommunikation.

The New multi-screen world finns att hämta how Google.

Ämnen i artikeln: Google
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas JG Communication hämtar vd från Kapero

Ämnen i artikeln: EditaJG Communication

Christian Sahlgren tar över som vd för JG Communication från och med 1 oktober 2012. Han kommer närmast från processkonsultbolaget Kapero och var tidigare vd för Otw Publishing under fyra år.

Företagets nya strategi – innehåll som engagerar – lanserades i våras och målet säger man är att ”bli Sveriges bästa content-byrå.”

– JG Communication har en unik position med sin starka digitala profil. Jag ser verkligen fram emot vara en del av det här företaget och denna spännande bransch, säger Christian Sahlgren.

Ämnen i artikeln: EditaJG Communication
redaktionen@branschkoll.se
Annons