Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Miljökonferens på Drupa

Ämnen i artikeln: miljö
Ämnen i artikeln: miljö
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minst 7 digitala ark-pressar i B2-format visas på Drupa

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Medieinvesteringarna med tillhörande produktion ökade 3,3 miljarder 2011

Ämnen i artikeln: IRMMedieutveckling

http://flic.kr/p/39Pg1gUnder förra året investerades det enligt IRM drygt 66 miljarder kronor i marknadskommunikation i Sverige. Eventmarknadsföring ökade med hela 28 procent och det är en av anledningarna till att segmentet Sign/Dislay upplever en sådan framgång i den grafiska branschen.

Ämnen i artikeln: IRMMedieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppdaterad: Fyra nya Xeikon 3000 i Norden

Xeikon har under den senaste tiden sålt flera maskiner i Norden från 3000-serien.

V-Tab investerade i slutet av 2011 i tre Xeikon 3300 för tryck av bland annat löpsedlar till Aftonbladet.
– I affären med V-Tab och Aftonbladet fanns även en omfattande del av applikationsutveckling som ger kunden möjlighet att utveckla nya produkter kring löpsedlar och dagspress, säger Claes Rydman som ansvarar för Xeikon’s försäljning i Skandinavien i ett pressmeddelande.

Utöver V-Tab så har tre etikettryckerier investerat i Xeikon 3000. Jodi Etiketter i Nissafors har köpt en Xeikon 3300 som ska installeras före sommaren 2012.

Sedan tidigare har Flexiket i Danmark en Xeikon 3300. Man vann Finat awards 2011 med årets bästa digitaltryckta etikett som producerades i maskinen. Även det finska etikettryckeriet Auraprint har sedan tidigare en Xeikon 3300

Artikeln uppdaterades 2012-04-19. Tidigare angavs felaktigt att Flexiket och Auraprint hade nya installationer vilket inte är fallet. De tre maskinerna som köpts av V-tab är av modellen 3300 och inte 3500 som angavs. Med anledning av detta ändrades rubriken från ”Sex nya Xeikon 3000 i Norden” till ”Fyra nya Xeikon 3000 i Norden”. Den felaktiga informationen beror på ett tolkningsfel från Branschkolls sida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delphax lanserar A2 ”Memjet-press” – trycker 500 sidor per minut

Ämnen i artikeln: DelphaxInkjetMemjet
Ämnen i artikeln: DelphaxInkjetMemjet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printfabriken söker delägare – i Dagens Industri

Ämnen i artikeln: Printfabriken
Ämnen i artikeln: Printfabriken
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Försäljning av surfplattor fördubblas 2012

Ämnen i artikeln: Surfplatta
Ämnen i artikeln: Surfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

App ska sälja bok

Ämnen i artikeln: Medieutveckling

Förlaget Roos & Tegnér ger i dagarna ut boken ”Klart! – Bli superstrukturerad på 31 dagar” och den ska man sälja med hjälp av en smartphone-app. Det här är ett bra exempel på hur fysiska och digitala medier kan fungera tillsammans.

Ämnen i artikeln: Medieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fiberbaserade DuraPulp ersätter plast

Ämnen i artikeln: Durapulp
Ämnen i artikeln: Durapulp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

YH-myndigheten säger nej till crossmedia-utbildningar

YH-myndigheten har under våren beviljat 330 yrkeshögskoleutbildningar nya pengar för att bedriva utbildning med start i höst. För första gången på länge ska det, inom YH-utbildningarna, inte utbildas personer i att producera trycksaker.

Man säger alltså nej till att utbilda personer som kan producera kommunikation i både analoga och digitala kanaler – av många kallat ”cross media”. Detta är katastrofalt för branschen.

Eftersom de jobb som finns hos arbetsförmedlingen inom området har så många sökande anser myndigheten att det inte finns tillräcklig stor efterfrågan på nyutbildad arbetskraft.

Men det finns ett problem. Den kompetens som efterfrågas av företagen är inte samma som finns hos alla de som söker tjänsterna. Exempelvis måste en originalare idag inte bara kunna producera för tryck eller inte bara för digitala kanaler – utan för alla kanaler.

Eftersom jag själv driver en platsannonstjänst inom just detta område ser jag det varje vecka. Ett företag som söker en originalare idag söker en person som kan producera kommunikation för bland annat tryck, webb, sociala medier och appar.

Så här ser en typisk annonstext ut: ”Du som söker har vana av att jobba med broschyrer, annonser, mässmaterial, banners och webb och du har mycket goda kunskaper i CS-paketet. Du behärskar programvara för webben och är van vid att leverera original till tryckerier.” Varje vecka kommer nya platsannonser med precis det här innehållet och detta verkar YH-myndigheten missat.

Det fanns flera utbildningar som ansökte om utbildningsplatser i höst inom just detta område – att utbilda personer i att kunna producera för alla mediekanaler. Men ingen av dem fick sin ansökan beviljad.

Det är jättebra med alla platser till utbildningar i att producera kommunikation i digitala kanaler. Behovet av den kompetensen har redan exploderat och underskottet på utbildade personer inom sektorn är stor på många håll. Men problemet är att det inte finns någon utbildning där man också lär sig det som krävs för att kunna förbereda text och bilder för tryck.

Den främsta anledningen till att företagen behöver de som kan båda sakerna är att trycksaken just nu förändras snabbt. Digital tryckteknik och avancerade kopplingar till databaser och digitala medier gör att varje tryckt kommunikationsaktivitet har inslag av en digital dito.

En digital producent klarar sig bra med att inte veta ett skvatt om tryck eftersom mycket bara är digitalt. Men en trycksaksproducent måste också kunna digital produktion eftersom väldigt få saker bara kommer som en trycksak.

Myndigheten påstår också att utbildning inom tryckt kommunikation klarar sig bra på gymnasienivå. Det är helt fel. Den komplexitet som finns i att producera kampanjer och information i flera mediekanaler kräver i alla led den allra högsta kompetensen. Utbildning för detta måste ske på hög nivå för att kommunikationsbranschen i Sverige ska kunna vara konkurrenskraftig.

Det är möjligt att vi längre in i framtiden inte behöver kunna producera trycksaker. Men om vi går lite drygt två år fram i tiden – när de som startar en YH-utbildning i höst är klara för arbetsmarknaden – kommer det att finnas få jobb inom området kommunikationsproduktion som bara går ut på att producera till en mediekanal. Problemet är att de allra flesta bara kan det motsatta – att producera kommunikation för digitala kanaler eller för trycksaker.

/Ola Karlsson, Branschkoll

Samma krönika har också publicerats i tidningen AGI under våren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]