Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Prinfos kundtidning om sociala medier

Prinfo-kedjan ger ut en kundtindning ett par gånger varje år och sitt senaste nummer ägnar man helt åt sociala medier. Om du på ett enkelt sätt vill lära dig mer om Facebook och Twitter är detta en utmärkt start. Missa inte ”kom-igång-guiden” på sidan 12.

Tidningen finns tillgänglig på Issuu och läses med fördel på en Ipad.

Prinfos kom-igång-guide till sociala medier

Om Prinfo (från prinfo.se)

Prinfo Communication Group är Nordens största kommunikationskedja och består av reklam-, produktionsbyråer och tryckerier. Vi finns på 47 platser i Norge, Sverige och Lettland samt är representerade i Danmark av vår systerorganisation Prinfo Denmark.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ScandBook får tillbaka 29,5 miljoner

ScandBook har beviljas sänkning av tidigare redovisad utgående moms avseende år 2004 med 29,5 miljoner. Man uppger i ett pressmeddelande att man under 2011 kommer att begära ändring av momsdeklarationer för åren 2005-2007. Ytterligare 75 till 80 miljoner kan då bli aktuellt att få tillbaka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler och Elanders samordnar sina verksamheter

Pressmeddelande 2011-01-24

Fälth & Hässler och Elanders går nu i spetsen för den i branschen nödvändiga konsolideringen och samordnar sina verksamheter för att skapa en gemensam styrka i segmentet illustrerade böcker och kataloger. Fälth & Hässler omsätter idag ca 100 MSEK och är ett av Sveriges ledande grafiska företag inom segmentet kvalificerade illustrerade böcker och kataloger.
Under de senaste tre åren har den grafiska marknaden i Sverige krympt samtidigt som produktionskapaciteten ökat, vilket har lett till att stora delar av den svenska maskinparken idag inte utnyttjas effektivt och att det inte finns tillräckligt med arbete för att skapa lönsamma och starka företag.

Som ett led i samordningen kommer delar av verksamheten i Fälth & Hässler att ombildas till ett försäljningsbolag ägt av Elanders där delar av nuvarande sälj, produktionsledning och prepress i Värnamo kommer att ingå.
All övrig produktion kommer att under en 6-månadersperiod integreras med Elanders produktionsenheter i Mölnlycke och Falköping. Målet är att skapa en slagkraftig leverantör på den svenska marknaden som arbetar för förlagen. Fälth & Hässler kommer på den svenska förlagsmarknaden även att representera Elanders produktionsenheter i Östeuropa och Kina.

För dig som kund betyder detta att vi säkerställer att det finns en framtida stark hemmaaktör på förlagsmarknaden för kvalificerad bokproduktion med fortsatt spetskompetens inom extremkompenserad repro på obestruket papper, triplex, high densityproduktion samt att vi förstärker vårt erbjudande med allt som dagens Elanders kan, vilket innefattar databashantering, logistiklösningar, redaktionell kompetens, förpackningar mm.

Anders Ekberg i Fälth & Hässler kommer att tillsammans med bland andra Tomas Ek, Helena Fagerström och andra mer eller mindre kända ansikten att fortsätta sitt arbete med gamla och nya ordrar men i framtiden i Elanders regi.

För mer information kontakta
Jonas Brännerud, VD, Elanders Sverige AB, 0730-301 808
Anders Ekberg, VD, Fälth & Hässler AB, 070-593 73 65

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Service Point köper Holmbergs

Den internationella koncernen Service Point Solutions har köpte Holmbergs i Malmö. Här kommer en första sammanfattning av den information som finns kring affären.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmbergs i Malmö får ny ägare

Mer information om affären och företagen finns här: ServicePoint köper Holmbergs

Pressmeddelande 2011-01-21

Holmbergs i Malmö har precis lagt sitt bästa år någonsin bakom sig. Med en omsättning på ca 125 miljoner är 2010 företagets mest framgångsrika år. För att kunna driva verksamheten vidare i samma goda anda och för att kunna expandera ytterligare, både nationellt och internationellt, är en försäljning av företaget ett naturligt och klokt steg.

Ny ägare till Holmbergs i Malmö AB är Service Point Solutions, S.A., ett internationellt börsnoterat företag, med huvudkontor i Barcelona, Spanien. Service Point Solutions, S.A. har ca 2 400 anställda i nio länder. Verksamheter finns i USA, England, Tyskland, Norge, Belgien, Holland, Frankrike och Spanien. Man ser Skandinavien som en mycket attraktiv tillväxtmarknad. För ca fem år sedan blev man ägare till Allkopi i Norge och vill nu alltså ta nästa steg i en mycket kraftig nordisk expansion.

Ägarbytet innebär att Jimmie Holmberg behåller sin position som Holmbergs VD och att han kommer att få en chef samt att ekonomiavdelningen kommer att rapportera till ett huvudkontor. I övrigt ser vi inga förändringar i det dagliga arbetet för de allra flesta av oss. Men vi kommer självklart att ha krav på oss att växa och utveckla affärer med befintliga och nya kunder.

Vi ser ägarbytet som något oerhört positivt och vi hoppas så klart på fortsatt fina samarbeten med såväl kunder som leverantörer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Väljpapper.se ska stärka papperets miljövänliga image

Inspiration som ska stärka pappersbaserad kommunikation börjar komma allt mer. Här är en skön film från Skogsindustriernas satsning väljpapper.se.

På webbplatsen, som just nu fokuserar på förpackningar av papper, finns information om forskning inom området men också en del exempel på nya produkter.

”Att gå över till pappersbaserade förpackningar är ett hållbart och långsiktigt val” säger man i filmen.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.
Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.

Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).

Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

18 procent upp i medieinvesteringarna 2010

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges 20 största annonsörer 2010

Sveriges 20 största annonsörer 2010, enligt Sifo Reklammätningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo men marknadsföring och försäljning blir kvar på orten. Anders Ekberg, vd och ägare, uppmanar de anställda att söka nya jobb utanför branschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons