Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Svenska Biofiber Tech ingår nytt partnerskap

Biofiber Tech

”Samarbetet gör att vi kan skala upp vår försäljning och produktion på kort tid”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högsta betyg från kunderna i test av återbrukbara förpackningar inom e-handel

Royal Canin Repack

Projektet är redan igång i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Många unga struntar i att sortera förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Undersökning: Vi har en relativt hög grad av återvinning i Sverige. Men i åldersgruppen 18-29 år tycker en tredjedel att det är mer bekvämt att slänga sina förpackningar i hushållsavfallet än att källsortera dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny säljare på Miller Graphics

Joakim Dahlgren har börjat som säljare på Miller Graphics. Han kommer senast från en tjänst som prepresspecialist på AR Packaging.

Joakim är också styrelsemedlem i Sweflex sedan nästan tio år.

https://www.linkedin.com/in/joakim-dahlgren-86137216/
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ett steg närmare kommunalt insamlingsansvar

Det första formella steget mot ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall från hushåll är nu taget. Riksdagen har bifallit regeringens proposition som innehåller vissa bemyndiganden som är nödvändiga för att regeringen ska kunna gå vidare med det förslag till förordning som tidigare remissbehandlats. 

– Detta är ett efterlängtat beslut, som vi och producenterna tillsammans arbetat för att få på plats, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige i en artikel på deras sajt.

Föreskrifterna om kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall kommer att finnas med i den förordning som regeringen ska besluta om.  

Beskedet från regeringen är att förordningen nu bereds. Regeringen har inte meddelat något datum för beslut, men det är troligt att beslut tas i närtid.

Läs Riksdagens beslut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny marknadsdirektör till Emballator

Ämnen i artikeln: Emballator

Emballator Metal Group har anställt Erik Lejon som ny Market and sales director.

Erik kommer senast från rollen som Bussines Area Director på Itab Group, skriver Emballator i ett meddelande.

Ämnen i artikeln: Emballator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lietpak Sweden byter vd

redaktionen@branschkoll.se

Reklaminvesteringarna i USA ökade kraftigt under 2021

Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinga förvärvat av Xindao

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao

Det är den i grunden holländska leverantören Xindao som köper Vinga – en av Sveriges större leverantörer inte minst inom gåvor.

Rijswijk i Holland 27 juni, Xindao tillkännager att man förvärvat Vinga och ska därmed stärka sin position i Norden som gåvoleverantör.

Förvärvat kommer ge en rad positiva effekter menar bolagen, bland annat kommer kunderna få tillgång till ett större produktutbud. Xindao kommer dra nytta av Vingas kunskap inom presentkort och Vinga i sin tur kommer kunna använda sig av Xindaos kunskaper inom hållbarhet.

Är engagerade medägare

Xindao värderar den självständighet och entreprenörsanda som tagit Vinga dit man är idag, därför kommer bolaget i hög grad drivas självständigt och hela Vingas ledningsgrupp blir kvar på sina nuvarande positioner. Vidare så har samtliga ägare återinvesterat en signifikant del av de pengar man fått av förvärvet och är högt motiverade att fortsätta utveckla affären i framtiden, skriver man i ett pressmeddelande.

– Under de gångna månaderna har jag insett hur många gemensamma nämnare vi har och hur lika våra företagskulturer är. Vinga kommer nu kunna dra nytt av Xindaos omfattade kunskap inom hållbarhet, deras breda portöflj och deras existerade säljkanaler runt om i Europa. Jag är säker på att det här partnerskapet kommer generera värde för våra kunder och göra de enklare för oss att nå dit vi vill, säger Vingas vd Calle Dahlin.

Vinga grundades i Borås 2005 och idag är man cirka 48 anställda och samarbetar med runt 280 återförsäljare framförallt i Sverige. Bolaget omsatte 187 miljoner kronor vid sitt senaste bokslut (2021-06).

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Midocean förvärvat

profilprodukt vattenflaska kvinna tjej
Ämnen i artikeln: Midocean

Skapar en jätteleverantör inom både profil-textil och hårda produkter som omsätter 290 miljoner euro tillsammans. ”Midocean är fantastisk möjlighet för oss att diversifiera oss och addera hårda produkter med tryck till vår portfölj ”

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]