Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Elpriset stänger pappersmaskin – ”extraordinär ökning”

”Tvungna att varsla 24 personer om uppsägning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Evelina Lindgren aPak

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon kvalificerade sig till finalen genom att vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har bland annat investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har förbättrats kraftigt de senaste åren.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hudikprofil förvärvar ÅF i grannkommun – ”blir medlem i NWP”

Utökar med bland annat bildekor och skyltar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Staples öppnar profilbutik och byter namn

Staples öppnar ny butik i Göteborg (ej den på bilden).
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis får ny vd och delägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny yrkesbutik öppnar i Växjö

arbetskläder workwear butik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är alla i branschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum Group säljer Gigant men fortsätter sälja deras produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukt är hetaste spåret efter våldsam gärningsman

tygpåse tygkasse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Devals nya kollektion är ”vanlig” i dagsljus och reflekterande på kvällen

arbetskläder profilkläder

Deval har släppt en ny kollektion av reflexplagg som har vanliga färg på dagen men på natten så kommer de reflekterande egenskaperna fram. Kollektionen lanseras med en reklamfilm i Tv4 som hade premiär nu i dagarna och som blev systrarna Frida och Josefin Aronsson debut som modeller.

Det unika med kollektionen är att den i ”dagsljus ser ut som vilken jacka som helst”. Bakom idén sägs bolagets grundare ConnyAronsson stå, som sorgligt gick bort innan sommaren och kollektionen är dedikerad till honom.

– Det är den största satsning vi någonsin gjort och pappa brann verkligen för de innovativa reflekterande kläderna som ser ut som vanliga kläder i dagsljus. Det känns speciellt och stort att vi nu genomför hans idéer och vi är spända på att se hur våra kunder tar emot nyheterna. Kläderna är revolutionerande och det betyder mycket för oss att äntligen lansera kollektionen, säger Frida Aronsson, i ett pressmeddelande.

Mamma och systrar

Frida och Josefin Aronsson från inspelningen av reklamfilmen.

I pressmeddelandet skriver man också attsystrarna Josefin och Frida Aronsson och deras mamma är ”aktiva i företaget”. Bakom reklamfilmen stårDaniel Fridell som är en känd svensk regissör och musikproducentenTomas Granlind.

– Att få chansen att göra en unik kollektion och göra skillnad genom att kombinera mode med säkerhet, och på så sätt inspirera människor att bli mer synliga i mörkret, är en fantastisk möjlighet som engagerar hela företaget. Jag har själv en son och vet hur svårt det kan vara att klä honom med reflexer när det är mörkt ute. Att vara synlig i mörkret kan faktiskt vara en fråga om liv och död, avslutar Josefin Aronsson.

I videon nedan kan du se reklamfilmen som alltså går på Tv4 just nu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons