Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Sveriges nya stortryckeri heter By Wind

Sammanslagna Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet byter namn till By Wind. Förpackningsdelen ska växa internationellt i egen verksamhet.

Namnet är direkt kopplat till att man äger egna vindkraftverk som producerar mer el än man själva förbrukar.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

Göteborgstryckeriet Box&Display byter namn till GBGT Box. Koncernbolaget får namnet By Wind Group. Ny webbplats finns på bywind.se.

– Redan 1994 investerade vi i vindkraft och 2018 blev vi Sveriges första tryckeri med ursprungsmärkt el från egna vindkraftverk. I dagsläget producerar våra vindkraftverk ca 29,7 GWh. Vår koncern förbrukar endast ca 2 GWh. Våra vindkraftverk producerar alltså så mycket el att vi faktiskt tillför 27,7 GWh till stadsnätet. Power By Wind, helt enkelt, säger koncernchef Peter Hjelm.

De nya namnen har tagits fram i samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B.

Så här skriver man i ett pressmeddelande:

”Det räcker inte att vara Nordens främsta kvalitetstryckeri. Det räcker heller inte att vara ett av Nordens mest miljömedvetna tryckerier. Du måste vara båda. Samtidigt. Därför introduceras nu By Wind, Nordens främsta kvalitetstryckeri, självförsörjande på egen, ursprungsmärkt el från vindkraftverk.”

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder, säger Maria Iversén, marknadschef.

Förpackningssidan bryts loss

I oktober medverkade man, för andra året i rad, på förpackningsmässan Luxepack i Monaco. Man säger sig vara rustade för fortsatt expansion och har i skrivandets stund driftsatt en ny Komori LED-UV för ”high-end printing”.

– Att särskilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten har varit ett naturligt steg att ta, säger Magnus Iversén, vd på GBGT Box och ordförande i By Wind Group. Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar, avslutar Magnus Iversén.

Tre affärsområden i By Wind

By Wind får tre olika affärsområden som täcker in de tidigare verksamheterna.

  • Art Printing By Wind (tidigare Göteborgstryckeriets högkvalitativa tryck av bland annat böcker)
  • Commercial Printing By Wind (ett brett erbjudande av trycksaksproduktion)
  • Architecture Printing By Wind (produktion av inredningar och dekorer)
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny etikett känner av om köttet ät ätbart – ”ett paradigmskifte”

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia

Det handlar om en etikett som skiftar färg beroende på när köttet inte längre är ätbart.

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Herenco tillsätter förvärvs- och affärsutvecklingsansvarig

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm expanderar inom förpackning – värvar flödesspecialist från Landa

Ämnen i artikeln: Fujifilm

En viktig roll när företaget nu ska expandera på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Återvinningsindustrierna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och kommunikationsbyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons