Branschmingel på Nordic Profile Fair online

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Den här veckan har jag besökt Nordic Profile Fair Online, tillsammans med över 1.500 andra besökare enligt uppgift från PWA. Där har jag, i vanlig ordning, pratat med utställarna, fast via chatt istället för via munnen.

Konceptet är bra

Jag har pratat med drygt hälften av utställarna och samtliga har sagt att konceptet är bra eller åtminstone helt okej, vilket i en så pass traditionell bransch som vi är får anses som ett fullgott betyg. Något som nästan alla utställare var överens om var dock att besökarna drog sig för att använda chattfunktionen.

– Vi tycker att den fungerar bra och konceptet är bra. Vi känner också att vi kan visa upp saker vi aldrig annars kan som till exempel maskinerna och hur processen går till. Många är nyfikna på det. Sen upplever vi att färre tar kontakt och ställer frågor eller ber om kataloger här. Men vi vet också att detta är nytt och många vet inte helt hur sidan fungerar eller chatten, säger Rannveig Stefansdottir på Eurosweet.


– Visst saknar vi personliga kontakten med de kunder vi inte besöker – men gårdagen var ändå ganska positiv med många besökare på sidan. Sen är det få som vågar sig på att chatta och det är väldigt glest mellan videosamtalen. Men som ett alternativ är det ändå OK, utifrån vad som går att åstadkomma i nuläget. Dock förvånar det mig att vi bara blev 15 utställare, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC Gruppen.


– Det är både bra och dåligt, självklart är det bra med nya koncept, men känns lite svårt att veta vad det ger, eftersom det inte är så många som chattar, de flesta är mest inne och tittar. Så det går inte alls att jämföra med en vanlig mässa eftersom man där ofta får respons på en gång. D.v.s. de kommer in i montern, känner/prover produkterna och så får man feed-back på en gång. Men med tanke på Covid-19 så finns det inte så mycket annat att välja på just nu, säger Lotta Lantz på GTK Producent.


För det relativt nystartade företaget Adelante är det här den första mässan, bolaget säljer olivolja och vinäger och vd Madeleine Wilhelmsson  tycker såklart det är tråkigt att kunden inte kan smaka. Om mässan och Adelante säger hon så här:

– Man når ju ut till många och alla kan titta och man har ”tid” att prata med alla, däremot så är det ju inte så lätt om man vill klämma och känna eller smaka. Vi började i våras och har haft en bra start och så tror vi på en bra höst.

Madeleine Wilhelmsson jobbade tidigare på Magasin – Friend of Brands.


– Det har varit en rolig och annorlunda upplevelse mot en normal mässa med nya sätt att kommunicera med våra kunder. Vi tycker väl totalt att det varit ganska bra. Kontakten från kunderna har varit varierad från videosamtal till chatt men även en del som valt att ringa på mobilen. Sitta och skriva tror jag många kan uppleva som lite knepigt och vi har väl märkt att några har undvikit att chatta trots påstötning från oss. Men vi har sett att många varit inne och kollat på våra filmer och därefter kommit tillbaka i någon form till oss med feedback, säger Tomas Wikström på Matterhorn, och fortsätter:

– Den feedback som jag hört från ganska många är att de tycker att en del filmer blir lite långa och att de upplever att det tar längre tid än vanligt. Sen kanske man skulle försöka att styra mer till videosamtal för att få den mer personligt men samtidigt så blir du ganska begränsad då. När man använder chatten går det ju att prata med fler kunder igång samtidigt.


Så sammanfattade några av utställarna branschens första digitala mässa och förhoppningsvis inte den sista. Upplevelsen av att chattfunktionen användes för lite tror jag inte vi ska ta på allt för stort allvar. Du vet ju själv (eller är det bara jag) hur jobbigt det kan vara när någon kommer fram till dig i klädaffären – ”Hej hur kan jag hjälpa dig”. Svensken gillar att titta i lugn och ro. Om man däremot känner personen i fråga, vilket ofta är fallet på fysiska mässor där man tar kontakt med den personen man redan känner sedan tidigare, så blir situationen en helt annan. Jag tror man ska se filmerna som en slags katalog 2.0 där man i lugn och ro kan spana in produkterna för att sedan fatta ett beslut.

Och så tänker jag vara fräck nog att gå emot vad de flesta tycktes tycka och föreslå ännu en chatt. Jag saknade mäss-sorlet och skulle gärna se en allmän chatt där man kan prata lite mer fritt och kanske locka in folk i sin monter eller bara ta en digital kaffe, eller vad man nu gör. Men så livnär jag ju mig på skrivande också – och det finns väl en anledning till det antar jag.

Det finns för- och nackdelar med allt, så kommer det alltid vara. Jag måste säga att den här lösningen överträffade alla mina förväntningar och jag tror det kan bli ett riktigt bra tillskott i den uråldriga dansen av att presentera samt välja varor. Glöm inte att det här alternativet är både billigare och smidigare, du behöver således inte få lika hög effekt, någonstans handlar väl ändå allt om ROI, och innan någon berättar för mig att ROI här är mycket lägre än en vanlig mässa, så förblir jag optimistisk och hoppfull.

Annons

Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup

Produktionen kan vara igång under 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen – den påfyllningsbara tandkrämstuben är här

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En ”Popfree” Industri – projekt för att få bort PFAS

Många företag vill fasa ut PFAS, och är beredda att gå före kommande regleringar. Här är 22 av dem.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastindustritäta Småland ska öka plaståtervinningen med nytt projekt

Det saknas samordnade initiativ för att göra polymerindustrin mer hållbar. Nu kommer det ett sådant på initiativ av Handelskammaren i Jönköping.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plasttillverkare ska öka cirkuläriteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PFAS-fria förpackningar är framtiden

”Vissa företag inom exempelvis förpackningsindustrin vet inte om att deras produkter innehåller PFAS-kemikalier.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

App för att panta plastförpackningar får tre nya partners

Bower hittar nya partners inom bygg, apotek och dagligvaror kring pant och återvinning av förpackningar.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar förstärker nu dagligvaruföretaget Orkla sitt samarbete med återvinningsappen Bower.

Även Skruvspecialisten Heco Nordiska hoppar på Bower för sitt varumärke Fast.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige, i ett pressmeddelande.

Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Förpackningar får ett andrahandsvärde helt utan att förändra den befintliga infrastrukturen. Vi är stolta och glada över samarbetet med Orkla, Säger Suwar Mert, CEO på Bower.

Apotea gör samma sak när man nu vill öka andelen plastförpackningar som återvinns.

– På Apotea har vi jobbat hårt med att fasa ut plasttråg och onödig plast i leveranserna till oss och på att minska luft i pakten från oss till kund. Nu fokuserar vi på återvinning av konsumentförpackningar i samarbete med Bower och vill uppmuntra konsumenterna till ett nytt beteende, säger Erika Svensson, hållbarhet- och kvalitetschef på Apotea.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt etikettpapper från Sappi

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny säljare till Packdesign

Johan Fält har vid årsskiftet börjat som säljare på Lommaföretaget Packdesign, som bland annat har agenturen för förpackningsmaskiner från den spanska maskintillverkaren Ulma, men även tillhandahåller förpackningsdesigntjänster.

Johan har tidigare jobbat flera år i märkningsbranschen, med försäljning av etiketter, applikatorer och skrivare, på ACT Logimark. Han har varit i branschen i cirka tio år.

I övrigt så säger Johan själv:

– Jag är en glad 30-åring som är pappa till en ettårig dotter. Spelar golf och lägger mycket tid på hus och hem men jag vill poängtera att jag alltid finns tillgänglig för mina kunder och kollegor för att kunna bistå dem med min kunskap.

– Jag vurmar också för svensk industri och inhemsk produktion. Och social som jag är så ser jag väldigt mycket fram emot att pandemin ska ta slut så vi alla kan börja umgås igen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons