Logga in

Branschmingel Nordic Profile Fair 19

21 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordic Profile Fairs januarimässa ägde rum förra veckan, här kommer en uppdatering från deltagarna själva.

Roberto Anselmo på Sandryds håller upp en piké från South West.

Roberto på Sandryds berättade att det varit bra tryck i deras monter.
– Vi har redan serverat 1.000 koppar kaffe, det är många koppar, berättar Roberto.

Sen fortsätter han att berätta om deras tävling som varit väldigt lyckad. Konceptet går ut på att hitta någon med samma nummer som sig själv. Numret sitter fast-häftat på katalogpåsen, vilket resulterar i att alla går runt med påsen i handen istället för att lägga ner i den väskan.

Paipas vd Anastasios Paikos vänster) tillsammans med sin kollega Tomas Kristersson.

Grabbarna på Kalmar-företaget Paipa slår ett slag för sina tygskyltar. Tyg blir allt mer populärt men vi var först, låter de berätta. På deras senaste skylt går det att ställa in hur ljuset ska spridas. Sen ber de mig kolla in tältet de satt upp utanför mässan.

Björn Mattson vd på gasell-vinnaren Headwear.

Headwears vd Björn Mattson berättar om hur det känns att de blev ett gasell-företag i höstas:

– Det känns väldigt kul, vi har jobbat hårt och firar 10 år nu 2019. Det är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb, men vi har inte gjort det själva. Alla våra fantastiska återförsäljare ska också ta åt sig av äran, det är tillsammans med dem som vi vunnit den här gasell-utmärkelsen.

Erik på Promotiv lovordar Branschkoll.

Erik berättar att deltagarn-antalet under tisdagen varit bland det lägsta han upplevt (en åsikt flera delade) men att onsdagen har varit betydligt bättre. Sen berättar han att Branschkoll-utskicket har en helt egen mapp i hans e-postklient:

– Ni gör ett riktigt gott jobb, fortsätt så. Jag får en snabb överblick av vad som händer i Norden, samtidigt som ni gör trendspaningar och tittar brett.

Thomas Svensson på Garment House.

Thomas Svensson på Garment House berättar om hur han jobbar med produktmedia på ett lite annorlunda sätt. Med relativt små serier och produktion i Portugal. I vänster hörn skymtar en tröja han tagit fram till ett gaming-företag. Tröjan har en extra stor luva så att hörlurarna ska få plats i luvan. Sen har den hål för tummarna så att man ska kunna hålla händerna varma när man spelar, och så finns det långa innefickor där man kan placera en powerbank. Ena fickan är dessutom ansluten till en mobilficka med dragkedja, för att underlätta laddning. Vidare så används främst återvunna tyger till produktionen.

– Det blir verkligen produktmedia på riktigt när man tar fram skräddarsydda produkter specifikt inför vissa events eller efter unika önskemål, säger Thomas.

Magnus Giers på United Profile visar upp cykeln som ska ta honom till Frankrike.

Magnus Giers berättar om sitt nuvarande passionsprojekt, en cykeltur på 120 mil från Travemünde till Paris som han ska cykla i sommar som en del av Team Rynkeby. Totalt kommer 2.100 cyklister från 7 länder cykla sträckan till förmån för forskning på barncancer. Förra året samlade dala-laget Team Rynkeby ihop 700.000 kronor och målet i år är satt till 1 miljon. Totalt samlade cykelturen in 100 miljoner kronor. Bland annat ska Team Rynkeby anordna ett konstvernissage och spela en hockeymatch mot Leksands damlag för att samla in pengar.

– Intresset för projektet väcktes förra året när jag hamnade bakom Team Rynkeby på Vätternrundan, så jag ansökte och kom med. Jag vill göra något för samhället och så är det härlig stämning i teamet, vi tränar ihop och hittar på roliga aktiviteter.

Gänget på Quickbutton berättar vilka namnbrickor som är hetast just nu.

Quickbutton berättar att namnbrickorna som är hetast just nu är de hållbara. Deras nyframtagna namnbrickor i nedbrytbar bioplast, samt brickorna i trä som de haft länge men som nu fått sig ett uppsving.

Black Hill visar upp en väska som är tillverkad av återvunnen PET från deras senaste kollektion.

Black Hill har tagit fram en kollektion med fyra olika sorters väskor tillverkade av återvunnen PET. Förutom ryggsäcken som syns på bilden så finns det bland annat en magväska och en datorväska. Allt utom dragkedjan och några få detaljer är tillverkat av återvunnen PET.

Magnus Jonasson på Neutral håller ett stadigt grepp om kollektionen.

Magnus Jonasson på danska Neutral berättar glatt att de från och med årskiftet endast har egenproducerade grejer, alltså inga fler samarbeten med andra leverantörer.

– Alla våra produkter har full certifiering och vi har stenkoll på varifrån bomullen kommer, berättar Magnus.

Ola Zachrison på NS System berättar om etableringen i Sverige.

– Vi har satsat på den svenska marknaden i fyra år och nu börjar det ge resultat, vi ser en bra tillväxt och det känns som vi lyckats etablera oss. Det känns verkligen kul, berättar Ola.

MEC-Gruppens nya säljare.

MEC-Gruppens nya säljare är med på sin första mässa, endast två veckor in på anställningen och redan full fart. Tidigare sålde han öl. Det sägs vara åtminstone lite skillnad mellan branscherna.

Filipa Peres berättar om en lyckad mässa och menar att Stricker är världens bästa bolag.

Filipa på det portugisiska bolaget Stricker frågar mig säkert fem gånger om jag inte vill ha en katalog, till slut lyckas hon ge mig en på ett USB-minne. Jag ber om ett citat till bilden, hon funderar lite men svarar snart:

– We are the best company in the world, the best people and the best performance. Also it is a really good fair, the community as a whole has done a good job. It feels like we can really grow in Scandinavia, it has been a really good fair for us.


Det var allt från Nordic Profile Fair 2019, en mässa som beskrevs som stundvis lite väl lugn, men vars besökare sägs ha varit både ypperligt trevliga och köpglada. Med de bevingade orden ”Quality before quantity” sammanfattade Filipa här ovan mässan. Datumen för höstmässan är redan spikade till 14-15 augusti.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)