Branschkollpodden: Thomas Davidsson vd på Wackes

Thomas Davidsson vd på Wackes gästar Branschkollpodden.
Thomas Davidsson vd på Wackes gästar Branschkollpodden.

Thomas Davidsson vd för ”nya Wackes” (efter fusion med Olsson & Co) gästar podden och vi pratar såklart om sammanslagningen mellan de bägge bolagen, men även om det samgående som presenterades förra veckan mellan SBPR och PWA. Och mycket, mycket mer. På med hörlurarna!

Nedan finns ett text-utdrag från podden och här lyssnar du på den i sin helhet nedan. Eller på Spotify eller Apple Podcast.

Vad såg ni för synergier när ni bestämde er för att slå ihop Wackes och Olsson & Co?

– Vi hade pratat om en sammanslagning under en längre tid då vi såg oss som två bolag med samma värdegrund, även hållbarhet var något som förenade oss. Vi var båda initiativtagare för Rådet för Hållbar Produktmedia. Och den känslan vi hade innan stämde bra överens med verkligheten så det har fungerat bra. Och så finns det stordriftsfördelar i vår bransch och kunna hitta skalfördelar, lager och datafördelar med mera Vi kunde exempelvis ta hem Olssons & Co’s outsourcade lager till vårt, säger Davidsson och fortsätter:

– Jag tror att branschen kommer gå i den riktningen att de stora kommer bli större och de små kommer alltid klara sig, de i mitten kommer få det lite jobbigare.

Hur kommer det sig att ni valde att behålla varumärket Wackes istället för att ta ett nytt gemensamt?

– Vi hade ett antal tankar kring hur vi skulle göra, men vi kände att Wackes fyller i år 40 år, det är välkänt på marknaden. Samtidigt ville vi som vi gjort i år jobbat om den grafiska profilen och fyllt med ett adderat innehåll när vi nu blir ”nya Wackes”. Vi kände att vi kunde göra något nytt trots att vi behöll namnet och idag är vi jättenöjda över det beslutet. Sen är det ju ett lite konstigt namn internationellt, det blir ”the wackos from Sweden” men det får man bjuda på!

Ni har gjort flera anställningar under året som vissa beskriver som ett mellanår, hur har ni tänkt kring det där?

– Det är sanning med modifikation, för vi har också haft några old timers som har eller kommer gå i pension så det handlar om att säkra upp den kompetens som de besitter och förra den vidare. Så det har funnits i åtanke, men vi har nettoanställt det har vi gjort.

Hur stort är Wackes idag?

– Vi är 50 anställda och finns i Göteborg, Borås, Malmö, Stockholm och Helsingfors och så har vi en legal enhet i Norge. Vi kikar på att växa både i Norge, Finland och Danmark och kommer också titta på fler samgåenden. Vi har fått en viss metodik på att slå ihop bolag. Omsättningsvis hamnar vi runt 170 miljoner kronor i gruppen enligt våra prognoser.

Hur har det gått sen ni förvärvade finska Logonet 2019?

Annons

– Logonet var tidigare ett stort bolag, när vi förvärvade det låg omsättning på cirka 25 miljoner och vi ligger väl på cirka 30 miljoner idag. Vi är jätteduktiga på action marketing-kampanjer som vi kallar det, där vi har ett jätteduktigt team i Finland. Men vi har mer att göra i Finland, vi har ett bra koncept som borde passa marknaden där väl.

Rådet för hållbar Produktmedia, hur går det arbetet idag?

– Tyvärr känns det som rådet har avstannat, arbetet är inte alls lika aktivt som det var i början. Jag tror vi måste vara fler medlemmar som driver frågorna, vi får hoppas att branschföreningen börjar driva frågan hårdare.

– Men vi jobbar med hållbarhetsfrågan på flera fronter, bland annat genom det internationella nätverket IPPAG där vi tagit fram en koldioxidkalkylator som kan beskriva produkters CO2-utsläpp. Och några av våra stora grossister använder den här teknologin så de känns jätteroligt.

Hur har den tekniken mottagits av kunderna?

– Bland de kunder som har abonnerat på tjänsten så har de varit väldigt postiva. Svårigheten är att få fram informationen från leverantörerna som krävs för att räkna ut impact, men de börjar dela med sig i större utsträckning. Det är också en del manuellt arbete med att mata in datan. Jag tror att om en inte allt för lång framtid kommer det automatiseras. Och jag tror att framöver så kommer de leverantörer som inte redovisar sin data att få det lite svårt.

Det har kommit ett förslag om att slå ihop SBPR och PWA, vad vad din initiala tanke?

– Fantastiskt nyhet! Det här har vi väntat på! Vi behöver kunna jobba med lobbyverksamhet mot politiker och det finns massor vi kan göra tillsammans, i de största frågorna har vi en gemensam agenda, ta bara en sån sak som julklapp i ett ”PK-land” som Sverige pratar vi fortfarande om julklapp eller julgåva trots att många svenskar inte ens firar jul. Och tittar vi på våra grannländer, Norge exempelvis får man ge cirka 5.000 norska kronor per år. Danskarna får ge 1.000 danska kronor per år vilket motsvarar cirka 1.500 svenska kronor. Så det känns konstigt att vi har vår begränsande julgåva, så där har vi ur lobbysynpunkt ett viktigt arbete att göra. Tänk vilken effekt det skulle få om vi fick samma beloppsgräns som danskarna.

Hur blir Wackes 2024?

– Vi räknar med att öka vår omsättning under 2024, då vi får fulla synergieffekter, Riksbanken valde nyss att inte höja, många pratar om att det blir en mild lågkonjuktur som vi redan är inne i. Får vi till och med räntesänkningar kommer byggindustrin förmodligen igång snabbt igen, jag är positiv till 2024 och tror det kommer bli ett bra år för Wackes och branschen.

Lyssna här på podden:

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons