Branschkollpodden: Storyn om det nischade SaaS-bolaget – vår specialitet är webbshoppar med extremt många produkter

Alexander Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden.
Alexander Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden.

Alex Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden och pratar om de senaste tekniska innovationerna, vad Unitedprofile jobbar på nu och hur profil och workwear skiljer sig åt ur ett UP-perspektiv.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcast.

Vad sker inom teknikutveckling hos er specifikt och i samhället i stort?

– Mycket handlar om data och hur vi ska hantera den och presentera den. Leverantörererna leverear mer och mer komplett data förmodligen på grund av att de har bättre system och kan få fram mer inforamtion om produkterna, material, lagersaldo och så vidare, säger Alex Giers och fortsätter:

– Vi uppmuntrar dem att komma in med så mycket data som möjligt och det kommer in allt mer, prislistor exempelvis som ska stämma mot varenda kund man har, inte bara en generalisering utan det blir mer precist. Att hantera importer är det vi är experter på och vi har lagt enorma resurser på att hantera stora mängder data.

Logoverktyg är det något ni har funderat på?

Annons

– Efterfrågan finns men det är fortfarande begränsad, vi försöker ofta förklara för de som frågar att det mest blir ”lek med en bild” och vem bär då ansvaret för eventuella feltryck? För vi kan inte lova att om du lägger loggan på ett visst ställe så går det att trycka där eller blir helt exakt. Dessutom kommer priserna ändra sig från de listor vi har. Eftersom efterfrågan är så pass liten är det svårt att säga när det skulle bli aktuellt, men den dagen vi gör det kommer vi göra det pefekt!

Hur ser en modern kundshopp ut? Är det lika hett?

– Det kommer mer och mer krav på hur det ska fungera eftersom våra kunder får in större konton och andra krav. Och det är något vi har utvecklat och kan bemöta idag. Blir ofta speciallösningar så nu kan vi anpassa oss efter kundernas behov på ett annat sätt. Efterfrågan på kundunika lösningar ökar, det märks och att det blir allt vanligare att kunna använda den typen av lösningar.

Vad är årets julklapp hos Unitedprofile?

– Det blir väl gåvokortet, även om det är lite för tidigt att säga det. Senaste åren har det gått från att vara vissa produkter som trendade det år till att gåvokorten mer eller mindre har tagit över. Och det är kanske förståligt eftersom du då låter personalen göra ett eget val istället för att någon ska välja ut vad alla anställda vill ha. Svårt att se att en fleecefilt eller jättehäftig termos skulle kunna konkurrera ut gåvokortet.

– Vi märker också att ÅF allt mer efterfrågar att kunna erbjuda sina kunder sitt egna gåvokort som är specifikt framtagna för specifika kunder. Och det är en trend jag är övertygad om att den kommer öka, säger Alexander Giers vd på Unitedprofile.

Annons

Påhlsons Daylight gör storsatsning i Nyköping

Fasad liggande
Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight

Nya lokaler och nytt utbud i ett attraktivt område.

Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon har kallats profilbranschens bästa inköpschef – nu jobbar hon på Swagg

jessicakayaswagg
Ämnen i artikeln: Swagg

”Det får stå för de som har sagt det”.

Ämnen i artikeln: Swagg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

We Do Merch börjar jobba med secondhand

secondhand11
Ämnen i artikeln: We Do Merch

Blir andra branschaktören som hoppar på trenden att erbjuda profilerade secondhand-plagg.

Ämnen i artikeln: We Do Merch
redaktionen@branschkoll.se
Annons

New Wave Group rasade efter rapport som inte föll marknaden i smaken

q3 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

Torsten är inte nöjd med kvartalet och aktien tog stryk tvåsiffrigt.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar ännu en upphandling

Ämnen i artikeln: Voky
Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac förvärvar kollega i Norge

norway flag
Ämnen i artikeln: Formac

Formac, som är specialiserade på produktmedia inom fordonsindustrin, har gjort ett förvärv i Norge.

Ämnen i artikeln: Formac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Presentshop till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Säljer presenter både B2C och B2B.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons