Branschkollpodden med Tomas Olsson – Vad gör man när telefonen slutar ringa?

5 Tomas Olsson_web

Första veckan i mars slutar telefonen att ringa hos Olsson & Co, man går från att trenda omsättningsrekord till att under en period tappa 90 procent av försäljningen. Covid19-pandemin har skapat en situation i svenskt näringsliv som saknar motstycke i modern tid. I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar Olsson & Co’s vd Tomas Olsson om hur företaget navigerat det här snåriga halvåret.

Vill du lyssna på Spotify finns länken här.

Olsson & Co är en Göteborgsbaserad återförsäljare av produktmedia, trycksaker, profil- och arbetskläder samt mässmaterial. Mer om Olssons & Co’s verksamhet kan du läsa i det här reportaget: Så höjer Olsson & Co värdet på produktmedia och trycksaker.

I det här avsnittet pratar Branschkoll med bolagets vd Tomas Olsson, om hur Corona påverkat företaget, hur han drivit bolaget framåt i dessa kristider. Och om The Brand Truck, ett rullande kontor som varit planerat länge men vars lansering fick skjutas upp.

Vi snuddar också vid hur Corona påverkat mänskligheten och hur vissa värderingar förstärkts, har Corona möjligen skapat en lite snällare värld? Missa inte det här!

I åtta avsnitt framöver kommer Sofie Källström på WDP berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.


Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Uppgraderade storformatare från HP ska skapa nya möjligheter för branschen

Snabbhet, flexibilitet och hållbarhet är ledorden när HP nyligen lanserade nya storformatsskrivare i Latexsegmentet.

HP har lanserat ytterligare en generation av sina Latex-skrivare. Med HP Latex 700 och 800 ökar man produktiviteten med 50 procent genom nya skrivarhuvuden. Samtidigt byter man ut platsen i färgbehållarna till papper och därmed ska tryckerierna kunna minska sin miljöpåverkan. 

Man säger sig också ha tagit fram den vitaste vita färgen i branschen som nu finns i de båda nya maskinerna.

Den två nya serierna finns i fyra varianter.

– När du tänker på HP Latex, ska du föreställa dig att du får en unik förmåga att säga ja till alla kundförfrågningar, oavsett leveranstid och krav på material, sa Guayente Sanmartin på HP vid lanseringen för några veckor sedan.

Vid lanseringen lade man stor vikt vid att visa upp alla de möjligheter som finns med de nya skrivarna. Tryck med den vita färgen och att utbudet av kompatibla material är stort gör att det går att göra det mesta med de nya skrivarna.

Nya skärmaskiner finns nu också som passar till de nya Latexskrivarna.

Hastigheten är upp till 36 kvadratmeter per timme.

Enligt HP ställer tryckerierna nu krav på mer hållbara produkter och därför har man bland annat bytt ut färgpatronerna i plats till kartong.

De nya färgbehållarna är till stor del gjorde av kartong.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri investerar stort i robotcell

Målet är att bli den effektivaste grafiska aktören.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robotlyftet hjälper små och medelstora företag med automatisering

Funderat på investera i automatisering? Nu kan du få bidrag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storfusion inom mjukvara för marknadsföring och print

Man blir tillsammans 170 medarbetare och får en omsättning på över 200 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons