Podd: Kjell Harbom – ”Är man med över påsk 2021 så klarar man sig nog”

Kjell Harbom podden 3_artikel

I det här avsnittet av Branschkolls produktmedia-podd träffar vi SBPRs vd Kjell Harbom och pratar bland annat om hur Corona-halvåret har varit och om SBPRs senaste undersökning produktmedia 3.0, lyssna här nedan.

Lyssnar du i Spotify finns avsnittet här.

Vi pratar med Kjell om bland annat:

Överleva Corona som verksamhet

– Jag är ingen expert men om jag ändå ska ge mig på att gissa så säger jag att om man bara är med över påsk 2021 så är man med även framöver, förutsatt att vi får en bred vaccination. Jag är faktiskt mer orolig för leverantörerna än för återförsäljarna.

 Att branschen börjat sälja skyddsprodukter

– Jag blev nervös till en början, att gå från att vara expert på att sälja pennor till att helt plötsligt vara expert på munskydd och handgel. Och så kom det in rapporter från sjukhuset i Västervik och universitet i Umeå med falska CE-märkningar. Visst blev man skärrad i början men so far so good i stort sett.

Är för mycket digitala mässor skadligt för branschens försäljning?

– Mässor, möten och event är bränslet till den här branschen, det är där vi säljer alla förbrukningsartiklar. Branschen måste själv föregå med gott exempel och ha minst en fysisk mässa per år. Sen kan vi kanske hitta billigare lösningar, med exempelvis mindre hallar.

Vilken effekt har Corona-gåvan fått på branschen?

– Effekten har varit liten så här långt, men den kommer i höst. Och så har man kommunicerat den lite konstigt från branschens håll, det är en viss skillnad på 1.000 kronor inklusive moms och 800 kronor plus moms.

Om hur hållbarhet klättrat upp på listan i Produktmedia 3.0

– Det har inte varit med innan men nu är det uppe på tredje och fjärdeplats. Allt viktigare för kunden, inte minst för de stora kunderna.

Om att Education Day blir den 9 november

– Vi ska försöka sända den på nätet för den som inte vill åka till Nalen och Stockholm. Om gud vill och verktygen håller blir det inga ändringar i det ursprungliga schemat.

Om att sluta som vd för SBPR

– Jag slutar i mars nästa år, då är jag 69 år och gått över tiden på tok för länge. Styrelsen jobbar just nu med att hitta min ersättare, men inte hittat någon ännu. Om någon är sugen på mitt jobb och lyssnar på den här podden så hör av er!

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Rätt förpackning minskar matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk förpackningsaktör värmer helt samhälle med sin spillvärme

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adapa är Schur Flexibles nya namn

Schur Flexibles, med huvudkontor i Österrike och 22 produktionsenheter i elva länder byter namn.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekonstruktion för Arjowiggins i UK

Utan egen råvara klarar man inte prishöjningarna på massa, el och transporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann Pro Carton Award för unga designers

Ämnen i artikeln: Tävling

Två svenska bidrag nådde finalen.

Förpackningsorganisationen Pro Carton arrangerar årligen tre olika tävlingar för att premiera kreativa lösningar av kartongförpackningar.

Nyligen avgjordes Pro Carton Young Designers Award, som förstås vänder sig till unga designers. De flesta av pristagarna är förpackningslösningar som ska kunna ersätta nuvarande alternativ gjorda av plast och eftersom plastbantning är något många företag är inne på så har juryn följt med sin tid. Det ligger ju också i organisationens intresse att lyfta fram just detta.

Tejphållare i papper och en presentförpackning för burkar.

Vinnaren i såväl kategorin Public Award som Food & Drinks blev den briljanta lösningen för den som ser en mastodontfilm på bio (en mastodontfilm kräver förstås dubbla popcornportioner) ”Twin bags for popcorn and beverages”.

Alla vinnare:

  • Public Award: Twin Bags for Popcorn and Beverages
  • Creative Cartonboard Packaging: Float – en förpackning för badsalt som ser ut som en båt då den öppnas
  • Creative Cartonboard Ideas: Swingtape – en tejprullehållare som ersätter plast-dito
  • Sustainability: Allign – butiksförpackning för elektriska komponenter
  • Newcomers Award: Gift packaging for liquids – ville skapa förpackningar som tar bort onödigt material, utan att kompromissa med skyddet av produkten.

Svenska bidrag till final

Victoria Claesson och Pella Bergqvist från Broby Grafiska tog sig till final med sitt bidrag Noods, en lösning för att enklare ta med sig takeaway-maten hem.

Även från Nackademin kom ett finalbidrag. Det var Bloom Box, en presentförpackning för konfektyr, som var framtaget av Katja Nivala, Sandra Alkevik och Emelie Meilink.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nästa generations förpackningspress från HP och Koenig & Bauer kommer 2023

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer

För digitaltryck på både wellpapp och falskartong.

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersförpackningen till Vogue får pris för hållbar design

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling

Magasinet Vogue Scandinavia vinner ytterligare ett desingpris för sin förpackning till magasinet som man startade upp under 2021. Förpackningen är tillverkad av Ensocoat, ett papper från Stora Enso.

Tidigare har man vunnit Red Dot Design Award och nu får man också en utmärkelse i Pentawards där man belönas med brons i kategorin Sustainable Design.

Alla vinnare i årets Pentawards finns här.

Läs också: Nya Vogue Scandinavia får förpackning av papper

Läs också: Packade tidningen i pappersförpackning – nu vinner man designpris

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Designpris till lock i formpressad fiber

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Den prestigefulla designtävlingen Pentawards har nyligen avgjorts och för det nordiska samarbetet mellan Picadeli och Stora Ensos del blev det en fin utmärkelse – en bronsstatyett.

Picadelis nya plastfria lock i formpressad fiber fick priset i kategorin hållbar design.

Det nya locket är framtaget i samarbete med Stora Enso och är plast- och PFAS-fritt, förnybart, återvinningsbart, biologiskt nedbrytbart och minskar plastavfallet med ungefär 120 ton per år.

Läs också: Pappersbruk i samarbete med salladsjätte – får bort 120 ton plast

Annons

Locken tillverkas av Stora Ensos Purefiber, ett material som tillverkas av träbaserad formpressad fiber och har upp till 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass. De är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, skriver man i ett pressmeddelande.

De nya locken togs fram genom ett samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner. Picadeli skapade den grafiska utformningen av locket och Stora Enso ansvarade för den strukturella designen.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecovadis silver till Nordvalls

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Neh investerar i nytt evenemangsbolag och anställer vd till detsamma

Ämnen i artikeln: Neh

Neh fortsätter fördjupa sina satsningar på eventbranschen.

Ämnen i artikeln: Neh
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]