Logga in

Branschkollpodden med Kjell Harbom – ”Är man bara med över påsk 2021 så klarar man sig nog”

14 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I det här avsnittet av Branschkolls produktmedia-podd träffar vi SBPRs vd Kjell Harbom och pratar bland annat om hur Corona-halvåret har varit och om SBPRs senaste undersökning produktmedia 3.0, lyssna här nedan.

Lyssnar du i Spotify finns avsnittet här.

Vi pratar med Kjell om bland annat:

Överleva Corona som verksamhet

– Jag är ingen expert men om jag ändå ska ge mig på att gissa så säger jag att om man bara är med över påsk 2021 så är man med även framöver, förutsatt att vi får en bred vaccination. Jag är faktiskt mer orolig för leverantörerna än för återförsäljarna.

 Att branschen börjat sälja skyddsprodukter

– Jag blev nervös till en början, att gå från att vara expert på att sälja pennor till att helt plötsligt vara expert på munskydd och handgel. Och så kom det in rapporter från sjukhuset i Västervik och universitet i Umeå med falska CE-märkningar. Visst blev man skärrad i början men so far so good i stort sett.

Är för mycket digitala mässor skadligt för branschens försäljning?

– Mässor, möten och event är bränslet till den här branschen, det är där vi säljer alla förbrukningsartiklar. Branschen måste själv föregå med gott exempel och ha minst en fysisk mässa per år. Sen kan vi kanske hitta billigare lösningar, med exempelvis mindre hallar.

Vilken effekt har Corona-gåvan fått på branschen?

– Effekten har varit liten så här långt, men den kommer i höst. Och så har man kommunicerat den lite konstigt från branschens håll, det är en viss skillnad på 1.000 kronor inklusive moms och 800 kronor plus moms.

Om hur hållbarhet klättrat upp på listan i Produktmedia 3.0

– Det har inte varit med innan men nu är det uppe på tredje och fjärdeplats. Allt viktigare för kunden, inte minst för de stora kunderna.

Om att Education Day blir den 9 november

– Vi ska försöka sända den på nätet för den som inte vill åka till Nalen och Stockholm. Om gud vill och verktygen håller blir det inga ändringar i det ursprungliga schemat.

Om att sluta som vd för SBPR

– Jag slutar i mars nästa år, då är jag 69 år och gått över tiden på tok för länge. Styrelsen jobbar just nu med att hitta min ersättare, men inte hittat någon ännu. Om någon är sugen på mitt jobb och lyssnar på den här podden så hör av er!

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)