Branschkollpodden med Kjell Harbom – ”Är man bara med över påsk 2021 så klarar man sig nog”

Kjell Harbom podden 3_artikel

I det här avsnittet av Branschkolls produktmedia-podd träffar vi SBPRs vd Kjell Harbom och pratar bland annat om hur Corona-halvåret har varit och om SBPRs senaste undersökning produktmedia 3.0, lyssna här nedan.

Lyssnar du i Spotify finns avsnittet här.

Vi pratar med Kjell om bland annat:

Överleva Corona som verksamhet

– Jag är ingen expert men om jag ändå ska ge mig på att gissa så säger jag att om man bara är med över påsk 2021 så är man med även framöver, förutsatt att vi får en bred vaccination. Jag är faktiskt mer orolig för leverantörerna än för återförsäljarna.

 Att branschen börjat sälja skyddsprodukter

– Jag blev nervös till en början, att gå från att vara expert på att sälja pennor till att helt plötsligt vara expert på munskydd och handgel. Och så kom det in rapporter från sjukhuset i Västervik och universitet i Umeå med falska CE-märkningar. Visst blev man skärrad i början men so far so good i stort sett.

Är för mycket digitala mässor skadligt för branschens försäljning?

– Mässor, möten och event är bränslet till den här branschen, det är där vi säljer alla förbrukningsartiklar. Branschen måste själv föregå med gott exempel och ha minst en fysisk mässa per år. Sen kan vi kanske hitta billigare lösningar, med exempelvis mindre hallar.

Vilken effekt har Corona-gåvan fått på branschen?

– Effekten har varit liten så här långt, men den kommer i höst. Och så har man kommunicerat den lite konstigt från branschens håll, det är en viss skillnad på 1.000 kronor inklusive moms och 800 kronor plus moms.

Om hur hållbarhet klättrat upp på listan i Produktmedia 3.0

– Det har inte varit med innan men nu är det uppe på tredje och fjärdeplats. Allt viktigare för kunden, inte minst för de stora kunderna.

Om att Education Day blir den 9 november

– Vi ska försöka sända den på nätet för den som inte vill åka till Nalen och Stockholm. Om gud vill och verktygen håller blir det inga ändringar i det ursprungliga schemat.

Om att sluta som vd för SBPR

– Jag slutar i mars nästa år, då är jag 69 år och gått över tiden på tok för länge. Styrelsen jobbar just nu med att hitta min ersättare, men inte hittat någon ännu. Om någon är sugen på mitt jobb och lyssnar på den här podden så hör av er!

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se