Podd: Evert Grahn – ”vi passerade 100 miljoner förra veckan”

evert_mec

I det här avsnittet av Branschkollpodden medverkar Evert Grahn, vd på MEC Gruppen, han berättar om hur det går till när han köper in containrar fulla med skyddsprodukter. Vad krävs för att få göra affärerna, hur säkerställer man kvalitet och hur lukrativt är det egentligen? Allt det här och mycket mer behandlas i det här avsnittet av Branschkollpodden.

En kort sammanfattning av samtalet kan du läsa nedan.

Lyssna på avsnittet här:

Om hur man får tag på skyddsprodukter:

– Varje container vi köper in kostar 3 miljoner kronor och allt ska betalas i förskott. Har du inte pengar och kan betala i förskott så blir det ingen affär och det är timmar det handlar om.

Om att vara EU-representant:

– En EU-representant som kan ta importansvaret och sälja till europeiska myndigheter. Det som hände med Sverige att man köpte inte tre flygplan varav två var tvungna att slängas hade aldrig hänt om de köpt via en EU-representant.

Om att starta upp ett nytt varumärke: 

– Vi har nu byggt upp ett helt affärsområde för skyddsprodukter, MEC Medicare med säljkontor i i Kina som bearbetar världsmarknaden för den här typen av produkter, än så länge säljs produkterna dock endast i Sverige.

Om att kontrollera produkterna:

– Vi har köpt in oss i ett system där man kan lägga in certifikaten där kunderna kan logga in och kontrollera dem, kostar jättemycket pengar men det innebär att en kunden kan se att certifikatet verkligen är rätt. Vi har även samarbete med ett konsultföretag i Danmark som kontrollerar allt vi får. Sen skickar vi iväg en tredje part som kontrollerar fabrikerna och, slutligen kontrollerar vi varje leverans och stänger den och sätter sigill på innan den skickas.

Om framtiden för det här segmentet:

– Vi ska fortsätta anställa och anpassa våra produkter för den civila marknaden, det blir nya varumärken och egna förpackningar som kommer rulla ut under 2021. I år har varit bra men prognoserna för 2021 är ännu bättre.

Om hur det känns med ett sånt här genombrott:

– Man hinner inte känna efter, man får en stor order och så får man räkna nollorna så det stämmer. Det är svårt att förklara, jobbat 35 år i den här firman och det har alltid varit knapert på profilmarknaden och nu får man orders som får huvudet att vända på sig.

Det här och mycket mer i det senaste avsnittet av Branschkollpodden – missa inte!


I åtta avsnitt framöver kommer Sofie Källström på WDP berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons