Branschkollpodden: Evert Grahn – ”vi passerade 100 miljoner förra veckan”

evert_mec

I det här avsnittet av Branschkollpodden medverkar Evert Grahn, vd på MEC Gruppen, han berättar om hur det går till när han köper in containrar fulla med skyddsprodukter. Vad krävs för att få göra affärerna, hur säkerställer man kvalitet och hur lukrativt är det egentligen? Allt det här och mycket mer behandlas i det här avsnittet av Branschkollpodden.

En kort sammanfattning av samtalet kan du läsa nedan.

Lyssna på avsnittet här:

Om hur man får tag på skyddsprodukter:

– Varje container vi köper in kostar 3 miljoner kronor och allt ska betalas i förskott. Har du inte pengar och kan betala i förskott så blir det ingen affär och det är timmar det handlar om.

Om att vara EU-representant:

– En EU-representant som kan ta importansvaret och sälja till europeiska myndigheter. Det som hände med Sverige att man köpte inte tre flygplan varav två var tvungna att slängas hade aldrig hänt om de köpt via en EU-representant.

Om att starta upp ett nytt varumärke: 

– Vi har nu byggt upp ett helt affärsområde för skyddsprodukter, MEC Medicare med säljkontor i i Kina som bearbetar världsmarknaden för den här typen av produkter, än så länge säljs produkterna dock endast i Sverige.

Om att kontrollera produkterna:

– Vi har köpt in oss i ett system där man kan lägga in certifikaten där kunderna kan logga in och kontrollera dem, kostar jättemycket pengar men det innebär att en kunden kan se att certifikatet verkligen är rätt. Vi har även samarbete med ett konsultföretag i Danmark som kontrollerar allt vi får. Sen skickar vi iväg en tredje part som kontrollerar fabrikerna och, slutligen kontrollerar vi varje leverans och stänger den och sätter sigill på innan den skickas.

Om framtiden för det här segmentet:

– Vi ska fortsätta anställa och anpassa våra produkter för den civila marknaden, det blir nya varumärken och egna förpackningar som kommer rulla ut under 2021. I år har varit bra men prognoserna för 2021 är ännu bättre.

Om hur det känns med ett sånt här genombrott:

– Man hinner inte känna efter, man får en stor order och så får man räkna nollorna så det stämmer. Det är svårt att förklara, jobbat 35 år i den här firman och det har alltid varit knapert på profilmarknaden och nu får man orders som får huvudet att vända på sig.

Det här och mycket mer i det senaste avsnittet av Branschkollpodden – missa inte!


I åtta avsnitt framöver kommer Sofie Källström på WDP berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se