Logga in

Branschkollpodden: Evert Grahn – ”vi passerade 100 miljoner förra veckan”

30 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I det här avsnittet av Branschkollpodden medverkar Evert Grahn, vd på MEC Gruppen, han berättar om hur det går till när han köper in containrar fulla med skyddsprodukter. Vad krävs för att få göra affärerna, hur säkerställer man kvalitet och hur lukrativt är det egentligen? Allt det här och mycket mer behandlas i det här avsnittet av Branschkollpodden.

En kort sammanfattning av samtalet kan du läsa nedan.

Lyssna på avsnittet här:

Om hur man får tag på skyddsprodukter:

– Varje container vi köper in kostar 3 miljoner kronor och allt ska betalas i förskott. Har du inte pengar och kan betala i förskott så blir det ingen affär och det är timmar det handlar om.

Om att vara EU-representant:

– En EU-representant som kan ta importansvaret och sälja till europeiska myndigheter. Det som hände med Sverige att man köpte inte tre flygplan varav två var tvungna att slängas hade aldrig hänt om de köpt via en EU-representant.

Om att starta upp ett nytt varumärke: 

– Vi har nu byggt upp ett helt affärsområde för skyddsprodukter, MEC Medicare med säljkontor i i Kina som bearbetar världsmarknaden för den här typen av produkter, än så länge säljs produkterna dock endast i Sverige.

Om att kontrollera produkterna:

– Vi har köpt in oss i ett system där man kan lägga in certifikaten där kunderna kan logga in och kontrollera dem, kostar jättemycket pengar men det innebär att en kunden kan se att certifikatet verkligen är rätt. Vi har även samarbete med ett konsultföretag i Danmark som kontrollerar allt vi får. Sen skickar vi iväg en tredje part som kontrollerar fabrikerna och, slutligen kontrollerar vi varje leverans och stänger den och sätter sigill på innan den skickas.

Om framtiden för det här segmentet:

– Vi ska fortsätta anställa och anpassa våra produkter för den civila marknaden, det blir nya varumärken och egna förpackningar som kommer rulla ut under 2021. I år har varit bra men prognoserna för 2021 är ännu bättre.

Om hur det känns med ett sånt här genombrott:

– Man hinner inte känna efter, man får en stor order och så får man räkna nollorna så det stämmer. Det är svårt att förklara, jobbat 35 år i den här firman och det har alltid varit knapert på profilmarknaden och nu får man orders som får huvudet att vända på sig.

Det här och mycket mer i det senaste avsnittet av Branschkollpodden – missa inte!


I åtta avsnitt framöver kommer Sofie Källström på WDP berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50.

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)